معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان رئیسجمهوری در بزرگداشت شهید مصطفی احمدی روشن خطاب به دانشجویان حاضر در دانشگاه شریف، گفت: به جای اینکه بپرسید کشورم برای من چه کرده است، بگویید من چه کاری میتوانم برای کشورم انجام دهم؟ این سوال در راستای میهنپرستی است که بالاتر از میهن دوستی قرار دارد. این میهنپرستی یعنی اینکه قرار نیست در ناخوشی و سختی میهنم را رها کنم. این روزها کشور پر از موضوعاتی است که میهنپرستان در آن میتوانند مؤثر واقع شوند.
روحالله دهقانی فیروزآبادی در بزرگداشت شهید مصطفی احمدی روشن که همزمان با گرامیداشت شهادت سردار قاسم سلیمانی و آغاز رویداد ملی مسئله محور «شروع» در محل دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، با اشاره به فعالیتهای شهید قاسم سلیمانی و مصطفی احمدی روشن، اظهار کرد: افراد مخلص در موقع مناسب، بدون سر و صدا تشخیص میدهند که باید چه کنند.
وی ادامه داد: برنامه بزرگداشت، با رویداد "شروع" مصادف شده است و از این رو با نگاهی به عملکرد چنین افرادی این سوال مطرح میشود که اکنون وظیفه دانشجو و استاد در کشور چیست؟
دهقانی گفت: برنامه "شروع" با هدف ایجاد ارتباط واقعی بین جامعه دانشگاهی با مسائل کشور تدوین شده است.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیسجمهوری افزود: امروز اگر بخواهیم مهمترین و بزرگترین مسئله کشور را نام ببریم، میگویم که بزرگترین مسئله کشور، شما دانشجوهایی هستید که اینجا جمع شدهاید. شما دانشجوهای باهوش، بااستعداد، پرانرژی و نخبه که از کشور انتظار دارید و مطالبه میکنید، ولی کشور نمیداند با شما چه کند. لازم است در ابتدا مسئله خودتان را برای کشور حل کنید.
وی ادامه داد: شما دانشجوهایی هستید که طی ۲۰ سال گذشته در زندگیتان به عنوان نخبه و استعداد برتر مورد تحسین بودهاید و اکنون لازم است که با یک تغییر رویکرد از طلبکار به بدهکار تغییر کنید و به جای اینکه بپرسید کشورم برای من چه کرده است؟ بگویید من چه کاری میتوانم برای کشورم انجام دهم؟
دهقانی افزود: این سوال در راستای میهنپرستی است که بالاتر از میهن دوستی قرار دارد؛ زیرا میهن دوستی یک اتفاق معمولی است و هر کسی در هر جایی که زندگی میکند، طبیعی است که میهن خود را دوست داشته باشد و این میهن پرستی یعنی اینکه قرار نیست در ناخوشی و سختی میهنم را رها کنم.
وی اضافه کرد: این روزها کشور پر از موضوعاتی است که میهن پرستان میتوانند در آن مؤثر واقع شوند.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان رئیسجمهوری گفت: اگر یک دانشجو و استاد نخبه بنشیند تا دیگران به او مراجعه کنند و از کمک او استفاده کنند، آسانترین راه برای مؤثر بودن را انتخاب کرده است؛ فردی مانند شهید احمدی روشن هم میتوانست بعد از کارشناسی، ارشد و سپس دکتری بگیرد و در یک دانشگاهی کار علمی کند، اما در آن زمان تشخیص داد که باید وارد صنعت هستهای شود.
وی خطاب به دانشجوها و اساتید، گفت: هر کاری که فکر میکنید برای مؤثر بودن لازم است انجام دهید، از همکاری با یکدیگر تا مشارکت در طرحها و حتی گاهی بدون پول، تا بتوانیم استعدادها را برای مؤثر بودن در کشور پرورش دهیم.
روایت همکار شهید احمدی روشن از مرگ آگاهی شهید
همچنین در این مراسم، حمید ذوالفقاری، سرپرست معاونت نوآوری و تجاریسازی فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری در سخنانی با اشاره به سابقه همکاری با شهید احمدی روشن در مرکز هستهای نطنز، گفت: مهمترین ویژگی این شهید ولایتپذیری او بود.
وی با اشاره به روایت شهید آوینی از مرگ آگاهی، ادامه داد: روایت آن شب را تاکنون بازگو نکرده بودم.
ذوالفقاری گفت: شب آخر پیش از اینکه مصطفی شهید شود، در اتاق کار با هم بودیم. شهید چند کار بر زمین مانده داشت و ماند که آنها را تمام کند. هر چه اصرار کردم که باقی کار بماند برای فردا، شهید قبول نکرد و گفت میخواهم بدهیام (کار محول شده) را به تو بپردازم.
