کد خبر: 20554| تاریخ انتشار: یـک شنبه ، ۲۲ خرداد سال ۱۴۰۱ | ساعت ۱۲:۱۶:۰ | تعداد بازدید: ۶۴۵

مراسم تکریم دکتر سید حمیدرضا طیبی رییس سابق جهاددانشگاهی و معارفه دکتر روح‌الله دهقانی فیروزآبادی رییس جدید این نهاد، صبح امروز یکشنبه ۲۲ خرداد ماه ۱۴۰۱ در دانشگاه علم و فرهنگ جهاد دانشگاهی آغاز شد.
این مراسم با حضور دکتر سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر محمدمهدی طهرانچی، رییس دانشگاه آزاد اسلامی و جمعی از رؤسا و سرپرستان سازمان‌ها، واحدها، پژوهشگاه‌ها و پژوهشکده ها، مراکز، دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی جهاد دانشگاهی، در محل دانشگاه علم و فرهنگ (وابسته به جهاد دانشگاهی) آغاز شد.

ستون اصلی جهاد دانشگاهی، پیشکسوتان آن هستند
دکتر سید سعید هاشمی، رییس دانشگاه علم و فرهنگ در ابتدای این مراسم تاکید کرد: به طور ویژه به پیشکسوتان جهاد دانشگاهی که امروز در این مراسم حضور دارند، خیر مقدم می‌گویم. بدون شک ستون اصلی جهاد دانشگاهی، پیشکسوتان این نهاد هستند که از آنها آموخته‌ایم و جهاد دانشگاهی هرچه دارد، از تلاش (جهادی) این افراد است. اگر امروز اینجا کنار هم جمع شده‌ایم، به واسطه ۴ دهه فعالیت جهادی جهادگران و امیدواریم جوانان این مسیر را ادامه دهند.
دکتر هاشمی در خصوص ویژگی اخلاقی دکتر دهقانی فیروزآبادی رئیس جدید جهاد دانشگاهی گفت: یکی از ویژگی‌های خوبی که در این مدت در دکتر دهقانی فیروزآبادی دیده‌ایم، اخلاق مداری ایشان است.
رییس دانشگاه علم و فرهنگ با اشاره به تلاش‌های دکتر طیبی در زمان ریاست جهاد دانشگاهی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم دکتر طیبی را در یک کلام توصیف کنم، باید بگویم ایشان به تمام معنا جهادی هستند. واقعا بالاترین افتخار هرکدام از ما این است که عضو جهاد دانشگاهی هستیم. قدردان تمام زحمات و تلاش های دکتر طیبی هستیم و از صمیم قلب برای ایشان توفیقات روزافزون آرزو میکنیم.
در ادامه، پورعابدی، معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی نیز در سخنانی ضمن عرض تبریک به مناسبت میلاد امام رضا(ع) بیان کرد: جهاددانشگاهی از سال ۵۹ تا به امروز نقش‌های ویژه‌ای را پذیرفته است. این نهاد در ابتدای راه‌اندازی در حوزه انقلابی شدن دانشگاه‌ها و انقلاب فرهنگی و سپس در دوران دفاع مقدس و در بحث سازندگی، الگوسازی‌های موفقی در حوزه‌های فرهنگی و فناوری و کارآفرینی داشت که از ویژگی‌های این مجموعه محسوب می‌شود.
وی افزود: زمانی که دکتر طیبی مسئولیت جهاد را برعهده گرفتند، جهاددانشگاهی مجموعه‌ای از الگوها بود که برای افزایش توان ملی به ظهور رسیده بودند اما در آن نیازها و فعالیت‌های جهادی خیلی منطبق با هم نبودند لذا باید کارهایی در داخل و خارج جهاد انجام می‌شد.
پورعابدی ادامه داد: در داخل جهاد باید فعالیت‌های کوچک کنار گذاشته می‌شد و حوزه‌های مختلف تعمیق می‌شدند تا جهاددانشگاهی نقش های ملی و بزرگی را بر عهده می‌گرفت. فعالیت‌های جهاد هیچ‌گاه بخشنامه‌ای نبوده و همگی آن‌ها ایده و نیاز روز جامعه است که در این سال‌ها پیگیری شد.
وی گفت: دکتر طیبی واحدها را بر روی چند موضوع متمرکز کردند. البته ابتدا مقاومت‌هایی از سوی برخی واحدها انجام گرفت اما با قانع شدن افراد، این کار شروع شد. بنابراین، جهاد امروز باید در یک سری فعالیت‌های خاص متمرکز شود. در بیرون نیز کار آسانی در پیش نبود. کارفرماهای حرفه‌ای کارهای جهاد را نمی‌پذیرفتند. شاید مهمترین ویژگی دکتر طیبی این بود که کارفرماها را متقاعد می‌کرد که جهاددانشگاهی می‌تواند فعالیت‌های خود را به صورت حرفه‌ای برای رفع چالش‌های جامعه انجام دهد.
پورعابدی تصریح کرد: پیگیری‌های دکتر طیبی و مداومت‌ها باعث شد تا توان فناوری و حل مسئله در جهاددانشگاهی مورد تأکید و تأیید قرار گیرد. در برخی جلسات از جهاددانشگاهی انتقاد می‌شد اما ایشان با متانت انتقادات را می‌پذیرفتند.
وی ادامه داد: نکته دیگر این بود که دکتر طیبی در سه دولت مسئولیت داشتند و همیشه فضای‌ سیاسی حاکم بر تغییر و تحولات باعث لطمه به حوزه پژوهش و فناوری می‌شد اما دکتر طیبی فضای سیاسی‌ را از فعالیت‌های جهاددانشگاهی جدا کرد. ایشان همیشه سعی داشت نشان دهد که این نهاد بینش سیاسی دارد اما این موضوعات هیچ گاه بر فضای جهاددانشگاهی اثری نداشته است.
