کد خبر: 25116| تاریخ انتشار: یـک شنبه ، ۳۰ اردیبهشت سال ۱۴۰۳ | ساعت ۱۴:۵۴:۰ | تعداد بازدید: ۶۱۲

متن پیش رو خلاصه تحقیق و تتبعی است در موضوع اقتصاد و فرهنگ که توسط دکتر حسین هنرور صدیقیان عضو هیئت علمی همکار دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و خانم مینا رحمتی دانشجوی رشته مدیریت فرهنگی و هنری به رشته تحریر درآمده است و در آن به نقش و جایگاه تبلیغات در اقتصاد و فرهنگ کشور پرداخته شده است.
به گزارش مرکز رسانه و روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی متن یادداشت به شرح ذیل است: تبليغ به معنی آگاهي دادن و مطلع كردن افراد از طريق وسایل و ابزاری همچون روزنامه‌، مجله، راديو و تلويزيون، سينما، آگهي‌ ديواري، فضای مجازی، شبکه­ اجتماعی و پیام­رسان­ است. به كسي كه در راه تبلیغ فعاليت مي‌كند مبلغ يا تبليغاتچي می‌­گویند. در قرن حاضر، توسعه اقتصادي، پيشرفت‌هاي صنعتي، سهولت ارتباطات بين‌المللي و استفاده از وسايل ارتباط جمعي در سطح گسترده، تبليغات و ضرورت توجه به آن را بیش از گذشته مطرح ساخته است. امروزه تبليغات به­ عنوان يك صنعت در دنيا شناخته شده است. اين صنعت به توليدكننده انگيزه كاري مي‌دهد و تبليغات سالم مي‌تواند بازار سالم ايجاد كند. اگر كالايي كيفيت خوبي نداشته باشد، هرقدر هم كه تبليغات جذابی داشته باشد نمي‌تواند به نتيجه برسد.
تبليغات تأثير قابل توجهی در افزايش سطح زندگي و رفاه مردم دارد، زيرا تبليغات انگيزه‌ و تمايل به خريد كالا را در بسياري از مردم تقويت می­‌کند. اين امر باعث مي‌گردد تا مردم براي به دست آوردن درآمد بيشتر ميزان كار و تلاش خود را افزايش دهند تا بتوانند کالاها و محصولات تبلیغ­ شده را خريداري نمايند كه خود رونق كسب و كار، بهبود تجارت، افزایش اشتغال و كاهش بيكاري را در پی دارد. می‌­توان گفت تبليغات باعث بازگشت سرمايه و جاري شدن خون در رگ توليد و حيات اقتصادي كشور مي‌شود.
در دنیای امروز تبلیغات به دو نوع تقسیم می­‌شود. نوع اول تبلیغات سیاسی و اجتماعی یا همان پروپاگاندا (Propaganda) است که انگیزه­‌های مادی و سود تجاری در آن مطرح نیست، بلکه هدف آن کسب منافع معنوی و سیاسی است؛ به عنوان مثال دعوت رسانه‌­های بیگانه از مردم ایران برای عدم شرکت در راهپیمایی 22 بهمن یک نوع تبلیغ سیاسی و اجتماعی محسوب می­‌شود. اما نوع دوم که مورد نظر این نوشتار است تبليغات تجاري (Advertising) می­‌باشد که هدف آن فروش کالا و خدمات و دستیابی به سود و منافع مادی است. حفظ و نگهداري مخاطبين، جلب مشتريان جديد و آگاهي دادن صحيح و منطقي به آن‌ها از وظايف تبليغات است. تبليغات يك منبع كسب اطلاعات و صرفه‌جويي در وقت براي مصرف‌كننده مي‌باشد.

رویکرد انتقادی به تبلیغات
ديدگاه انتقادي در مورد تبليغات اين است که امروزه جوامع بشری تحت تأثير تبليغات تجاري به خريد كالاهاي غيرضروري تشويق و ترغيب مي‌شوند و افراد در اين جوامع كه به «جوامع مصرف­زده» موسوم هستند، ناچار مي‌شوند كالاهاي بيشتري خريداري كنند. به عبارت دیگر در نگاه انتقادی، تبليغات فعاليتي است كه از طریق آن بازاري ايجاد می‌­شود تا به هر طريقي كه ممكن باشد مردم را فريب دهد يا مصرف‌گرايي را ترويج كند.

مزایا و معایب تبليغات
تبليغات تجاري، نيروي مهاجم و خلاقي است كه با تشويق ميل عمومي به مصرف، به فروش كالا كمك مي‌كند و عامل محركه‌اي در گردش چرخ‌هاي اقتصاد جهاني به شمار مي‌رود. در واقع تبليغات تجاري فرآيندي پوياست كه همگام با تغييرات فرهنگی- اجتماعي و تحولات سياسي- اقتصادي، هر روز شكل تازه‌اي پيدا مي‌كند. افزايش سطح دانش عمومي، رشد فكري و نيز سليقه و ذوق مردم از يك سو و افزايش سطح درآمد و جمعيت، رغبت به مصرف بیشتر و بهتر زيستن از سوي ديگر، تبليغات تجاري را شديداً تحت تاثير قرار داده است.
از معایب تبلیغات این است که به مصرف‌گرايي و مصرف‌ مازاد بر احتياج دامن مي‌زند كه نتيجه آن از دست رفتن امكان پس‌انداز و عدم آينده‌نگري است. نتايج ديگر آن چشم­وهم‌چشمي، فخرفروشي،‌ سطحي‌نگري و جايگزين كردن معيارهاي مادي به جاي معيارهاي اخلاقي و معنوي است که این امر شكاف طبقاتی و تمايزات اجتماعي را به دنبال دارد.

جمع‌­بندی
تبلیغات می­تواند با ایجاد تصویر ذهنی، تأثیر قابل ملاحظه‌­ای در ارزش ­آفرینی و اعتبارزایی یک نام تجاری داشته باشد. تبلیغات همانطور که اقتصاد جوامع را فعال نموده و موجب فروش کالا و رشد اقتصادی می‌­شود، روی فرهنگ جوامع نیز تأثیرگذار است و اگر تبلیغات بدون نظرات کارشناسی باشد ممکن است مخرب بوده و زندگی بشر را به سمت تنوع‌­طلبی، زیاده ­خواهی و مصرف­ گرایی بکشاند و این مخصوصاً برای افرادی که توان خرید و همسو شدن با دیگران را ندارند مضر بوده و حتی ممکن است بنیان خانواده‌­ها با همین مصرف‌­زدگی و تجمل­‌گرایی از هم پاشیده شود.

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7