کد خبر: 20113| تاریخ انتشار: یـک شنبه ، ۲۸ فروردین سال ۱۴۰۱ | ساعت ۱۴:۱:۰ | تعداد بازدید: ۱۰۵۹

رئیس ستاد اقامه نماز کشور گفت: باید نهضت قرآنی جدیدی صورت گیرد تا این کتاب از مهجوریت خارج شود.
 حجت‌الاسلام محسن قرائتی در نشست صمیمی با نخبگان، فعالان و پیشکسوتان قرآنی خراسان رضوی اظهار کرد: باید نهضت قرآنی جدیدی صورت گیرد تا این کتاب از مهجوریت خارج شود، در کنار قرائت، تجوید و حفظ قرآن باید تدبیر هم باشد تا قرآن تأثیرگذار باشد.
رئیس ستاد اقامه نماز کشور افزود: متاسفانه کتاب قرآن با نگاه علمی و پژوهشی کمتر مورد استفاده قرار گرفته و حال آنکه قرآن سرشار از مفاهیم علمی و پژوهشی است.
وی گفت: اکنون قرآن غریب است، در شب نزول قرآن از خود قرآن در مساجد خبری نیست و دعای الغوث می‌خوانند در حالی که اگر هزار جلسه عزاداری محرم در مشهد برگزار می‌شود باید همین اندازه جلسه تفسیر قرآن نیز برگزار شود.
حجت‌الاسلام قرائتی با بیان اینکه قرآن و اهل بیت نباید از یکدیگر جدا شوند افزود: متاسفانه اکنون از یکدیگر جدا هستند و باید اوقاف در این خصوص ورود کند، البته اکنون جلسات تفسیر بیشتر شده در گذشته تعداد آن بسیار کم بود.
رئیس ستاد اقامه نماز کشور حفظ قرآن را یک مقام و ارزش دانست و تصریح کرد: حفظ قرآن باید با اخلاص باشد و صرف مطرح شدن یا دیده شدن نباشد و مربی قرآن باید از آیه‌های کوتاه و ساده برای کسی که می‌خواهد حفظ قرآن را شروع کند، استفاده کند.
وی با تاکید بر ایجاد گروه‌های اذان بیان کرد: اذان متن قرآن است ولی در شهرها گروه اذان نیست در حالی که گروه تواشیح در هر شهری وجود دارد.
حجت‌الاسلام قرائتی در ادامه به حدیثی از امام رضا (ع) اشاره کرد و افزود: «خدا نماز را واجب کرد تا قران از مهجوریت خارج شود»، هر وقت نماز می‌خوانیم روزی ۱۲۰ آیه را می‌خوانیم و این یعنی خواندن قرآن.
رئیس ستاد اقامه نماز کشور با بیان اینکه در کنار نماز باید تفسیر قرآن هر چند کوتاه در مساجد صورت گیرد؛ افزود: رمز اینکه قرآن مهجور است، تفسیر سخت قرآن توسط برخی است در حالی که تفسیر باید روان و قابل فهم برای مردم باشد.
وی با تاکید بر این نکته که در حفظ قرآن باید بازنگری صورت گیرد؛ افزود: باید بر اساس ۱۳۰ تا تفسیری که نیاز داریم دانشکده داشتیم باشیم، دانشکده حقوق؛ آیات و روایات حقوقی، دانشکده روانشناسی، آیات و روایات مربوط به روانشناسی، دانشکده علوم سیاسی، آیات و روایات سیاسی و...
حجت‌الاسلام قرائتی بیان کرد: باید در قرآن و تفسیر نهضتی صورت گیرد، حرکت‌هایی صورت گرفته و نسبت به قدیم بهتر شده اما کافی نیست، ما سهم قرآن را ادا نکرده‌ایم.
رئیس ستاد اقامه نماز کشور افزود: قرآن را باید جدی بگیریم، این کارها مقدمه خوبی است ولی کافی نیست، وضع قران خوب نیست کارهای واجب را در اولویت قرار دهیم.

منبع:خبرگزاری حوزه

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7