وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشست هماندیشی با اعضای هیئتعلمی جوان و نخبه دانشگاهها در خلال سلسله نشستهایی با اعضای هیئتعلمی جوان و نخبه کشور تاکید کرد: استادان جوان و نخبه باید با نگاه راهبردی و آیندهنگرانه به مسائل آموزش عالی بنگرند و برای آن برنامهریزی کنند.
نخستین نشست از سلسله نشستهای وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و برخی از معاونان وی با اساتید جوان و نخبه دانشگاهها، مراکز پژوهشی و پارکهای علم و فناوری با حضور منصور غلامی، وزیر علوم، دکتر مسعود برومند، معاون پژوهش و فناوری، دکتر مسعود شمس بخش، مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی، دکتر محمدجواد رسایی، مشاور وزیر، دکتر علیرضا عبداللهی نژاد، مدیرکل روابط عمومی و جمعی از «اساتید جوان و نخبه دانشگاهی» در این وزارتخانه برگزار شد.
در ابتدای این نشست، دکتر غلامی با تبریک میلاد امام هشتم از حضور اساتید جوان و نخبه دانشگاهی در وزارت علوم جهت هماندیشی درخصوص مسیر آینده آموزش عالی کشور تشکر کرد و گفت: نگاه ما بایستی رو به آینده باشد؛ باید تلاش کنیم تا در چارچوب تحولات روز جهانی به سمت تغییرات لازم حرکت کنیم. این کار بر عهده نسل جوان دانشگاهی ما است.
وی افزود: تصمیم داریم که با نگاهی آیندهنگرانه جلساتی را با اعضای هیئتعلمی جوان و نخبه دانشگاهی، مراکز پژوهشی و پارکهای علم و فناوری داشته باشیم و به بررسی ایدهها و پیشنهادهای آنها بپردازیم. تمایل من این است که صحبتهای شما کمتر درباره وضعیت کنونی و بیشتر درباره فردای علم و فناوری کشور باشد.
وزیر علوم، با اشاره به لزوم کنار گذاشتن برخی باورهای قدیمی در نظام دانشگاهی کشور خاطرنشان کرد: شما نخبگان دانشگاهی جوان بایستی سنتهایی که فکر میکنید اشتباه است را تغییر دهید. راهکارهای نوین ارائه دهید و تلاش کنید در محدوده توانایی خود این راهکارها را عملی کنید.
سیاست وزارت علوم نخست استانداردسازی و سپس نظارت است
در ادامه، دکتر مسعود برومند، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با اشاره به اینکه در کشورهای پیشرفته هزینه پژوهش غالباً از خارج از دانشگاه تأمین میشود، گفت: دغدغه ما این است که اساتید جوان ما باورها و برخی نگرشهای نسلهای پیشین دانشگاهی را درونی نکنند.
به گفته وی، بخشی از تغییر آموزش عالی در آینده حاصل تغییر روشها و تصمیمات شما اساتید جوان دانشگاهی است.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تصریح کرد: درخصوص شرکتهای دانشبنیان و ورود دانشگاهها نیز باید گفت، ما اختیار این امور را به دانشگاهها واگذار کردهایم. سیاست وزارت علوم نخست استانداردسازی و سپس نظارت است. درباره موضوع سهامداری اما باید گفت که ساختار کنونی دانشگاهها بحث سهامداری را نمیتواند وارد خود کند. برای این اقدامات صندوقهای نوآوری و صندوقهای پژوهش فناوری در نظر گرفتهشده است.
وی در خصوص بند ط تبصره ۹ اظهار داشت: این بند در میانهسال ۱۳۹۷ اجرایی شد و از اواخر شهریور ۱۳۹۷ تا پایان سال حدود ۳۰۰ قرارداد منعقد شد.
در این نشست، دکتر مرضیه شمس یوسفی عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان، دکتر امیر عبداللهی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان، دکتر آمنه خدیور، عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا (س)، دکتر رضا مداحیان، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس و دکتر امیراحسان کرباسی زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان حضور داشتند.
ضرورت توجه به علوم انسانی و علوم پایه، شکلگیری و توسعه تشکلهای صنفی اساتید و کارکنان پابهپای تشکلهای دانشجویی، ورود منابع راکد دانشگاهها در حوزه صندوقهای خطرپذیر، بهرهمندی از اساتید جوان در مدارس با همکاری بیشتر دو وزارتخانه علوم و آموزش و پرورش، پیادهسازی طرح ارتباط بیشتر دانشجو با حوزه صنعت، لزوم جلوگیری از خروج نیروی باارزش انسانی نخبه از کشور، ایجاد سامانههای یکپارچه در دانشگاهها و مراکز پژوهشی کشور، لزوم انجام پژوهشهای آیندهنگرانه و ایجاد زمینه برای ورود استادیارهای جوان دانشگاهها در هیئت ممیزههای دانشگاهها برخی از مطالب و پیشنهادهایی بودند که از سوی استادان در این نشست هم اندیشی با وزیر علوم مطرح شد.
منبع: وزارت علوم