وی ادامه داد: شهید آن شب همچنین با تلفن کاری را با دغدغه پیگیری میکرد. دیر وقت بود و گفتم که پیگیری تلفنی جواب نمیدهد، اول وقت هفته بعد یک جلسه حضوری بگذار، شهید قبول نکرد و گفت که به حضرت عباس قسم اگر این کار را انجام دهم، من را میزنند. زیرا دیگر هیچ کاری در جمهوری اسلامی در بخش هستهای نمانده که انجام نداده باشم و دیگر هیچ راهی برایشان (معاندان) نگذاشتهام.
رئیس مرکز توسعه فناوریهای راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری با اشاره به تجربهای دیگر از همکاری با شهید احمدی روشن در مرکز هستهای نطنز، گفت: ویروس استاکسنت، بزرگترین سلاح سایبری علیه کشورها است که به برخی از کشورهای آسیایی حتی بیشتر از ایران آسیب زد.
ذوالفقاری ادامه داد: شهید گفت که این مشکل نه سختافزاری و نه اپراتوری است. درست ۷ دقیقه پس از اینکه در تیم مشورتی نطنز به این نتیجه رسیدیم که ویروسی رخنه کرده است، رسانههای بینالمللی شناسایی ویروس استاکسنت در سیستمهای هستهای ایران را اعلام کردند. یعنی ببینید که نفوذ در چه لایههایی ممکن است وجود داشته باشد.
رئیس مرکز توسعه فناوریهای راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری همچنین تجربهای دیگر از همکاری با این شهید را روایت کرد و گفت: شهید مسئولیت تامین تجهیزات را هم برعهده داشت. گاهی با کمک دوستان متخصص در زیرزمین خانه مسکونی تجهیزات را دمونتاژ میکرد و دوباره سر هم میکرد؛ زیرا برای مثال یک بار از یک شرکت معتبر و بنام آلمانی پمپ خریده بودیم و سه دست خرابکاری در آن شده بود که با باز کردن تجهیزات پیدا میشدند.
وی گفت: به گفته مسئول میز هستهای ایران در پنتاگون، با همه این خرابکاریها، روند هستهای ایران رو به پیشرفت بود، پس باید راه دیگری را میرفتند؛ اینکه دولتی بر سر کار بیاید که فعالیتهای هستهای ایران را متوقف کند. اکنون امیدواریم که با نگاهی که مسوولان در این دولت دارند، بالاخره صنعت هستهای ایران به صنعت پایدار کشور تبدیل شود.
ما انتخاب میکنیم که در کدام لایه زندگی کنیم و از دنیا چه بگیریم
در ادامه این رویداد، ایمان افتخاری، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، اظهار کرد: اگر بپذیریم که در فضای استعدادهای برتر و نخبگانی، مواجهه با چالش یک حسن است، نه تنها نباید از سختی مسائل و فساد موجود ترس داشته باشیم؛ بلکه باید به دنبال پیدا کردن راه حل برویم.
وی گفت: به تعبیر دیگر، چالشها، جذابیتهایی است که میتواند برای یک نخبه وجود داشته باشد تا عرصه جذابتری را تجربه کند.
این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به لایههای زندگی که افراد میتوانند آن را تجربه کنند، گفت: ما انتخاب میکنیم که در کدام لایه زندگی کنیم. فردی میتواند در لایه اول و به صورت سطحی تلاش کند یا فقط به دنبال پول باشد، فردی هم میتواند زندگی خود را در لایههای بالاتری تعریف کند.
وی توضیح داد: لایه نخست، لایه رشد همه جانبه فردی و استعداد است که چه طور از استعدادهایمان استفاده کردهایم؟ نمیتوان از کنار مسئله استعداد به راحتی گذشت و حتی شاید برای چگونه استفاده کردن از آنها باید جوابگو باشیم.
به نقل از معاونت علمی ریاستجمهوری، این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: لایه بعدی، مسئله مسئولیت است؛ یه این معنی که فرد به غیر از اینکه به خود فکر کند، به این هم فکر کند که چه مسئولیتی دارد.
وی گفت: لایه سوم، لایه یادآوری دلیل تصمیم و هدف است؛ اینکه همیشه در ذهن داشته باشیم که چرا و به چه دلیل این کار را انجام میدهیم. خداوند میفرماید اگر بندهام پیوسته به من مشغول باشد، او عاشق من و من عاشق او میشوم و در این حالت دیگر دچار غلفتی نمیشود.
افتخاری گفت: نتیجه همه این توجهها این است که سالها بعد، احساس نکنیم که زندگی بیثمری داشتهایم یا نتوانستهایم تاثیرگذار باشیم.