دکتر محمدهادی همایون معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی و رئیس کارگروه تخصصی فرهنگ، ارتباطات و رسانه در پیش نشست «جایگاه میان رشتهایها در حکمرانی فرهنگ و ارتباطات» که به همت این کارگروه برگزار گردید، گفت: تکنولوژی و فنآوریها، علوم فنی و مهندسی هستند، ولی 90 درصد آن توسط علوم انسانی طراحی شده است.
"باسمه تعالی"
دکتر محمدهادی همایون معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی و رئیس کارگروه تخصصی فرهنگ، ارتباطات و رسانه در پیش نشست «جایگاه میان رشتهایها در حکمرانی فرهنگ و ارتباطات» که به همت این کارگروه برگزار گردید، گفت: تکنولوژی و فنآوریها، علوم فنی و مهندسی هستند، ولی 90 درصد آن توسط علوم انسانی طراحی شده است. علوم انسانی توانایی تولید علوم دیگر را دارد. علوم انسانی، به تاریخ، اقوام و همه عوامل انسانی، حساس است. ضرورت اصلی علوم انسانی حل مسئله است.

وی با بیان اینکه یکی از ویژگیهای بسیار مهم دانشگاه آزاد اسلامی این است که رشتهها را در کنار هم قرار داده است، افزود: ارتباطات، فرهنگ، رسانه و هنر، لبه عملیاتی علوم انسانی هستند. امروزه بیشتر اطلاعات از جمله تاریخ از طریق رسانه به مردم ارائه میشود؛ مانند فیلمهای تاریخی که به نمایش گذاشته شده و در اذهان مردم نقش بسته است. دکتر همایون تصریح کرد: رسانه ابزار بسیار قوی در این حوزه است. باید گفتگو با رسانه از طریق علوم انسانی آغاز شود. ما میتوانیم ذهنیت مردم را به علوم انسانی عوض کنیم و به این باور برسیم که هرجا در جامعه مشکلی پیش آمد، میتوان از دانشگاه و دانشکده برای رفع آن استفاده شود.
خانم دکتر عزیزآبادی فراهانی عضو کارگروه فرهنگ و ارتباطات در این نشست گفت: علوم انسانی بهعنوان مولد فکر و جهت دهنده قادر است مسیر حرکت و مقصد یک جامعه را تعیین نماید. لکن علوم انسانی موجود علیرغم همه پیشرفتهای مهم و عظیمی که اتفاق افتاده، نهتنها نتوانسته سهم چشمگیر خود را در نسبت علوم بشری با کیفیت زندگی پیدا کند، بلکه در پاسخگویی به چالشها و مسائل بنیادین انسان معاصر و نیازهای اساسی جوامع بهویژه با برشهای فلسفی، دینی و فرهنگی و جغرافیایی هم کارآمد نبوده است. لذا انسان در عصر حاضر بیش از هرزمانی نیازمند تأملات نظری و پژوهشهای جدی در باب علوم انسانی است تا با بازنگری در مبادی تصوری و تصدیقی آن و بازخوانی دوباره نسبت این حوزه علمی با فلسفه، دین و فرهنگ و در بستر و فرصت فراهم ارتباطات، افقهای جدیدی را پیش روی بشر قرار دهد. از این منظر دیدگاهها، رویکردها و نحلههای مختلفی باهدف احیای تفکر اسلامی و حرکت به سمت تمدن سازی نوین اسلامی شکلگرفته و موضوع تحول علوم انسانی از ضرورتهای حکمرانی تلقی میشود که بیش از هر چیز نیازمند حرکت علمی تحولآفرین مبتنی بر استحکام نظری، اشراف اطلاعاتی، نگرشی نظاممند و اقدامی سازمانیافته است. بدیهی است یکی از مهمترین ساختارهای مرتبط، نظام آموزش عالی و نهاد دانشگاه و از مناسبترین ظرفیتها و فرصتها، تعریف و تمهید حوزههای دانشی، میانرشتهای و فرا رشتهای میباشد تا از این رهگذر و با همافزایی و هم آفرینی علمی و معرفتی، اهداف راهبردی حکمی سازی، روزآمدی، کارآمدی و بومیسازی در برنامهریزی علمی محقق گردد.
منبع:شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی