کد خبر: 21919| تاریخ انتشار: دوشـنـبه ، ۱۰ بهمن سال ۱۴۰۱ | ساعت ۹:۲:۰ | تعداد بازدید: ۵۰۳

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: جهاد تبیین جهاد معرفت افزایی، دانش افزایی و تبیین حقایق در مقابل جنگ شناختی است.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر  خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور در مراسم رونمایی طرح ملی اعتلا در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: مخاطب این طرح استادان، مدیران، مسئولان و کارکنان هستند.
حجت الاسلام و المسلمین خسرو‌پناه تصریح کرد: جهاد مفهوم قرآنی است جهاد تلاش است اما فقط تلاش نیست تلاش مستمر و همه‌جانبه و فی سبیل الله است. یعنی کسی که تلاش شبانه‌روزی در راه خدا انجام دهد. در مقابل جهاد تببین جنگ شناختی است جنگ شناختی یعنی دشمن با ابزار مختلف به خصوص ابزار رسانه ای باورهای ملی را متزلزل کند، مثلاً ایرانی ها که از ۳ هزار سال پیش موحد بودند جوانان را طوری تخریب می کند که انگار اعتقادی به دین نداشته ایم یا ویژگی پوشش و عفاف را که بانوان ما از ۳ هزار سال پیش آن را رعایت می کردند زیر سؤال می برند. جوانان و نوجوانان وقتی این اطلاعات را نداشته باشند ذهنشان تغییر می کند.
وی ادامه داد: جهاد تبیین جهاد معرفت افزایی، دانش افزایی و تبیین حقایق در مقابل جنگ شناختی است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: وقتی صحبتی از خانواده می شود می گویند زن و خانواده در صورتی که نباید نقش مردان را فراموش کنیم و در غرب نقش اصلی تزلزل خانواده ها بی مسئولیتی مردان است. جهاد تبیین جهاد معرفت افزایی و تببین حقایق در مقابل جنگ شناختی است و اسلام تحکیم خانواده را شامل فرزندان و مرد و زن می داند؛ بنابراین در اسلام اصالت را بر خانواده می گذاریم.
حجت الاسلام و المسلمین خسرو پناه اضافه کرد: حداقل روزانه هزار سقط جنین عمدی در ایران داریم، تأکید کرد: عوامل روان شناختی، ضعف مذهب، اقتصادی و اجتماعی در سقط جنین موثر هستند جهاد تبیین برای حفظ ایران اسلامی است اگر جهاد تبیین نباشد، نه تنها اسلامیت بلکه ایرانیت هم از دست می دهیم.
او در ادامه بیان کرد: پنج ساحت جهاد تبیین از نازل ترین مرحله تا بالاترین آن را نام می برم؛ نازل ترین جهاد تببین، تبیین نمادی است مثلاً در ایام عزا پرچم سیاه و ایام ولادت از پرچم سبز استفاده می کنیم درست است که نازل ترین مرحله است اما بسیار تأثیر دارد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: مرحله بالاتر تبیین توصیفی است که زبان در آن استفاده می شود منظورم حرکات بدن زبان رسانه است باید توصیف کنیم توصیف نبوت، حجاب، خانواده و ... تبیین توصیفی است.
وی گفت: در هالیوود در سریال های داخلی اگر جوانی امکان ازدواج نداشته باشد و ازدواج موقت کند آن را آنقدر بد جلوه می دهند که مسخره می کنند، اما اگر رابطه غیر رسمی را نشان بدهند کسی مشکلی ندارد. مرحله عمیق تر از تبیین مرحله استدلالی است.
حجت السلام و المسلمین خسرو پناه اضافه کرد: تبیین نظریه پردازی تبیین عمیق تر از استدلالی است. ضعف در تبیین انتقادی داریم باید تأمل کنیم و با مبانی فلسفی خودمان حکمت سینوس، صدرایی و ‌‌... را برای فرهنگ، مصرف و ... نظریه پردازی کنیم؟ نظریه های سیاست گذاری و تنظیم گری هم همینطور است. ما نمی توانیم با مبانی خود نظریه پردازی کنیم. این نوع از تبیین جان کندن می خواهد و سخت است. استادان سوار ماشین های میلیاردی می شوند اما نظریه نمی دهند و استادیار مانده اند. من نمی گویم حقوق فعلی استادان خوب است اما باید میزانی باشد تا فراغت بال داشته باشند اما با این حال باید کار علمی انجام دهند و کسی که نظریه پردازی می کند باید زحمت زیادی بکشد.
وی افزود: استاد ما ۴۰ سال درس خارج می دهد اما هنوز نظریه و قدرت نظریه پردازی ندارد و این یعنی روش شناسی ما مشکل دارد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره تبیین فناورانه نرم بیان کرد: همانطور که از علوم پایه علوم مهندسی شکل می گیرد همین فرایند در علوم انسانی هم وجود دارد، اما نظریه های علوم انسانی به تکنولوژی آموزشی و تکنولوژی نرم تبدیل می شود. بین سازمان ها نظریات نرم وجود دارد و تبیین فناوری نرم لازم داریم که مصداقی از جهاد تبیین است حکمرانی نیز از اقسام فناوری نرم است.

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7