کد خبر: 19953| تاریخ انتشار: چهارشنبه ، ۲۵ اسفند سال ۱۴۰۰ | ساعت ۸:۲۱:۰ | تعداد بازدید: ۸۷۹

معاون خط مشی گذاری ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: وزارت بهداشت سال‌ها در موضوع افزایش ظرفیت پزشکی توسعه نداشته است، البته در خدمات و کیفیت جایگاه خوبی دارد، اما در موضوع افزایش ظرفیت کم کار شده است.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، رجبعلی برزویی افزود: تکلیفی بر عهده وزارت بهداشت مبنی بر ارائه طرح در خصوص افزایش ظرفیت در رشته‌های تخصص پزشکی، دندانپزشکی عمومی و تخصصی دندانپزشکی در دو ماه، گذاشته شد.
وی ادامه داد: در ۲۱ و ۲۲ اسفند، معاون آموزشی وزارت بهداشت، پیشنهاد‌هایی را برای افزایش ظرفیت در رشته‌های تخصص پزشکی، دندانپزشکی عمومی و تخصصی دندانپزشکی ارائه کرده و این نامه به تازگی به دست ما رسیده است، بررسی‌های کارشناسی روی آن خواهد شد و در سال ۱۴۰۱ موضوع در ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور بررسی و گزارش‌های آن داده خواهد شد.
معاون خط مشی گذاری ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بنابراین وزارت بهداشت به موقع تکالیف خود را اعلام کرده است و همان روندی که برای افزایش ظرفیت پزشکی عمومی سپری شد، در این باره نیز سپری شود.
برزویی درباره میزان افزایش ظرفیت در رشته‌های تخصص پزشکی، دندانپزشکی عمومی و تخصصی دندانپزشکی افزود: در این نامه پیشنهاد‌ها و شیوه‌ها مطرح شده است، هنوز به عدد نرسیدیم، باید در شورای عالی انقلاب فرهنگی بررسی شود و این عدد‌ها از آن جلسات به دست آید.
وی ادامه داد: موضوع پزشکی، موضوع خدمات است و موضوع اصلی آن است که ما به خدمات خوب سلامت برسیم، با این طرحی که داریم به این مسیر نزدیک خواهیم شد، اما زمانبر خواهد بود، وزارت بهداشت سال‌ها در موضوع افزایش ظرفیت پزشکی توسعه نداشته است، البته در خدمات و کیفیت جایگاه خوبی دارد، اما در موضوع افزایش ظرفیت کم کار شده است بنابراین زمان بر خواهد شد.
معاون خط مشی گذاری ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: تربیت یک پزشک عمومی هفت سال طول می‌کشد و تربیت یک پزشک متخصص چهار سال طول می‌کشد بنابراین ما باید یک بازه ۱۰ تا ۱۵ ساله را برای رسیدن به یک جایگاه رقابت پذیر در منطقه پیش بینی کنیم، بنابراین این زمان خیلی کوتاه نخواهد بود.
برزویی درخصوص میزان افزایش ظرفیت رشته دندانپزشکی افزود: ما هنوز برای دندانپزشکی عددی ارائه نکرده ایم که بتوانیم تحلیلی داشته باشیم، ولی باید هدف گذاری شود تا در کوتاه‌ترین زمان این موضوع محقق شود.
وی ادامه داد: موضوع پزشکی و داندپزشکی به گونه‌ای نیست که بلافاصله بتوانیم ظرفیت را افزایش دهیم، زیرا زیرساخت‌هایی همچون زیرساخت‌های سخت افزاری، کلینیکی و بیمارستانی نیاز دارد، بنابراین ما باید در یک روندی با یک شیب سریع‌تر نسبت به قبل آن را افزایش بدهیم.
معاون خط مشی گذاری ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اعمال افزایش ۲۰ درصدی ظرفیت پزشکی در آزمون سراسری ۱۴۰۱ گفت: در موضوع پزشکی اتفاقات خوبی افتاده است، پیشنهادی که در این زمینه دارند بررسی کردیم و به شورای سنجش و پذیرش نیز تا چند روز آینده ابلاغ خواهد شد.
برزویی افزود: پیشنهاد کرده بودیم این افزایش ظرفیت در گام نخست نیاز‌های کم برخوردار را پوشش دهد، پیشنهادی که شده است این است که از ابتدا محل خدمت، ردیف شغل، پست سازمانی و تعهدات فرد مشخص شود.
وی ادامه داد: پیشنهاد ما این است که این تعهدات را کمتر بکنیم تا فرد انگیزه بیشتری برای خدمت در آن محل داشته باشد.

منبع:خبرگزاری صداوسیما

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7