کد خبر: 21891| تاریخ انتشار: چهارشنبه ، ۵ بهمن سال ۱۴۰۱ | ساعت ۱۴:۳۷:۰ | تعداد بازدید: ۳۸۲

یکصدونهمین جلسه شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با حضور حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، عصر روز سه‌شنبه چهارم بهمن ماه در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر منصور کبگانیان دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در حاشیه یکصدونهمین جلسه شورای ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور در سخنانی گفت: سازمان سنجش آموزش کشور و مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش دو دستگاه مهم و مسئول اصلی مصوبه کنکور هستند.
وی افزود:  امسال سازمان سنجش ۶۰ درصد امتیاز داوطلبان و آموزش و پرورش ۴۰ درصد قطعی از امتحانات نهایی داوطلبان را بر عهده دارد؛ بنابراین سال جاری بسیار مهم است.
دکتر کبگانیان تصریح کرد: البته سال‌های گذشته هم کنکور مهم بوده، اما از آنجایی که تاثیر قطعی در حوزه سابقه تحصیلی نداشته‌ایم امسال رصد و بازرسی بیشتری بر حوزه امتحانات انجام داده‌ایم.

۹۰ هزار نفر از عوامل اجرایی درگیر کنکور سراسری ۱۴۰۲ بوده‌اند
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: امسال، تاثیر کنکور سراسری در قبولی داوطلبان به دانشگاه ۶۰ درصد است. ۴۱۷ شهرستان، ۵۸۵ حوزه و حدود ۹۰ هزار نفر از عوامل اجرایی درگیر آزمون سراسری امسال بوده‌اند.
دکتر کبگانیان با تشکر از همکاری تمام دستگاه‌های امنیتی، اجرایی، انتظامی و فرهنگی کشور که برای برگزاری هر چه بهتر نوبت اول کنکور سراسری ۱۴۰۲ تلاش کردند، ادامه داد: وزارت علوم، سازمان سنجش و وزارت آموزش و پرورش مجری این آزمون هستند و طبق مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، داوطلبان می‌توانند دوبار در سال در کنکور شرکت کنند، داوطلبان این امکان را دارند که نمره بهتر را برای ورود به دانشگاه انتخاب کنند.

صدا و سیما در گفتن ۲ مرحله‌ای شدن کنکور تجدید نظر کند
وی ادامه داد: اشتباه بزرگی در صدا و سیما انجام شده که مرتبا اعلام می‌کنند کنکور ۲ مرحله‌ای شده و باید گفت که به هیچ‌وجه اینگونه نیست. بلکه داوطلبان ۲ بار در سال شانس قبولی دارند و گفتن ۲ مرحله‌ای شدن کنکور  باعث افزایش بار روانی منفی داوطلبان می‌شود. 
دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی کنکور باید حداقل ۲ بار در سال برگزار شود. براین اساس می‌توانیم نوبت های برگزاری را به میزان 3 نوبت افزایش دهیم چرا که شانس قبولی داوطلبان افزایش می‌یابد و نمره آن نیز تا ۲ سال اعتبار دارد.
دکتر کبگانیان با بیان اینکه با وجود جوسازی در زمینه بروز تقلب، امتحانات نهایی آموزش و پرورش امسال تحول بسیار جدی داشت، تاکید کرد:  امتحانات نهایی تشریحی برگزار شدند و اجرای اینگونه آزمون‌ها سخت است، اما نمره برگزار کنندگان در حد نسبتا قابل قبول بود و از آموزش و پرورش سازمان سنجش در این زمینه تشکر می‌کنیم.
وی گفت: آموزش و پرورش کامل کردن طراحی بانک سوالات و استاندارد‌های مناسب برای طراحان سوال امتحانات نهایی، قرنطینه سوالات و طراحان، رمز گذاری  و توزیع الکترونیک را در نظر گرفت. ما در ستاد از توزیع الکترونیک قانع شدیم خوشبختانه این کار بدون خطا و سوگیری در تصحیح ورقه‌ها انجام می‌شود.

گردش مالی سلول‌های بنیادی تا سال ۲۰۲۹ به ۱۵۳ میلیون دلار می‌رسد
دکتر کبگانیان با بیان اینکه بخش دوم جلسه امروز بحث بسیار مهم سند ملی علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی بود؛ تاکید کرد: این رشته در جهان بسیار رشد کرده است و سرمایه‌گذاری در این زمینه در سال ۲۰۲۱، ۲.۷ بیلیون دلار بود و پیش بینی می‌شود سرمایه گذاری در این رشته تا سال ۲۰۲۹ به ۱۵۳ بیلیون دلار برسد، سلول های بنیادی در کشور ما رشد خوبی داشته است. چرا که در این زمینه یک سند ملی مناسبی که مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است وجود دارد و پیگیری اجرایی‌سازی آن در نقشه جامع علمی کشور رصد می‌شود.

درخواست تسهیل تاییدیه صدور ۱۳ مجوز داروی سلول بنیادی را داریم
وی افزود: پیش بینی‌ها این است که پزشکی آینده بیشتر بر محور سلول‌های بنیادی است و بجای استفاده از داروهای مختلف، راه‌حل در خود خلقت سلول از سوی خداوند است و باید در این خصوص کارهای زیادی انجام دهیم و طبق گزارشات، ایران در زمینه محصولات تایید شده در سطح جهان رتبه ۶ را دارد که قابل تحسین است و فعلا در ایران ۶ محصول داریم که از سازمان غذا و دارو تاییدیه گرفته است، ۱۳ محصول دیگر سلول های بنیادی در کشور در صف گرفتن تایید است که از وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو درخواست تسریع صدور مجوزها را داریم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: رسیدن به استقلال و خودکفایی بانک‌های سلولی ۸۰ درصد پیشرفت داشته است و رتبه ۱۳ تولید علم جهان را کسب کرده‌ایم، در خودکفایی و قابلیت تولید ۸۰ درصد به هدف نزدیک شده‌ایم و تاکید افزایش سرعت را داریم، مشارکت بخش غیردولتی و شرکت‌های دانش بنیان که پیش بینی ما ۲۰ درصد بود به صورت کامل محقق شده و در حال افزایش است.
دکتر کبگانیان تاکید کرد: مراکز جامعی برای اجرای سند در کشور ایجاد شده است. حدود ۲۰۰ شرکت دانش بنیان در این زمینه داریم. روال ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور این است که از اجرای اسناد مصوب گزارش دریافت می‌کند و پس از تحلیل و بررسی در ستاد، در صحن شورای عالی با حضور رؤسای ۳ قوه به عنوان گزارش ملی ارائه و سپس نهایی سازی می‌شود.

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7