کد خبر: 22978| تاریخ انتشار: دوشـنـبه ، ۲۳ مرداد سال ۱۴۰۲ | ساعت ۱۰:۵۵:۰ | تعداد بازدید: ۴۶۳

دکتر حاجیلویی در جلسه مقدماتی کمیته پژوهشی ستاد فرهنگی و اجتماعی اظهار داشت: آرایش قرارگاهی دبیرخانه، منوط به تدبیر ساختاری و تبدیل عرصه­‌های مأموریتی به میزهای تخصصی است.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه مقدماتی کمیته پژوهشی ستاد فرهنگی و اجتماعی با هدف بررسی و تبیین فرایند برنامه‌­ریزی میزهای تخصصی، تقسیم کار ستادی و برنامه بودجه پژوهشی ستاد، برگزار شد.
در این جلسه دکتر حاجیلویی سرعت گرفتن تحولات ساختاری و فرایندی دبیرخانه در فصل تحولی شورای عالی انقلاب فرهنگی را از برکت حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر خسروپناه دانسته و تغییر دو ستاد فرهنگ و علم و فناوری به 4 ستاد فرهنگی و اجتماعی، علم و فناوری، زنان و خانواده و تعلیم و تربیت را از اقدامات مهم در فصل تحولی خواند.
وی ضمن بیان این نکته که آرایش قرارگاهی دبیرخانه، منوط به تدبیر ساختاری و تبدیل عرصه­‌های مأموریتی به میزهای تخصصی است، خاطر نشان کرد: موضوعات فرهنگی و اجتماعی از حیث گستردگی و تنوع، تکثر خود را در میزهای تخصصی نشان داد و بالغ بر 40 میز برای این ستاد طراحی و تصویب شده است.
دبیر ستاد فرهنگی و اجتماعی در این جلسه به جمع‌بندی گفتگوها در مورد تشکیل، پیگیری و انجام کارها در میزهای تخصصی اشاره کرد و افزود: آماده‌سازی برنامه میزها بر 4 پایه­ ضرورت­‌های محیطی، مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، نقشه مهندسی فرهنگی کشور و سند تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده است.
وی کارهای انجام شده در میزهای ستاد فرهنگی اجتماعی را به 4 نوع راهبردی، نظارتی، راهبری اجرا و تحقیقاتی تقسیم نموده و مسیر تصویب و اجرای میزها را منوط به روان بودن، اتقان داشتن و حل برخی موضوعات عمومی دانست.
دکتر حاجیلویی از تقسیم کار فی­مابین شورای پژوهشی دبیرخانه و کمیته پژوهشی ستاد فرهنگی و اجتماعی خبر داد و افزود: با توجه به اینکه موضوعات پژوهشی می‌بایست در شورای پژوهشی دبیرخانه مصوب گردد و به‌علت کثرت تعداد پژوهش‌های 4 ستاد، که می‌توانست موجب نگرانی‌های اجرایی دبیرخانه در پیشبرد پروژه­ش‌ها باشد لذا تصمیم بر آن شد انجام امور محتوایی با کمیته پژوهشی ستادها و نظارت فرایندی مبتنی بر شاخص‌­ها توسط مرکز رصد دبیرخانه و نظارت مالی بر عهده معاونت اجرایی دبیرخانه قرار گیرد.
در ادامه دکتر ساعی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان داشت: ستاد فرهنگی و اجتماعی نسبت به ستادهای دیگر دبیرخانه پیچیدگی و سختی مضاعفی دارد چرا که زیست بوم ستاد علم و فناوری و همچنین ستاد تعلیم و تربیت و زنان و خانواده شکل گرفته است و قواعد روشنی بر زیست بوم آنها حاکم است.اما حوزه فرهنگ و اجتماع زیر ساخت‌های لازم جهت تولد زیست بوم را ندارد لذا اصلی‌ترین کار سیاست‌گذار تعریف زیست بوم فرهنگی است.
وی افزود: با قبول این اصل می­‌بایست مسائل حکمرانی، محور امور فرهنگی قرار گیرد به‌طور مثال در بحث رسانه باید حکمرانی رسانه مد نظر قرار گیرد. نکته حائز اهمیت دیگر؛ تعیین نوع ارتباط موضوعات فرهنگی با پژوهشگاه­ها و دستگاه­‌های قوای سه‌گانه و فراتر از آن با خود قوای سه‌گانه است.
