وزیر آموزش و پرورش گزارشی از اقدامات دولت سیزدهم و شیهد جمهور برای ارتقای کیفیت آموزشی را ارائه داد.
رضامراد صحرایی در صفحه ویراستیاش نوشت: همین چند سال قبل بود که مقام معظم رهبری(مدظلهالعالی) در واکنش به یک گزارش در مورد المپیادهای دانش آموزی فرمودند «جایگاه کشور در المپیادها هم بایستی پیش برود که حالا ایشان گفتند که مثل گذشته است؛ مثل کدام گذشته؟ چون در این سالهای اخیر خیلی برجسته نبوده؛ اگر چنانچه مثل این سالها باشد، این تعریف نیست؛ اگر مثل سالهای قبل باشد که آن وقت خب هم تعداد مدالها، هم رنگ مدالها خیلی برجستهتر بود، آن البته خوب است.» پیش از این نیز رهبری در دیدار با معلمان در رابطه با وضعیت ایران در المپیادهای بینالمللی فرموده بودند: «جایگاه ایران در المپیادهای جهانی حفظ شود که البته من شنیدم در چند رشته تنزل پیدا کرده است. باید اینها جبران شود، یکی از افتخارات کشور همین بچههای المپیادی هستند که میروند رتبههای بالا را در دنیا کسب میکنند، میآیند؛ نگذارید رتبه اینها تنزل پیدا کند».
وی در ادامه نوشته است: و اما... در سال ۱۳۹۸شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب کرد تا در عرض ۶ ماه باشگاه دانشپژوهان جوان به عنوان یک سازمان مستقل تاسیس و اداره شود. ولی متاسفانه این مسئله پس از گذشت بیش از ۲ سال مسکوت ماند، که در دولت شهید جمهور در اسفندماه ۱۴۰۰ اساسنامه باشگاه دانشپژوهان جوان به عنوان یک سازمان مستقل تصویب و پس از چند ماه توسط رئیس جمهور شهید ابلاغ شد.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه طی ۲ سال ابتدایی استقلال باشگاه، نتایج ایران در المپیادهای جهانی رشد چشمگیری داشت که منجر به کسب ۳۰ نشان طلا در عرض تنها ۲ سال شد نوشت: در حالی که در دولت دوازدهم مجموعا ۲۶ مدال طلا آن هم در طول ۴ سال کسب شد.
صحرائی همچنین با تاکید بر اینکه ساخت و تجهیز ساختمان باشگاه دانشپژوهان جوان، ایجاد تشکیلات اداری و احیاء ردیف بودجه این سازمان در دولت سیزدهم با نگاه ویژه رئیس جمهور شهید، ۱۳ سال پس از انحلال مجدد برقرار شد آورده است: همچنین از جمله فعالیتهای مهم دیگر در موضوع ارتقای کیفیت آموزش میتوان به توسعه و راهاندازی ۲۳ پژوهشسرا دانشآموزی برای اولین بار، توسعه ۵ باب مراکز نوآوری و کارآفرینی و ایجاد شبکه کارآفرینان مدرسه در ۳۲ استان کشور و همچنین ایجاد قریب ۱۰۰ رشته محل به صورت وابسته / جوار کارخانهها وجوار مراکز تولیدی، ارزشیابی ۲۲ رشته از رشتههای فنی و حرفهای متناسب با تحولات بازار کار، مشکلات و محدودیتهای دنیای آموزش (شامل توانمندیهای هنرآموزان، امکانات هنرستانها و ...) و اسناد آمایش سرزمین به منظور اصلاح، تکمیل و تغییر این رشتهها و محتوای آموزشی آنها اشاره کرد.
وی در ادامه آورده است: از دیگر موارد میتوان به آموزش بیش از ۱۹۶۰۰۰ آموزگار دوره ابتدایی در ۸۱۱۹ حلقه علمی-آموزشی آموزگاران، تربیت مدرسان استانی و منطقهای در ۸ عنوان درسی-آموزشی،رویکردهای نوین تکنولوژی آموزشی با تاکید بر یادگیری الکترونیکی، شناسایی بیش از ۶۵۹۷هزار نفر دانش آموز در پایه های چهارم، پنجم و ششم ابتدایی و تکمیل نمون مربوط و بارگذاری در سامانه سیدا و به منظور معرفی به بنیاد ملی نخبگان به عنوان دانش آموزان دارای استعداد برتر در قالب طرح شهاب، برگزاری کارسوقهای فراگیر برای دانش آموزان علاقهمند به فعالیتهای علمی، پژوهشی (مشارکت قریب به ۴۰هزار نفر در فعالیتها و کارسوقهای متنوعی نظیر روش پژوهش،کار آفرین جوان، هوش یار، المپیار، پیشران نوآوری، شبیه ساز اختراع، برنامه نویسی، مخترع قرن، المپیاد، کارسوق پزشکی و آموزش به ۲۷۲ نفر از سرگروههای درسی و کارشناسان، برگزاری ۶۰ جلسه آموزش با موضوع کدنویسی و هوش مصنوعی توسط دبیرخانههای کشوری اشاره کرد.