کد خبر: 13615| تاریخ انتشار: سـه شنبه ، ۲۷ خرداد سال ۱۳۹۹ | ساعت ۱۰:۷:۰ | تعداد بازدید: ۲۹۵۱

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی گفت: هر روز حدود ۶۰۰ درس خارج در قم برگزار می‌شود اما درس تفسیر را یا نمی‌گویند یا در هفته یک روز آن هم روز‌های تعطیل برگزار می‌شود.
حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی در نخستین همایش ستاد احیاء تفسیر کاشان که سالن آمفی تئاتر دانشگاه علوم پزشکی کاشان که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، گفت: امروز جامعه به تفسیر‌های کوتاه و یک دقیقه نیاز دارد.

وی افزود: برخلاف تصور برخی که تفسیر و تدبر را مستحب می‌دانند، اما به نظر می‌رسد تفسیر واجب است، چراکه خداوند نسبت به کار مستحب مکرر توبیخ نمی‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با اشاره به این گفته مدیر حوزه‌های علمیه کشور که هر روز حدود ۶۰۰ درس خارج در قم برگزار می‌شود، گفت: این در حالی است که درس تفسیر را یا نمی‌گویند یا در هفته یک روز آن هم روز‌های تعطیل برگزار می‌شود.

وی یادآور شد: در جلسات روضه خوانی و عزاداری از شعر و تاریخ و سیاست گفته می‌شود، اما در تفسیر و قرآن کم‌تر گفته می‌شود، و اگر سر امام حسین (ع) بالای نیزه هم قرآن تلاوت کرد برای این بود که به ما بگوید سرم از تنم جدا می‌شود، اما از قرآن جدا نمی‌شود.

رییس ستاد اقامه نماز ادامه داد: گرچه امروز به برکت انقلاب اسلامی تحولاتی در حوزه‌ها رخ داده است، اما کم نیستند کسانی که قرآن و نهج‌البلاغه را علم نمی‌دانند.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با اشاره به اینکه قرآن کتاب تزکیه و تهذیب است و حوزه‌ها معاونت تهذیب دارند، گفت: قرآن مهم‌ترین سرچشمه تهذیب است و می‌توان آیات اخلاقی را در معاونت تهذیب مطرح کرد.

به گفته وی هر کلمه و هر حرفی از قرآن دارای نکاتی است، اما متاسفانه مزه قرآن را به غیر از تعداد اندکی که چشیده اند، نه به طلاب چشاندند و نه طلاب به مردم چشاندند و حتی برخی ممکن است قرآن و تفسیر را علم ندانند و تصور می‌کنند که درس تفسیر درس ساده و بی‌مایه‌ای است.

رییس ستاد اقامه نماز در ادامه خطاب به ستاد تفسیر کاشان، گفت: محور فعالیت ها، تفسیر کاربردی و کوتاه و قابل فهم برای عموم باشد آن هم تفسیری که عوام بفهمند و خواص بپسندند، نه آنکه به اسم تحقیق اقوال و احتمالات برای مردم بیان شود.

لازم به ذکر است، در پایان نخستین همایش ستاد احیاء تفسیر کاشان که در سالن آمفی تئاتر دانشگاه علوم پزشکی کاشان برگزار شد، حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا اسلامی تبار امام جمعه موقت کاشان از سوی آیت الله عبدالنبی نمازی به عنوان رییس ستاد احیاء تفسیر کاشان انتخاب و معرفی شد.

منبع:خبرگزاری رسا

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7