کد خبر: 13756| تاریخ انتشار: چهارشنبه ، ۱۱ تیر سال ۱۳۹۹ | ساعت ۲۲:۱:۰ | تعداد بازدید: ۳۶۵۲

دکتر محمود حاجیلویی معاون خط مشی‌گذاری ستاد فرهنگ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: تدوین برنامه عالی فرهنگی در هر استان در امتداد نقشه مهندسی فرهنگی کشور بسیار ضروری است تا با برنامه‌های توسعه کشور در یک راستا قرار گیرد.
دکتر محمود حاجی­لویی روز چهارشنبه در نشست اعضای هیات اعزامی شورای عالی انقلاب فرهنگی به زاهدان با رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: باید یک برنامه فرهنگی در استان وجود داشته باشد تا برای هرحرکت فرهنگی مبنای کار قرار گیرد و در شورای برنامه ریزی و توسعه استان نیز مبتنی بر آن برنامه همراهی های فرهنگی دستگاه های فعال در استان طرح ریزی شود.
وی افزود: فضای برنامه ریزی فرهنگی، فضایی رازآلود است و روشن نیست و همین موضوع سبب می شود تا تعدد دستگاه‌های فرهنگی به جای آنکه انرژی متراکم در این حوزه باشد اما متاسفانه به موازی‌کاری، تعارضات، تداخلات در میان دستگاه های مرتبط با فرهنگ ختم شود.
معاون خط مشی‌گذاری ستاد فرهنگ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: حرف ما این است که باید یک برنامه عالی فرهنگی در امتداد نقشه مهندسی فرهنگی کشور در هر استان داشته باشیم که به عبارتی با اسناد بالادستی کشوری که در این زمینه تخصصی هستند هماهنگ بوده و در نتیجه با برنامه های توسعه کشور در یک راستا قرار داشته باشد.
دکتر حاجیلویی ادامه داد: این برنامه یک سند یگانه و یکتای فرهنگی در استان است که وقتی در شورای برنامه ریزی و توسعه استان قرار است تصمیم فرهنگی گرفته شود باید به این سند نگاه کنیم و مطابق با آن تصمیم بگیریم.
وی تصریح کرد: در راه تدوین این سند، شورای عالی انقلاب فرهنگی به واسطه دسترسی های خوب به شخصیت ها و مقامات کشوری و داشتن ظرفیت کارسازی خوب باید پای کار بیاید و به استان ها کمک کند.
معاون خط مشی‌گذاری ستاد فرهنگ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: برای همین منظور آیین نامه ای برای برنامه فرهنگی آماده شده که در چارچوب آن برش استانی هم در زمینه تدوین، هم اجرا و هم نظارت و ارزیابی انجام شود که هم اینک در کمیسیون های تخصصی پیش رفته است و در ستاد هماهنگی و راهبری اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور که به ریاست معاون اول رییس جمهوری برگزار می شود در ماه آینده مطرح می شود.
دکتر حاجیلویی ادامه داد: در صورت تصویب آیین نامه تدوین، اجرا، نظارت و ارزیابی برش های استانی به یک چارچوب مشترکی در استان ها دست پیدا می کنیم تا دیگر جنگلی از اسناد فرهنگی در استان ها ایجاد نشود.
وی به اهمیت نقش برنامه ریزی در حوزه فرهنگ اشاره کرد و گفت: دغدغه کلیدی و اصلی ما این است که براساس تجربیات خوبی که سازمان های مدیریت و برنامه ریزی دارند، حوزه برنامه ریزی فرهنگی در استان ها را ارتقا بدهیم.
معاون خط مشی‌گذاری ستاد فرهنگ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: راه حلی که ما به دنبال آن هستیم اگر برآمده از مجموعه تجربه متراکم مدیریت و برنامه ریزی در استان ها و کشور نباشد قطعا محکوم به شکست است.
دکتر حاجیلویی تصریح کرد: اگر بخواهیم یک الگوی برنامه ریزی و بودجه ریزی در حوزه فرهنگ را از اول اختراع  کنیم یا اینکه از فضای دیگر بیاوریم که با فضای فرهنگ هم‌ساز نباشد قاعدتا توفیقی در اجرا پیدا نخواهد کرد.
وی اظهار داشت: تجربیاتی که در سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان های مدیریت و برنامه ریزی استان ها وجود دارد برای ما قابل احترام و اعتنا است.
معاون خط مشی‌گذاری ستاد فرهنگ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: برنامه ریزی در حوزه فرهنگی با دیگر حوزه ها تفاوت دارد چون ماهیت فرهنگ متفاوت است و از طرفی مجموعه کنشگران حوزه فرهنگ به لحاظ تعدد و رنگارنگی تقریبا بی نظیر است حتی در حوزه های اقتصادی امنیتی و سیاسی این میزان تنوع و تکثر وجود ندارد.
دکتر حاجیلویی ادامه داد: همچنین فرهنگ در همه جا جاری است به طوری که در حوزه های اقتصادی، امنیتی، اجتماعی، سیاسی و ... فرهنگ دیده می شود و هیج جایی نیست که ما در مورد آن صحبت کنیم و تاثیر و تاثر متقابل با حوزه فرهنگ نداشته باشد.
وی افزود: به دلیل همین ویژگی های حوزه فرهنگ ضمن اینکه باید از تجربیات و ظرفیت ها و نگاه حرفه ای که در سازمان مدیریت و برنامه ریزی وجود دارد استفاده شود، باید فراتر از نگاه های اقتصادی به این حوزه نگاه کرده و درباره آن برنامه ریزی کنیم.
معاون خط مشی‌گذاری ستاد فرهنگ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: برنامه های توسعه ما عمدتا برنامه های اقتصادی است و به همین سبب معاونت اقتصادی نقش اصلی را دارد پس باید انتظار این را داشته باشیم که فرهنگ تحت الشعاع اقتصاد قرار بگیرد و این به معنای تضعیف بخش فرهنگ و سهم بری پایین آن در بودجه کشور است.
هیات نمایندگان دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی شامگاه سه‌شنبه به منظور سفر سه روزه وارد فرودگاه بین‌المللی زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان شد.
دیدار با نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان، شرکت در نشست شورای فرهنگ عمومی استان با حضور سازمان‌های فرهنگی و اجتماعی، نشست با مدیرکل، معاونان و سازمان‌های وابسته به فرهنگ و ارشاد اسلامی، نشست با رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، نشست با مدیرکل و معاونان اداره‌کل تبلیغات اسلامی، بازدید از موزه جنوب شرق و پارک علم و فناوری و دیدار با هنرمندان صنایع دستی از جمله برنامه‌های اعضای این شورا در نخستین روز سفر به زاهدان است.
این هیات همچنین روز پنجشنبه به منظور شرکت در نشست شورای فرهنگ عمومی، دیدار با اصحاب فرهنگ و هنر و بازدید از یک مجموعه موفق به زابل سفر خواهد کرد و پس از بازگشت بازدید از حاشیه شهر زاهدان، دیدار با روسای دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و نشست با اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه استان از دیگر برنامه‌های این هیات در دومین روز سفر به زاهدان است.
دیدار با استاندار سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان از دیگر برنامه‌های هیات نمایندگان دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سومین روز سفر به زاهدان است.

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7