کد خبر: 25358| تاریخ انتشار: چهارشنبه ، ۶ تیر سال ۱۴۰۳ | ساعت ۲۱:۵۹:۰ | تعداد بازدید: ۳۴۸

چهارمین نشست تخصصی هیات اندیشه ورز استان آذربایجان غربی با محوریت نشست تخصصی روزآمدسازی نقشه جامع علمی کشور با حضور دکتر سلیمی معاون آموزش و پژوهش ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی و اعضای هیات اندیشه ورز ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی - استان آذربایجان غربی به میزبانی دانشگاه ارومیه برگزار شد.

دکتر علیجانپور رئیس دانشگاه ارومیه در این نشست با اشاره به مسائل و خصوصیات استان آذربایجان غربی گفت: در استان ما حوزه های مختلف اقتصادی و فنی از جمله اقتصاد مرز، بحث معدن، بحث کشاورزی، بحث حوزه دریاچه ارومیه و بحث سلامت از جمله موارد مهم استان هستند که  این هیات اندیشه ورز بر روی این مسائل متمرکز خواهد شد و کارگروه های مختلف را تشکیل داده و به صورت علمی و نقدانه بر روی آن بحث خواهد شد.

دکتر سلیمی معاون آموزش و پژوهش ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز که به عنوان سخنران اصلی این نشست بود، با تبریک دهه امامت و ولایت و اعیاد قربان و غدیر خم اظهارداشت: اهداف شورای عالی انقلاب فرهنگی، ستاد علم و فناوری، هیات های اندیشه ورز و .. از مباحث مورد طرح در این جلسه خواهد بود.
دکتر سلیمی ضمن اشاره به سابقه تاسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی، یک دوران چهل ساله تکامل خود را طی کرده و در گام دوم به دوران تحول خود می‌خواهد وارد شود. در تمامی این دوران دانشگاهیان نقش بسزایی در این شورا داشتند. 
دکتر سلیمی معاون آموزش و پژوهش ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه به موارد زیر اشاره کرد:
سند تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی در واقع طراحی و دی ماه ۱۴۰۱ تصویب شد که بنا به فرموده رهبری تحول در ماموریتها، تحول در ساختارها، بهره‌گیری از ظرفیت کل اعضای جبهه فرهنگی انقلاب و نخبگان، ماموریت دستگاه‌های موظف باید صورت گیرد.
پس از متمرکز کردن، کمیته های اقماری در چهار ستاد علم و فناوری، ستاد فرهنگی و اجتماعی، زنان و خانواده و تعلیم و تربیت در ۱۲ حوزه ماموریتی گردآوری شده و شما در سیر مراحلی شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار می‌گیرید.
 بازنگرى آیین نامه ستاد علم هم موضوع دیگر مورد بررسی توسط شورا است و در این حوزه نه تنها وزارت علوم و وزارت بهداشت بلکه تمام ذینفعان باید تلاش کنند تا یک الگوی ساختاری و الگوی علمی و الگوی رفتاری در یک زمان و مکان تدوین کنند.
اولویت های استانی که تعیین شده احتمالا متفاوت تر است از اولویت های کشوری است. در همین دانشگاه ارومیه دکتر علیجانپور دانشگاه را به یک دانشگاه کار آفرین و فعال در مسئله مسئولیت اجتماعی بدل کرده و راهبری می‌کنند.
این نقشه ۱۳ راهبرد کلان و یک سری چشم انداز و مبانی و ۲۲۴ اقدام ملی داشته است و باید هرچه بیشتر از ظرفیت نخبگان و دانشگاهیان استفاده شود.
میزهای تخصصی در دور جدید شکل گرفت که همین میزها در هیات های اندیشه ورز هم امتداد خواهد داشت مثلا در خصوص جذب و بازگشت نخبگان در  آئین نامه ارتقای استان نیز باید شکل بگیرد.
تنوع بخشیدن به مسیرهای ارتقا بر اساس گروه‌های علمی روز اجرایی شده است.
تشکیل هیات اندیشه ورز استانی یکی از تحول های ساختاری شورای عالی انقلاب فرهنگی است.
از استان‌ها انتظار داریم با تشکیل هیات های اندیشه ورز ما را در رسیدن به این جایگاه والا با تشکیل میزهای تخصصی، یاری کنند.

دکتر سجاد چهرگانی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه ارومیه و دبیر این هیات اندیشه ورز نیز در این جلسه ضمن اشاره به اقدامات اجرایی هیات، گفت: یکی از کارکردهای این هیات های اندیشه ورز استانی وارد کردن کلیدواژه های استانی در سیاست گذاری و برنامه ریزی های کلان ملی است.
وی افزود: میزهای تخصصی را با توجه به ظرفیت های علم و فناوری استان و هرآنچه که چالش ها و فرصت های این استان است تشکیل می‌دهیم. در تشکیل این میزها با تشکل های علمی از جمله دفتر هم اندیشی اساتید و بسیج اساتید یاری می‌گیریم. 
در ادامه جلسه هر یک از اعضای جلسه نقطه نظرات خود را بیان کردند.

منبع:دانشگاه ارومیه

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7