کد خبر: 22713| تاریخ انتشار: دوشـنـبه ، ۵ تیر سال ۱۴۰۲ | ساعت ۹:۵۳:۰ | تعداد بازدید: ۴۰۸

رئیس دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی گفت: حدود ۹۰ تا ۹۵ درصد نیرو‌های آموزش و پرورش از طریق دانشگاه فرهنگیان در رشته‌های مختلف متوسطه اول و دوم و حدود ۵ تا ۱۰ درصد توسط دانشگاه شهید رجایی که متولی تربیت هنرآموز است، تأمین می‌شود.
محمدرضا دیمه‌کار، رئیس دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی در خصوص این دانشگاه اظهار کرد: مأموریت اصلی دانشگاه فرهنگیان، تأمین و تربیت نیروی انسانی مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش است و از دو دانشگاه مهم کشور یعنی دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی، نیرو به آموزش و پرورش تزریق و معلم به معنای واقعی تربیت می‌شود. از ویژگی‌های رئیس دانشگاه فرهنگیان نیز این است که توسط دو وزیر به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی می‌شود، وزیر آموزش و پرورش پیشنهاد و وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تأیید می‌کند و به شورای عالی انقلاب فرهنگی ‌می‌رود.
وی بیان کرد: حدود ۹۰ تا ۹۵ درصد نیروهای آموزش و پرورش از طریق دانشگاه فرهنگیان در رشته‌های مختلف متوسطه اول و دوم و حدود ۵ تا ۱۰ درصد توسط دانشگاه شهید رجایی که متولی تربیت هنرآموز است، تأمین می‌شود. دانشگاه شهید رجایی در هیچ استانی شعبه ندارد، اما دانشگاه فرهنگیان ۳۱ شعبه استانی دارد و توسط یک سازمان مرکزی در تهران و به‌صورت متمرکز اداره می‌شود. 
رئیس دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی ادامه داد: پذیرش دانشجو علاوه بر دانشگاه فرهنگیان که از طریق کنکور سراسری میسر می‌شود، ماده ۲۸ اساسنامه این دانشگاه نیز برای کسانی است که مدارک کارشناسی، ارشد و یا دکتری را اخذ کرده‌اند و تمایل به استخدام در آموزش و پرورش دارند که از طریق آزمون‌های آموزش و پرورش که با همکاری سازمان سنجش برگزار می‌شود، شرکت می‌کنند و پس از طی مراحل پذیرش باید دو پودمان درسی را طی دو ترم در دانشگاه فرهنگیان بگذرانند.    
حضور رئیس‌جمهور در جلسه هیئت امنا
دیمه‌کار در خصوص دیگر ویژگی دانشگاه فرهنگیان بیان کرد: این دانشگاه توسط هیئت امنا در کشور اداره می‌شود که رئیس این هیئت امنا، رئیس‌جمهور است و در سال گذشته پس از ۱۰ سال، اولین جلسه با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد که نشان از اهتمام ایشان است و مصوبات خوبی برای دانشگاه فرهنگیان در این جلسه تصویب شد.   
وی ادامه داد: ۳۱ مدیر پردیس‌های استانی مشغول به فعالیت هستند و به‌جز استان تهران که بیش از دو پردیس دارد، در هر استان دو پردیس قرار دارد، در خراسان رضوی نیز یک پردیس پسرانه و یک پردیس دخترانه است و چهار مرکز دانشگاهی که یکی در مشهد و سه مرکز دیگر در نیشابور، سبزوار و تربت حیدریه قرار دارند که این مراکز زیرمجموعه پردیس پسرانه (شهید بهشتی) هستند و در واقع پذیرش دختر در این مراکز وجود ندارد.
نسبت استاد به دانشجو در وضعیت مطلوبی نیست
