کد خبر: 20999| تاریخ انتشار: سـه شنبه ، ۱ شهریور سال ۱۴۰۱ | ساعت ۱۰:۷:۰ | تعداد بازدید: ۵۵۷

رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس، تسهیلات اقتصادی که در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت پیش بینی شده و به دست مردم رسیده و نرسیده است را تشریح کرد.
امیرحسین بانکی پورفرد در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درباره اینکه کدام یک از تسهیلات اقتصادی قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت تاکنون کام مردم را شیرین کرده و کدام یک هنوز به دست مردم نرسیده است، گفت: به موجب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت که در آبان ماه سال گذشته به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، تسهیلاتی برای خانواده‌ها و مادران پیش بینی شده که تا‌کنون بعضی از آنها به اجرا گذاشته شده و در اختیار مردم قرار گرفته است.

یارانه ۲۵۰ میلیون تومانی خودرویی به مادران
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اولین جایزه‌ای که به موجب این قانون مجلس در  اختیار مردم قرار گرفت،  تحقق ماده ۱۲ قانون و اعطای خودرو بود که اسفندماه سال گذشته به اجرا درآمد. به موجب این قانون مادران همزمان با تولد فرزند دوم، از صف ۵ میلیونی ثبت نام کنندگان خودرو جدا شده و در یک صف بسیار کم جمعیت‌تر قرار می‌گیرند تا از اختلاف قیمت کارخانه و بازار که حدودا از ۱۵۰ تا ۳۰۰ میلیون جایزه نقدی را در بردارد، بهره مند شوند.
وی افزود: این مزیت قانون حمایت از خانواده، بدون کوچکترین بار مالی برای دولت، توانسته جایزه نقدی قابل توجهی برای مادران فراهم آورد. البته اگر تعداد مادران از نیمی از خودروهای تولیدی بیشتر باشد، قرعه کشی بین مادران انجام می‌شود که باز هم شانس این مادران، با شانس سایر شرکت کنندگان قابل مقایسه نیست.

تسهیلات فرزندآوری و امکان ثبت شکایت از بانک‌های متخلف
بانکی پورفرد یادآور شد: دومین جایزه‌ای مجلس در فروردین ماه سال جاری به موجب قانون برقرار کرد، اجرای تسهیلات قرض الحسنه فرزندآوری به مبلغ ۲۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان برای تولد فرزندان اول تا پنجم بود. برقراری این تسهیلات با این مبلغ آن هم به صورت قرض الحسنه برای اولین بار در کشور اجرا شده و بر اساس گزارش بانک مرکزی، تاکنون بیش از  241 هزار نفر از این تسهیلات استفاده کرده اند.
وی اضافه کرد: البته طبق قانون یک ضامن معتبر یا سفته برای ضمانت کافی است و سنگ اندازی برخی شعبه ها یا بانکهای عامل نیز مورد توجه جدی بانک مرکزی قرار گرفته است. بانک مرکزی به همین منظور سامانه¬ی مشخصی برای شکایت از این تخلفات اعطای تسهیلات فرزندآوری به نشانی https://crm.cbi.ir/ فراهم کرده است. در هر صورت حجم تسهیلات اعطایی بانک مرکزی تا کنون نشان از تحقق این ماده قانون دارد.

امکان استفاده مجدد از امکانات دولتی مسکن
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار کرد: کسانی که فرزند سوم آنها بعد از ابلاغ قانون جوانی جمعیت به دنیا آمده باشد، حتی اگر قبلا از امکانات دولتی مسکن(مانند مسکن مهر و مسکن ملی) استفاده کرده باشند، می‌توانند مجددا از این امکانات استفاده کنند و اصطلاحا فرم جیم آنها در وزارت مسکن سبز می‌شود. پیش از این، هر خانواده فقط یک بار  می‌توانست از این امکانات استفاده کند و فرم جیم او قرمز می‌شد.
وی تصریح کرد: بنابراین افرادی که فرزند سوم آنها پس از ۲۴ آبان ۱۴۰۰ به دنیا آمده است، می توانند با مراجعه به سامانه وزارت مسکن، گزینه اختصاصی مشمولان قانون جوانی جمعیت را انتخاب کنند و مجددا در طرح های مسکن دولتی ثبت نام کنند.
اعطای زمین 200 متری یا واحد مسکونی به قیمت تمام شده با 8 سال قسط و دو سال تنفس
بانکی پور افزود: به موجب این قانون، کسانی که در شهر‌های کمتر از 500 هزار نفر جمعیت هستند می‌توانند 200 متر زمین بگیرند و کسانی که در شهر‌های بالای 500 هزار نفر جمعیت زندگی می‌کنند می‌توانند در شهر‌های مجاور و یا شهر‌هایی که امکان تأمین زمین وجود دارد واحد مسکونی یا زمین دریافت کنند و در آنجا اقدام به ساخت واحد مسکونی کنند.
وی یادآور شد: نکته بسیار جالب این که قیمت این زمین و واحد مسکونی فقط هزینه آماده سازی را می پردازد که شامل تسطیح زمین، اجرای جوی، جدول زیرسازی و آسفالت معابر و مانند آن است و هزینه‌ای بابت خود زمین یا منطقه  آن پرداخت نمی‌شود. در مورد واحد مسکونی هم فقط هزینه¬ی آماده سازی پرداخت می‌شود که نسبت به قیمت زمین و واحد مسکونی خیلی کم است.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم گفت: تاکنون مردم از این تسهیلات استفاده‌ای نکرده‌اند و دلیل آن تاخیر در تصویب «آیین نامه اجرایی ماده ۴ قانون جوانی جمعیت» است. این آیین نامه هم اکنون در انتظار تصویب در دولت است و پس از تصویب، فرآیند اجرایی آن آغاز و زمین‌ها واگذار خواهد شد و مجلس نظارت ویژه‌ای به اجرای صحیح این بند خواهد داشت.
سهام ۱.۵ میلیون تومانی آتیه فرزندان
وی تصریح کرد: این سهام که موضوع ماده ۱۱ قانون مجلس است و آیین نامه ی اجرایی آن در مرداد ماه ۱۴۰۱ در دولت تصویب شد، هم اکنون در انتظار اطلاع رسانی برای ثبت نام عمومی است. به موجب این دستورالعمل، به متولدین ۱۴۰۰ یک میلیون و متولدین ۱۴۰۱ یک و نیم میلیون سهام اختصاص داده می‌شود که تا پیش از ازدواج آنها یا پایان ۲۴ سالگی قابل برداشت نیست. یعنی فرزند در صورت ازدواج و یا نهایتا رسیدن به ۲۴ سالگی می تواند از این سهام و سودهای حاصل از آن استفاده کند.
 رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس بیان کرد: سایر مزایای قانون جوانی جمعیت، یا اجرای زمان بری دارد؛ مانند توسعه  خوابگاههای متاهلی در کلیه دانشگاه ها، که در برخی دانشگاهها آغاز شده و البته ساخت و تجهیز آن زمان بر است. یا این که هنوز در انتظار اجرای دولتمردان است. از جمله افزایش حق اولاد و حق عائله مندی کارکنان که بنا بود دوبرابر و یک و نیم برابر شود، در انتظار تامین اعتبار از طرف سازمان برنامه و بودجه است  و یا کاهش سن بازنشستگی مادران که هنوز اطلاع رسانی عمومی نشده است./

منبع:خانه ملت

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7