پورعابدی بیان کرد: برای دکتر طیبی بزرگترین تفریح، کار بود. ایشان در این مسیر سختی‌های زیادی متحمل شدند اما به دلیل حرمت فعالیت‌های جهادی پای کار ایستاد و سعی داشت تا جوانان تحصیل کرده را به کار گیرد و همواره در تغییر و تحولات سیاسی از جوانان و کارکنان جهادی حمایت می‌کردند.
وی گفت: پیشکسوتان جهاددانشگاهی وجود خود را صرف جهاد کردند.‌ این عزیزان همگی در مسیر جهاد نقش داشتند. اما در رابطه با دکتر دهقانی باید گفت ایشان گزینه‌ای هستند که‌ می‌توانند مسیر جهاد را به خوبی ادامه دهند. موفقیت در جهاد حاصل کار طولانی مدت است. طولانی مدت و تمام وقت بودن مدیریت یکی از رموز موفقیت مدیران جهادی است که برای دکتر فیروزآبادی در این زمینه آروزی موفقیت دارم.
سیدحمیدرضا طیبی نیز ضمن سخنانی در این مراسم اظهار کرد: در سال ۱۳۸۳ نیز رهبر انقلاب اظهار رضایت کردند و فرمودند جهاددانشگاهی به انتظاری که از او می‌رفت پاسخ داد. تا اواسط دهه ۸۰ به بسیاری از آنچه مد نظر رهبری بود مانند فعالیت پژوهشگاه رویان، سلول‌های بنیادی، حرکت در مرز علم، ساخت انواع فرستنده‌های رادیویی، پروژه‌های بزرگ صنعت نفت و کسب دانش ساخت کنترل آلاینده که همگی نشان از استعداد و توان نیروهای جهاددانشگاهی دارد، پاسخ داده شد.
طیبی با بیان اینکه فعالیت‌های جهاددانشگاهی نشان داد که مشکلی در زمینه توسعه علمی و فناورانه و تجاری کردن آن وجود ندارد، گفت: استعدادهای زیادی در کشور وجود دارد و برای حل مشکلات، پیشرفت باید به مسئله اول کشور تبدیل شود.
در ادامه این مراسم علی منتظری، رئیس پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی نیز در سخنانی بیان کرد: همه مطالبی که گفته شد نشان دهنده این است که ما به انسانی که به هدایت صحیح دست پیدا کرده است، نیازمندیم. نکته مهم این است که توسعه از سوی انسان‌های ساخته شده و پرورش یافته در فرهنگ جهادی شکل گرفته است. وظیفه اصلی ما در دانشگاه هدایت فکری و عملی دانشحویان‌ است‌. رهبر انقلاب فرمودند یکی از کارهایی که جهاددانشگاهی باید دنبال کند، هدایت فکری و عملی دانشگاهیان است. البته برخی نهادها می‌توانند چنین کاری کنند اما سهم جهاددانشگاهی در این زمینه بسیار مهم‌ است.
منتظری تصریح کرد: چنانچه در مواردی سستی‌هایی رخ می‌دهد برای این است که کار را به نامحرم سپردیم. فرهنگ، تربیت صحیح فکری و عملی جوانان‌ است. از طرف جهادگران‌ از زحمات و تلاش دکتر طیبی قدردانی  و به‌ نمایندگی جهادگران به دکتر فیروزآبادی تبریک عرض می‌کنم.
وی تصریح کرد: امروز در دوران تحول باید نقش اصلی خود را در دانشگاه ایفا کنیم. اولین کاری‌ که باید انجام دهیم این است که جایگاه خود را در شورای عالی انقلاب فرهنگی‌ به دست آوریم. از مسئولان شورای عالی انقلاب فرهنگی تقاضا داریم جایگاه جهاددانشگاهی را به ما بازگرداند.
منتظری گفت: امروز در جهاد همه نوع تفکرات وجود دارد و از دکتر فیروزآبادی درخواست داریم تا نیروهای خود را از جهادگران انتخاب کند. جهاددانشگاهی مجموعه‌ای پاک و سالم است و با تنگدستی و سختی کار خود را پیش برده.
از دیگر سخنرانان این مراسم شاهوردی، رئیس پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی بود. وی طی سخنانی بیان کرد: از زحمات صادقانه دکتر طیبی تقدیر و تشکر کرده و به دکتر فیروزآبادی خوش‌آمد می‌گوییم. خدا را شاکریم که روزی ما را در جهاددانشگاهی و مسیر علم و فرهنگ و دانش قرار داد.
وی افزود: همگی ما مدیریت دقیق، جهادی زندگی کردن و حوصله و صبر در تربیت نیروی انسانی، میدان دادن به جوانان، الگو بودن در بسیاری از امور را از پیشکسوتان‌ جهادی آموختیم. جهاددانشگاهی یکی از ساختارهای بکر و اصیل باقی مانده از انقلاب است و رهبری آن‌ را به عنوان گلستانی می‌دانند که گل‌های فراوانی‌ را پرورش داده است.
شاهوردی گفت: در جهاددانشگاهی جوانان‌ دانشجو به صورت حرفه‌ای و دانش‌آموخته وارد جامعه می‌شوند و امیدواریم‌ با همکاری سازمان دانشجویی جهاددانشگاهی این‌ مسیر را ادامه دهیم. امروز کار خوب کردن، کار فرهنگی است. جهاد سرمایه بزرگی است که هم‌ مسئولان ارشد و هم جامعه به آن اعتماد ویژه دارند.

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7