دکتر حاجی میرزایی در سخنانی تأکید کرد که چرخدندههای نظام تعلیم و تربیت باید در همافزایی کامل عمل کنند؛ اما ۹۷ درصد منابع آموزشی کشور هیچ تأثیری بر کیفیت و عدالت آموزشی ندارند و از خزانه به صورت مستقیم به حساب معلم واریز میشود
به گزارش مرکز رسانه و روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی، سید جواد حاجیمیرزایی، رئیس دفتر رئیسجمهور در اولین همایش ملی حکمرانی در تعلیم و تربیت، بر اهمیت نظام آموزشی در پیشرفت کشور تأکید کرد و ضعفهای سیاستگذاری در این حوزه را مورد انتقاد قرار داد و گفت: آموزش و پرورش باید بهعنوان نقطه عزیمت توسعه کشور مورد توجه ویژه قرار گیرد.
وی با اشاره به نقش حیاتی نظام تعلیم و تربیت در توسعه نیروی انسانی و سرمایه اجتماعی، افزود: کیفیت نیروی انسانی و سرمایه اجتماعی از مهمترین سرمایههای یک جامعه است و نظام آموزشی باید بهعنوان نخستین مرحله در این فرآیند شناخته شود.
بیتوجهی به مسائل آموزشی
حاجیمیرزایی با مقایسه واکنشها به مشکلات دیگر حوزهها، اظهار داشت: در مواردی مانند کمبود مرغ و تخممرغ، واکنشها سریع و مؤثر است، اما مسائل آموزشی که تأثیرات درازمدت دارند، اغلب نادیده گرفته میشوند.
وی با انتقاد از رویکرد نظام حکمرانی، تصریح کرد: معمولاً زمانی اقدام میکنیم که مشکلات و ناکامیها به سطح جامعه برسد، اما مسائل آموزشی به دلیل تدریجی بودن کمتر مورد توجه قرار میگیرد.
سه پرسش کلیدی در نظام آموزشی
وزیر اسبق آموزش و پرورش به سه پرسش اساسی در حوزه تعلیم و تربیت اشاره کرد و گفت: اینکه دانشآموزان باید به چه سطحی از شایستگی و قابلیت برسند، چرا باید به این سطح دست یابند و چگونه میتوان این شایستگیها را محقق کرد، پرسشهایی است که نظام فعلی پاسخ روشنی برای آنها ندارد.
وی تأکید کرد: آموزش و پرورش باید بهطور شفاف به این پرسشها پاسخ دهد تا بتواند نقشی مؤثر در مسیر رشد و پیشرفت کشور ایفا کند.
لزوم همافزایی در نظام آموزشی
حاجیمیرزایی در ادامه بر ضرورت همافزایی میان بخشهای مختلف نظام آموزشی تأکید کرد و گفت: نظامهایی همچون سنجش، تدوین محتوای آموزشی و آموزش نیروی انسانی باید بهطور پیوسته و هماهنگ عمل کنند. این چرخدندهها باید در همافزایی کامل باشند تا اهداف نظام تعلیم و تربیت محقق شود.
وی همچنین به وضعیت منابع مالی در آموزش و پرورش اشاره کرد و اظهار داشت: امروز ۹۷ درصد منابع مالی مستقیماً به حساب معلمان واریز میشود، اما تأثیری بر سنجش، کیفیت یا عدالت آموزشی ندارد. این نشان میدهد که طراحی نظام تعلیم و تربیت بهدرستی انجام نشده است.
تغییر رویکرد حکمرانی
حاجیمیرزایی بر لزوم تغییر در رویکرد نظام حکمرانی تأکید کرد و گفت: برای فاصله گرفتن از روزمرگی و حرکت به سوی آیندهای روشنتر، باید توجه ویژهای به آموزش و پرورش داشت.
وی در پایان سخنان خود با قدردانی از دستاندرکاران نظام آموزشی، ابراز امیدواری کرد که اصلاحات در این حوزه بتواند زمینهساز تحقق آرمانهای کشور و دستیابی به افقهای روشنتر شود.