رئیس سازمان جهاد دانشگاهی گفت: امیدواریم که در آینده نزدیک بتوانیم پارک علم و فناوریهای نوین را به شهرک علم و فناوریهای نرم بدل کنیم و در این رابطه مجوزهای لازم نیز اخذ شده است.
اختتامیه نخستین رویداد استارتاپی برنامهنویسی در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد. این رویداد طی سه روز گذشته جریان داشت و در آن از میان ۹۸ اثر راه یافته به رویداد، ۱۰ اثر منتخب در حوزه فیلمنامه کوتاه و بلند انتخاب شدند و صاحبان باقی طرحها نیز در قالب ۱۰ کارگروه به تکمیل ۱۰ ایده برای رقابت پرداختند.
در ابتدای اختتامیه محمدحسین ایمانیخوشخو، رئیس پارک ملی علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی، ضمن اظهار خرسندی از فرآیند این رویداد و با اشاره به حضور مدیرعامل خانه سینما در این رویداد گفت: ما کار خودمان را به کاردانها سپردیم و نتیجه هم گرفتیم.
وی با اشاره به هدف پارکهای فناوری مبنی بر حضور ایدهسازان و تبدیل طرح آنها به فعالیت افزود: در سند سینما که در حال تدوین بوده و از نظرات خانه سینما نیز در آن استفاده میشود، بندی تعریف شده است که بر اساس آن و به منظور ارتقای کیفی فیلمنامهها، سازمان سینمایی مکلف است که از فعالیتهای مربوط به ارتقای کیفی فیلمنامهنویسی حمایت کند. در اینجا نیز چنین چیزی دیده شده است.
رئیس پارک ملی علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی در ادامه با اشاره به فعالیتهای جهاد سازندگی و تداوم آن تصریح کرد: جهادسازندگی بر کارهای زمین مانده دست گذاشت و برای همین نیز موفق شد. فعالیتهای پارک نیز نشان داده است که از فرهنگ میتوان درآمدزایی کرد و این ادامه پیدا خواهد کرد. امروز اعلام میکنم که دبیرخانه دائمی این رویداد در پارک تشکیل شود و نشستهای فصلی خواهیم داشت. همچنین دورههای آموزشی نیز برگزار خواهد شد تا سال آینده که دومین جشنواره برگزار شود.
تحسینبرانگیز و حسرتخیز
در ادامهٔ مراسم، علی دهکردی؛ مدیرعامل خانۀ سینما ضمن تبریک به همهٔ دست اندرکاران اولین رویداد استارتاپی فیلمنامهنویسی گفت: چنین رویدادی برای من تحسینبرانگیز است و البته حسرتخیز، زیرا نسل ما در ابتدای دههٔ ۶۰ عاشق سینما شده اما در تنگدستی فعالیتهای خود را شروع کرد. برای ما که در سینما فعالیت داریم، فیلمنامه جایگاه ویژه و مقدسی دارد. امیدوارم که همهٔ بچههایی که پا در میدان فیلمنامهنویسی گذاشتند ادبیات و رمان را فراموش نکنند.
علی دهکردی با بیان اینکه فیلمنامه فرزند رمان و داستان است اظهار کرد: در سالهای گذشته و در دوران معاصر به واسطهٔ تغییر ابزار ارتباطی، نوعی ادبیات ناسالم بسیار رواج پیدا کرد اما همچنان یکی از فرزندان رمان، فیلمنامهنویسی است و نمیشود کسی بگوید فیلمنامهنویس است اما ادبیات ایران و جهان را نخوانده باشد.
حسن مسلمی نائینی؛ رئیس سازمان جهاد دانشگاهی سخنران بعدی این مراسم بود. وی با بیان اینکه انتظار از هنر خیلی زیاد است و این عرصه میتواند کشور را اصلاح کند، گفت: دانشگاه علم و فرهنگ در ISI و در بین ۴۰۰ دانشگاه غیر انتفاعی رتبۀ اول را دارد. امیدواریم که در آینده نزدیک بتوانیم پارک علم و فناوریهای نوین را به شهرک علم و فناوریهای نرم بدل کنیم و در این رابطه مجوزهای لازم نیز اخذ شده است.
آخرین سخنران اختتامیۀ اولین رویداد استارتاپی فیلمنامهنویسی رئیس خانۀ هنرمندان ایران بود. محمدمهدی عسگرپور با بیان اینکه در فضای آکادمیک بسیار کلاسیک عمل کردهایم، بیان کرد: در سالهای گذشته همه چیز عوض شده و وضعیت سالنهای سینما به نحوی دیگر شده است. اکنون ۹۰ درصد ترافیک کشور ما روی پلتفریمهای خارجی است، ۵ در صد تراکنش بانک است و ۵ درصد هم پلتفرم های داخلی. حدود ۹۰ درصد از محتواها بر روی پلتفرمهای خارجی تولید و منتشر میشود. ما آماده ورود به این عرصه نیستیم. در دنیا سینما به مفهوم سالن در حال ورشکستگی است. این موضوع میتواند نحوه قصهگوییهای ما را نیز عوض کند. بنابراین حرکت بر مدار کلاسیک دیگر جوابگو نیست و باید شکلهای مدرن را تجربه کنیم. برگزاری این دورهها ارزشمند است ولی اگر چنین تغییری رخ ندهد ممکن است همین برگزیدگان فیلمنامهنویسی نیز با ناامیدی روبرو شوند.
بخش پایانی این مراسم به اهدای جوایز به برگزیدگان اختصاص داشت.
فیلمنامههای کوتاه
«وارث»، نویسنده: هانیه بابا نژاد، استاد راهنما: فریدون فرهودی
«جای دیگر»، نویسنده: فاطمه احمدی، استاد راهنما: رضا حیدر نژاد
«نمک»، نویسنده: میلاد ملحانی، استاد راهنما: مهدی احمدی
آثار بلند و داستانی
«طرد شده»، نویسنده: زری براهویی، استاد راهنما: رضا حیدر نژاد
«پیران باحال»، نویسنده: سیده فاطمه موسوی، استاد راهنما: فریدون فرهودی
«شهر سیبیلوها»، نویسندگان: زهرا عباسی و سارا خسروی، استاد راهنما: هومان فاضل
نخستین رویداد استارتاپی فیلمنامهنویسی از تاریخ ۷ تا ۹ مرداد و در دانشگاه علم و فرهنگ جریان داشت.
منبع:ایکنا