کد خبر: 24629| تاریخ انتشار: پنـج شنبه ، ۲۴ اسفند سال ۱۴۰۲ | ساعت ۱۳:۳:۰ | تعداد بازدید: ۳۰۲

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ابراز امیدواری کرد که یکی از خروجی‌های کنگره بین‌المللی علم و قرآن، دستیابی به یک نظریه کامل‌تر در رابطه علم و قرآن باشد.
حجت‌الاسلام والمسلمین محمود محمدی عراقی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی روز چهارشنبه در پیش‌نشست کنگره بین‌المللی علم و قرآن که در تالار شهید سلیمانی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: مهمترین مسئله در موضوع کنگره بین‌المللی علم و قرآن این است که نظریات گوناگونی که در موضوع رابطه علم و قرآن است توسط صاحب‌نظران مطرح و بررسی شود تا شاید بتوانیم به یک نظریه کامل‌تری برسیم.
وی با تاکید بر اینکه لازم است برای اساتید و پژوهشگرانی که قصد ارائه مقاله یا سخنرانی در کنگره بین‌المللی علم و قرآن را دارند، نگاه و هدف کنگره در زمینه اینکه مراد کنگره از علم چیست، مشخص شود؛ افزود: وقتی می‌گوییم علم و قرآن، باید روشن کنیم که مراد ما از علم چیست. علم، عقل، جهل، حکمت و معرفت، همه واقعاً دارای معانی دقیقی هستند. آیا مراد ما از علم، علم تجربی است؟ علوم طبیعی است؟ علوم ریاضی است؟ علوم انسانی است؟ یا همه اینها است؟
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: آیا می‌شود در یک کنگره، به همه این مسائل از دیدگاه قرآن بپردازیم؟ شاید عنوان کنگره این را به دست دهد که مراد ما مواجهه قرآن با علم است. مرادمان را از علم به طور دقیق مشخص کنیم.
حجت‌الاسلام والمسلمین محمود محمدی عراقی با اشاره به جنبه بین‌المللی کنگره علم و قرآن، نیز بیان داشت: بنابراین باید با زبان بین‌المللی و ادبیات جهانی ارائه شود و ناظر باشد بر اینکه قرآن چگونه می‌تواند مسائل مهم بین‌المللی امروز را حل کند.
وی افزود: نکته چهارم و کلیدی‌ترین مسئله در زمینه پرداختن به کنگره بین‌المللی علم و قرآن این است که ببینیم قرآن خود را چگونه معرفی می‌کند. به هر حال هم خود قرآن خودش را معرفی کرده و هم خداوند متعال و پیامبر اکرم (ص) و هم کسانی که قرآن بر آنها نازل شده است. فکر نمی‌کنم در هیچ جای قرآن و روایات این تعبیر را داشته باشیم که قرآن خود را به عنوان کتاب دانش معرفی کرده باشد، بلکه قرآن خود را به عنوان کتاب هدایت معرفی می‌کند. بنابراین باید انتظار را محدود کرد.
وی توضیح داد: اینکه ما از قرآن انتظار داشته باشیم که طب را در قرآن به دنیا معرفی کنیم، این در شأن قرآن نیست. بزرگانی در این زمینه کتاب نوشته‌اند و قرآن‌شناسی یا شناخت قرآن از نظر قرآن هم می‌تواند به ما کمک کند تا در یک جهت صحیحی حرکت کنیم.
حجت‌الاسلام والمسلمین محمود محمدی عراقی با تمجید از برگزارکنندکان پیش‌نشست کنگره بین‌المللی علم و قرآن در ماه مبارک رمضان، بیان داشت: از بین دوازده ماه سال فقط اسم ماه رمضان در قرآن آمده است. این ماه، ماه خداست و در بین تمام ویژگی‌ها و امتیازاتی که دارد، در قرآن کریم از نزول قرآن به عنوان مشخصه این ماه یاد شده است.

منبع:دانشگاه تهران

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7