کد خبر: 24566| تاریخ انتشار: چهارشنبه ، ۱۶ اسفند سال ۱۴۰۲ | ساعت ۱۱:۵:۰ | تعداد بازدید: ۳۱۲

این کارگاه با هدف آشنایی اساتید و اعضای هیات علمی با کرسی های نظریه پردازی و کرسی های ترویجی در دانشگاه برگزار شد و امید است با همت اعضا، این کرسی ها در دانشگاه برگزار شده و منجر به ارتقای دانشگاه در حوزه تحقیقات گردد.


دکتر علی اکبر مسگر در این نشست در تعریف کرسی های نظریه پردازی اینگونه بیان داشت: در سال ۱۳۸۱ نهادی ذیل عنوان، هیئت حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره تشگیل گردید که آن به دوقسمت کرسی های نظریه پردازی و کرسی های ترویجی تقسیم می گردد، در واقع پس از اهدای حکم مسئولیت به جناب آقای دکتر مجدی، دانشگاه علوم پزشکی نیشابور یکی از شعبی خواهد شد که نام آن را کمیته دستگاهی شورای نظریه پردازی دانشگاه عنوان خواهیم کرد که اساتید در این کمیته حرف خود را آزادانه بیان می کنند و در پی این مسئله نیز امتیازی هم دریافت خواهند نمود.
معاون حمایت و گفتمان سازی شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه افزود: بحث ما به طور کلی حمایت از مباحث روش‌مند در حوزه علوم انسانی، معارف دینی، هنر و سایر علومی که اخیر طی مصوبه جدید در واقع در حوزه علوم فنی، پایه و مهندسی نیز تعمیم پیدا کرده است.
دکتر علی اکبرمسگر با بیان اینکه بر اساس سیاست چابک سازی دبیرخانه، شوراهای تخصصی کرسی‌ها به دانشگاه‌ها واگذار شده است، گفت: کرسی های نظریه پردازی با هدف نقد نتایج تحقیقاتی و ارائه آن ها برای میزبان های مختلف و در جهت ایجاد نشاط در حوزه تحقیق تشکیل می گردد. دوقسمت کار قرار است صورت گیرد که اساتید محترم و اعضای هیئت علمی هر کدام و در هر گروهی که هستید، درخواستی خواهید داشت، حتی به صورت مکتوب، یا یک مقاله پژوهشی، یا یک مقاله ترویجی چاپ شده، یا اینکه یک حرفی را جایی زده اید و یا اداعایی که آن را مکتوب می کنید. آن را به دانشکده در دانشگاه تسهیل می کنید و در شورای نظریه پردازی بررسی خواهد شد. حال دو ناقد برای آن در نظر گرفته می شود، در واقه شما حرف خود را می زنید و دونفر آن را نقد می کنند.
وی در ادامه با فرض اینکه شهرستان نیشابوربا چه مواضع و مشکلاتی مواجه است گفت: هر کدام از اساتیدی که بر اساس آن نظام مسائل، کرسی برگزار می کنند، حائز امتیازاتی می شوند که بیشترین آن می تواند امتیازات مالی برای اعضای هیئت علمی باشد.
دکتر مسگر اظهار داشت: شکل برگزار کرسی ترویجی در جهت بَسط فضای گفتگو به اینصورت که نه قرار است نقد مکتوب به رد شود یا نقد مکتوب به قبول، صرفا بیان گفتگو، تصاحب آرا می باشد، لذا از رئیس دانشگاه نیز این تقاضا را داریم که با کمترین ممیزی در واقع کرسی ها را به برگزاری سوق دهند.
این مقام مسئول در شورای عالی انقلاب فرهنگی از بُعد امنیتی در برگزاری کرسی های نظریه پردازی و کرسی های ترویجی گفت: کرسی ترویجیِ گفتگو شده، با نظام قانونی، مقامات قضایی و امنیتی مشکلی نخواهد داشت، زیرا تاکنون ما ۷۰۰۰ کرسی ترویجی در کشور برگزار کرده ایم و هیچکدام خطوط قرمز نظام قانونمند جمهوری اسلامی ایران را رد نکرده اند و چالشی بوجود نیامده است.
دکتر مسگر در بحث حمایت های ترویجی و گفتمانی افزود: در آیین نامه ارتقاء به صورت کلی تا سقف ۴ نمره ماده پژهشی برای ۲ استاد ارائه دهنده و ۲ نمره فرهنگی برای یک نقد کننده، همچنین ۱ نمره فرهنگی به مدیر جلسه تعلق خواهد گرفت. به این صورت که در زمان نیم ساعت ارائه خواهد داد و دو ۱۵ دقیقه توسط دو ناقد نقد خواهد شد که نتیجه به دبیرخانه مرکزی عودت داده شده و در نهایت گواهی به شما تعلق خوهد گرفت.
دکتر مسگر معاون مرکز حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی با توجه به تفاوت کرسی‌های نظریه پردازی نسبت به کرسی های ترویجی گفت: در کرسی های ترویجی هرموقع افراد ادعا کنند می توانند کرسی را برگزار نمایند اما در این مورد اعضای ارائه دهنده باید افرادی حداقل با رزومه بالا که در آن حوزه علمی، قصد برگزاری کرسی نظریه پردازی دارند، می بایست تولید محتوایی در این زمینه داشته باشند و آن اینکه حداقل دو کتاب و یا دو مقاله پژوهشی چاپ شده با گرید بالا منتشر کرده باشند.
مسگر با توجه به تعریفی از کرسی نظریه پردازی اظهار داشت: در این روش ما از فرد نظریه پرداز این انتظار را داریم که یک پارادایم جدی و جدید در حوزه خود ارائه دهد، در واقع ادعای او باید با یک روش جدید، یک سیستم جدید، یک نگره جدید که با کاربست آن بشود واقعیت اجتماعی را به شکل جدیدی تغییر داد، اما در نوآوری با توجه به پایین بودن ادعا با یک گردآوری جدید، روش‌مند و نظام مند از یک محتوای علمی می تواند، طرح ادعای نوآوری را بدهد و نقد هم که یک نظریه اسلامی، ایرانی یا غربی در واقع مورد انتقاد قرار خواهد گرفت.
دکتر مسگر با اشاره به برگزاری کرسی های نظریه پردازی و کرسی های ترویجی در سطح دو دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه سراسری نیشابور به ریاست دانشگاه علوم پزشکی بیان نمود: امیدواریم در چندسال آینده و در همین موقع خانه ملی گفتگوی آزاد را به عنوان یک شعبه در دانشگاه علوم پزشکی نیشابور مشروط به برگزار شدن کرسی های ترویجی و کرسی های نظریه پردازی افتتاح نماییم. خانه گفتگوی آزاد محلی برای گفتگوهای سیاسی و جنجالی است که یک فرد مسئول یایک دانشجوی مسلط به مسائل سیاسی می تواند آن را اداره کند که آن هم از مجوزهای لازم قضایی برخوردار است.
معاون مرکز حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان ضمن تشکر از برگزاری این مراسم، دکتر مجدی رئیس دانشگاه علوم پزشکی نیشابور را به سمت رئیس کمیته دستگاهی شورای کرسی های نظریه پردازی در دانشگاه منتصب نمود و از برگزار کنندگان و شرکت کنندگان در کرسی های نظریه پردازی و کرسی های ترویجی خواست که موضوعات مسئله محور باشد در واقع مربوط به نیازهای استان، نیازهای شهرستان یا نیازهایی که در اقع مشکلی از مردم را برطرف نماید.

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7