دهمین جلسه کمیسیون ستاد تعلیم و تربیت در ادامه بررسی طرح تحول پرورشی، اعضای جلسه بر ضرورت تشکیل کارنامه یا پرونده تربیتی برای دانش آموزان تاکید کردند.
به گزارش مرکز رسانه و روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی، دهمین جلسه کمیسیون ستاد تعلیم و تربیت در ادامه بررسی طرح تحول پرورشی، با حضور تعدادی از اعضای حقیقی و حقوقی از جمله دکتر سید جلال موسوی معاون تربیتی ستاد تعلیم و تربیت دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر باقرزاده معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش و دکتر طریفی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.
عباس نصرتی دبیر میز تحول امور پرورشی ستاد تعلیم و تربیت در این جلسه، به دو چالش پیش روی معاونت پرورشی را فقدان نظام ارزیابی تربیتی و نظام تشویق و تنبیه موثر و ضعف کارایی و اثربخشی مدیریت ساختار و برنامهریزی کلان عنوان کرد.
وی ادامه داد: در چالش اول فقدان نظام ارزیابی موثر، فقدان نظام تشویق و تنبیه موثر، کمیگرایی افراطی در حوزه پرورشی، کمرنگ بودن نگاه تربیتی در انتخاب مدیران نیز به عنوان چالشهای فرعی بیان شدند.
نصرتی بیان کرد: در جهت ترمیم چالش فقدان نظام ارزیابی تربیتی و نظام تشویق و تنبیه موثر دو راهکار کلی نیز احصا شده است که شامل طراحی نظام ارزیابی تربیتی (تولید شاخصها و استانداردهای تربیتی برای ارزیابی مربی و معاون مدیر معلمان و دانش آموزان، طراحی مدل اجرایی ارزیابی جهت ارزیابی عملکرد تربیتی دانش آموزان مربیان معلمان مدیران مدارس و مدیران ستادی و تعریف نظام تشویق و تنبیه برای مدیران معلمان و مربیان علاوه بر لحاظ عملکرد تربیتی آنها در طرح رتبهبندی)، تشکیل کارنامه یا پرونده تربیتی برای دانش آموزان و تعیین مشوقهای قابل اعتنا برای دانش آموزانی که امتیاز پرورشی بالایی کسب کنند (سهمیه ورود به دانشگاه فرهنگیان و...)، صدور کارنامه عملکرد تربیتی برای تمام عوامل مدرسه و مدیران است.
در ادامه جلسه نیز به چالش ضعف کارایی و اثربخشی مدیریت ساختار و برنامهریزی کلان اشاره کرده و افزود: این کلان چالش، ۱۹ ریز چالش را در برمیگیرد که میتوان به عدم ثبات مدیریتی، اشکال ساختاری، ضعف در اجرای اسناد بالادستی، کم توجهی به فعالیتهای بلندمدت، جایگاه کم اثر معاونت پرورشی در سطوح مختلف، کمتوجهی به مهدها و پیش دبستانیها، فقدان آمار و دادههای میدانی دقیق اشاره کرد.
در جهت ترمیم این چالشها نیز ۸ راهکار کلی احصا شده است که برخی از آنها ارتقای معاونت پرورشی و ادغام معاونت تربیت بدنی در معاونت پرورشی و فرهنگی و ایجاد معاونت پرورشی و تربیت بدنی، ایجاد قرارگاه واحد فرماندهی امور پرورشی و تربیتی ذیل قائم مقام وزیر (معاون پرورشی) با مشارکت نهادهای همکار برای پرهیز از پراکنده کاریها مداخلهگریها و موازی کاریها، ملزم شدن مدارس غیردولتی برای اجرای برنامههای پرورشی مطابق با نقشه راه و ارزیابی عملکرد تربیتی مدارس هستند.
در این جلسه، اعضای نیز بر مطالب مهمی از جمله: توصیفی بودن و مستمر بودن ارزشیابیها، توجه به برنامه درسی و فعالیتهای صورت گرفته در این فضا تا به حال، عدم ابتلا به معضلات ارزشیابیهای سابق، تغییر ساختار وزارت آموزش و پرورش و تقویت معاونت پرورشی و ...تاکید کردند.