دکتر ساعی وضعیت رصدی را یک بخش مهم از کارِ میزها دانست که می‌تواند اتفاقات را پیش‌بینی کرده و در زمان خود تدبیر و علاج کند و لازم است تا مسیر همکاری مرکز رصد دبیرخانه و میزهای تخصصی طراحی شود و مرکز رصد­، داده­های خود را برای تحلیل در اختیار میز­ها قرار دهد.
وی پیشنهاد کرد: تعیین اولویت­‌ها توسط ستاد و خط‌­مشی امور، در یک لایه بالاتر از ستاد صورت گیرد. در بحث چابک‌سازی کارها نیز حالت استقرایی را جهت تعیین نیروی انسانی پیشنهاد کرد و دلیل آن را مواجه با بحران در صورت عدم کفایت نیروی انسانی خواند و خواستار پیگیری آن در دبیرخانه شد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه؛ طراحی مسیری برای استفاده از نتایج کار دستگاه‌ها در دبیرخانه و جهت‌دهی آنها برای انجام کار مشترک را پیشنهاد کرد و حضور یک نفر هیئت علمی و حضور 2 الی 3 نفر کارشناس فرهنگی اجتماعی در جلسه کمیته پژوهشی ستادها را جزء الزامات کمیته پژوهشی برشمرد.
مهندس جعفری معاون اجرایی دبیرخانه نیز در این جلسه گفت: شأن کمیته پژوهشی، تعیین اولویت‌های پژوهشی می‌باشد و از وظایف این کمیته؛ بررسی علمی و محتوایی تحقیقات است. لذا مسیر حرکت کمیته باید در راستای شورای پژوهشی باشد تا اختلال در قواعد مالی - حقوقی ایجاد نگردد. از سوی دیگر پرداختن به مباحث کلان برعهده شورای پژوهشی دبیرخانه می‌باشد.
در ادامه جلسه دکتر شکرانی معاون برنامه‌ریزی راهبردی، هماهنگی و ارزیابی مرکز رصد به فرایندی بودن عملکرد مرکز رصد و موضوعی بودن فعالیت‌های ستادها اشاره کرد و دنبال کردن امور رصدی را متعاقب فرایند مصوب همکاری بین مرکز رصد و ستادها خواند.
در ادامه جلسه دکتر نریمان ضمن بیان اهمیت استفاده از ظرفیت پژوهشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی و به‌کارگیری نخبگان فرهنگی در پیشبرد اهداف دبیرخانه و مرکز رصد؛ خاطر نشان کرد: تدوین بخش فرهنگی برنامه هفتم برای اولین بار به‌صورت مشترک توسط سازمان برنامه بودجه و ستاد فرهنگی اجتماعی دبیرخانه با مشارکت بیش از 300 نفر از نمایندگان دستگاه‌ها و نخبگان فرهنگی، به‌عنوان تجربه‌­ی کارآمد به شمار می‌­آید که حاوی نکات خلاقانه و امیدآفرین در جهت شکوفایی حوزه فرهنگ می‌باشد. از این رو شایسته است به جای سفارش کار پژوهشی به افراد حقیقی خارج از دبیرخانه، برای انجام پروژه‌های تمهیدی جهت پشتیبانی محتوایی بخش فرهنگی اجتماعی با پژوهشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی به جهت داشتن ردیف اعتبار لازم از سازمان برنامه و بودجه وارد گفتگو و تعامل شد.
در پایان جلسه آیین‌نامه پیشنهادی کمیته پژوهشی ستاد فرهنگی و اجتماعی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مقرر شد این آیین‌نامه جهت استحضار دبیر محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی و استفاده در آیین‌نامه جدید شورای پژوهشی دبیرخانه برای مرکز رصد، برنامه‌ریزی و ارزیابی و دبیرخانه هیأت امناء ارسال گردد.

لطفا کد زیر را وارد نمایید

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7