کد خبر: 20502| تاریخ انتشار: پنـج شنبه ، ۱۲ خرداد سال ۱۴۰۱ | ساعت ۱۱:۲۵:۰ | تعداد بازدید: ۸۹۴

سومین نشست از مجموعه نشست‌های آفا با موضوع «متاورس و آینده فرهنگی ایران» با حضور 4 تن از متخصصین و صاحبنظران این حوزه از سوی ستاد فرهنگ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار گردید.


به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر روح الله رحمانی عضو هیات علمی دانشکاه تهران، دکتر سمیعی رییس مرکز کار ایران، مهندس سیدعباس مرادی پژوهشگر پژوهشگاه فضای مجازی و شکوهیان راد مدرس دانشگاه تهران و دکتر امید عبدالهی مدیرکل دفتر رصد پایش و آینده نگاری فرهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برپا شد.
آنچه که در این نشست به بحث گذاشته شد چیستی و فلسفه متاورس و امکان و میزان فراگیری این حوزه در آینده و جنبه های تمدن ساز این پدیده و همچنین تاثیرات و تبعات این پدیده در آینده فرهنگی ایران بود و اینکه راهکارهای سیاستگذاران فرهنگی جهت مواجهه مناسب با این پدیده و راهبری این حوزه کدام است.
آنچه که از برآیند بحث‌ها حاصل گردید این نکته بود که بدون شک –علی‌رغم ادعای مسائل اقتصادی و تجاری -ولی متاورس برخاسته از اتوپیای تمدن غربی است و قطعا هیچ هوش مصنوعی مستقل از مسائل تمدنی و فرهنگی نیست و طراحان متاورس در صدد ترویج مسائلی مانند تفرد در حوزه اجتماعی، سرمایه داری و بازار سرمایه ، هویت بخشی از طریق آواتاریسم، جهانی سازی بر اساس فروریختن ملیت‌ها و کنترل انسان به وسیله هوش مصنوعی و انعطاف پذیر ساختن انسان هستند که مخاطراتی همانند مخدرهای دیجیتال هم جوانان را مورد تهدید قرار خواهد داد
متخصصان در این نشست معتقد بودند که حتی از دنیای دو فضایی عبور کرده  و وارد دنیای تک فضایی خواهیم شد یعنی در آینده در صورت تحقق متاورس دیگر دنیای واقعی در خدمت دنیای مجازی خواهد بود و به جایی خواهیم رسید که در فقط جهت کارهایی که امکان انجام آنرا در فضای مجازی نداریم مجبور به خرج از این دنیا خواهیم بود و در واقع دنیای مجازی کنترل کننده دنیای واقعی خواهد بود.
سخنرانان این نشست معتقدند که عینیت ناملموس که به واسطه متاورس استیلا خواهد یافت به نسبت عینیت ملموس به شدت تاثیر بیشتری بر انسان خواهد گذاشت.
آنچه که مسلم است سیاستگذاران فرهنگی باید هوشیار باشند و به جنبه‌های فرهنگی و تمدن ساز و هویتی  پدیده‌های فناوری مانند هوش مصنوعی و متاورس توجه کنند تا در آینده دچار غافلگیری نشویم و با توجه به اینکه ذات پدیده متاورس با فرهنگ ما در تعارض است باید به فکر ایجاد بدل مناسب بر اساس تمدن و فرهنگ بومی خود باشیم.
و به طور کلی به نظر می‌رسد  در صورت عدم برنامه‌ریزی و عدم تعیین بدیل مناسب و ایده‌ای برای اینترست، قطعا دچار چالش‌های فراوانی از بعد فرهنگی خواهیم شد.

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7