رئیس دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی اظهار کرد: در مجموع  ۸۴۳۲ نفر دانشجومعلم در استان داریم که به‌طور تقریبی ۵۰ درصد را دختران و ۵۰ درصد دیگر را پسران تشکیل می‌دهند و در ۱۵ رشته در دوره کارشناسی و یک رشته در کارشناسی ارشد مشغول تحصیل هستند، بدین‌ترتیب ۹۰ درصد رشته‌های کارشناسی کشور در دانشگاه خراسان رضوی قرار دارد، همچنین پس از استان تهران، دومین استان از لحاظ جمعیت دانشجویی است.
وی با اشاره به مسئله نسبت استاد به دانشجو گفت: در این حوزه با وضعیت مطلوبی مواجه نیستیم، زیرا این نسبت در دانشگاه فرهنگیان یک به ۱۱۰ یا یک به ۱۲۰ است، در حالی‌که استاندارد این موضوع یک به ۱۵ تا یک به ۱۰ است، بدین‌ترتیب فاصله بسیاری بین وضعیت ما و حالت استاندارد وجود دارد، اما طی یک‌سال گذشته تحولات بسیاری شکل گرفته است، از آن جمله جذب تعداد زیادی عضو هیئت علمی در آینده نزدیک در این دانشگاه خواهد بود.
دیمه‌کار ادامه داد: بخشی از این اعضای هیئت علمی را دکتر معلم‌هایی تشکیل می‌دهند که در آموزش و پرورش مشغول فعالیت هستند و بعضاً با ما در دانشگاه فرهنگیان همکاری می‌کنند و هم صف و هم ستاد را می‌شناسند. ثبت‌نام این افراد از طریق سامانه جذب دانشگاه فرهنگیان صورت گرفته و در حال طی مراحل گزینش، پذیرش و مصاحبه هستند و امیدواریم در مهرماه بخش اعظمی از این گروه به دانشگاه تزریق شوند و این نسبت که یکی از شاخص‌های ارزیابی دانشگاه خوب است، در دانشگاه فرهنگیان محقق شود. 
وی افزود: بخشی از تأمین نیرو که طی یک‌سال گذشته تحقق یافته، از طریق سامانه وزارت علوم است که تعداد زیادی ثبت‌نام کردند و در حال طی مراحل اداری هستند، بدین‌ترتیب امیدواریم طی چند سال آینده این نسبت اصلاح شود و وضعیت مطلوبی را داشته باشد. در خراسان رضوی حدود ۶۵ عضو هیئت علمی داریم و البته مدیون هیئت علمی سایر دانشگاه‌های استان، به‌ویژه دکتر معلم‌های آموزش و پرورش هستیم که به‌صورت مدعو در این رسالت بزرگ تربیت معلم به ما کمک می‌کنند. 
بهترین‌ها جذب دانشگاه فرهنگیان می‌شوند
رئیس دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان در حال حاضر بهترین ورودی‌ها را دارد، گفت: یکی از دلایل آن است که شاید جذب در سایر مراکز کمتر باشد، بنابراین دانشجوی معلم ما با رتبه علمی بسیار بالا از بین چندین نفر گزینش و استخدام می‌شود، همچنین برترین دانش‌آموزان از لحاظ معدل در این دانشگاه وارد می‌شوند که نویدبخش آینده بسیار خوبی برای جامعه آموزش و پرورش خواهد بود، تراز علمی و نمره بالای ۶۵۰۰ در دانشگاه فرهنگیان نشان می‌دهد بهترین‌ها جذب دانشگاه فرهنگیان می‌شوند، به خودمان می‌بالیم و امیدواریم بتوانیم به وظایف آموزشی عمل کنیم.
وی تأکید کرد: برای انجام هر چه بهتر رسالت‌مان در دانشگاه فرهنگیان نیاز به همکاری سایر بخش‌ها داریم. امروز باید به کلاس و مدرسه و در رأس آنها به معلم توجه کنیم و رأسی که معلم را شکل‌ می‌دهد، دانشگاه فرهنگیان است، بنابراین اگر می‌خواهیم در آینده، جامعه از نظر اداره کلاس در مدرسه دچار مشکل نشود، امروز باید به دانشگاه فرهنگیان و به پرورش و تربیت واقعی معلم توجه شود.

منبع:ایکنا

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7