کد خبر: 19698| تاریخ انتشار: شــنـبـه ، ۲۳ بهمن سال ۱۴۰۰ | ساعت ۱۰:۳۰:۰ | تعداد بازدید: ۸۸۲

دکتر سوزنچی عنوان کرد: مقام معظم رهبری حدود یک دهه است که به اقتصاد دانش بنیان اشاره می‌کنند.
دکتر ابراهیم سوزنچی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف در خصوص اقتصاد دانش‌بنیان با برنامه«جشن ملی» گفتگوی تلفنی کرد.

دکتر ابراهیم سوزنچی اظهار کرد: زمانی در حوزه اقتصاد فکر می‌کردیم آنچه برای ما ثروت جدید را به همراه دارد سرمایه‌گذاری است لذا بسیاری از نظریات و رویکردها به این سمت رفته بود و با همین دیدگاه عامل اصلی رشد اقتصادی را سرمایه گذاری می‌دانستند. در این فضا کم کم متفکران متوجه شدند که نقش سرمایه گذاری آن قدر اهمیت بالایی ندارد.

وی با بیان اینکه در کشور ما هم فکر می‌کردند سرمایه گذاری عامل مهمی است، افزود: نفت را می‌فروختند و منابع ارزی حاصل از فروش نفت را سرمایه گذاری می‌کردند تا به رشد اقتصادی برسند و با پول نفت ماشین آلات می‌خریدند و کارخانه میزند به گمان این که توسعه پیدا کرده‌اند در حالی که بعداً آشکار شد این تفکر اشتباهی است. بعد از انقلاب و بعد از جنگ، رهبری به این مسئله خیلی سریع پی بردند و فرمودند در چاه‌های نفت را ببندید.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری بدون دانش هیچ ارزشی ندارد؛ بیان کرد: منحنی وجود دارد به نام منحنی لبخند که فعالیت‌های مختلف شرکت یا بنگاه در آن ثبت می‌شود؛ مونتاژ یا تولید، کمترین ارزش افزوده را دارد در حالی که هر چقدر به سمت فعالیت‌های ناشی از دانش و تحقیق و توسعه و طراحی می‌رویم ارزش افزوده بسیار بالایی خلق می‌شود و وقتی به سمت فعالیت‌های معطوف به بازار نظیر ایجاد برند می‌رویم ارزش افزوده بالایی ایجاد می‌شود.

دکتر سوزنچی خاطر نشان کرد: ما فقط مونتاژکار بودیم یعنی در دوره گذشته و اوایل انقلاب این مسیر مونتاژ طی شد. مقام معظم رهبری حدود یک دهه است که به اقتصاد دانش بنیان اشاره می‌کنند. این پارادایم باید عوض شود و باید ارزش افزوده را از دانش خلق کنیم و به سمت تحقیق و توسعه و دانش برویم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد کارآفرینی تشریح کرد: کارآفرین کسی است که از ابتدا بحث طراحی، تحقیق و توسعه تا تولید و بازاریابی و فروش، کل این زنجیره را کامل کنار هم ایجادکند؛ اما اگر فقط مونتاژکار باشد دیگر هنر نیست و اقتصاد دانش بنیان نیست.

دکتر سوزنچی با بیان اینکه صنایع بزرگ مثل فولاد دانش‌بنیان نشده است افزود: صنایع بزرگ انرژی را از دولت ارزان می‌گیرند و همان سود شرکت می‌شود. اگر وارد دانش و تکنولوژی آن شوند متوجه می‌شوند که به نسبت رقبای جهانی بسیار عقب‌تر هستند. چون انرژی را ارزان می‌گیرند و تولیدات خود را به نرخ جهان می‌فروشند پس سود بالایی دارند.

وی در مورد روند فعلی اقتصاد دانش‌بنیان اظهار کرد: در بیانیه گام دوم انقلاب در دو دهه، رستاخیز علمی شروع شده است و سرعت بسیار بالایی دارد ولی واقعیت این است که ما در ابتدای حرکتیم با این که نسبت به نقطه شروع وضعیت ما بهبود پیدا کرده است ولی طبق فرمایشات رهبری که در بیانیه ذکر شده است ایشان می‌فرمایند: «اما آنچه من می‌خواهم بگویم این است که این راه طی شده با همه اهمیتش فقط یک آغاز بوده است و نه بیشتر. باید به قله‌ها دست بیابیم. » پس در مسیر گام دوم انقلاب برای رویکرد تعاملی و خستگی‌ناپذیر و شبانه روزی تلاش کنیم تا به این قله‌ها برسیم.

منبع: رادیو گفت‌وگو

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7