کد خبر: 19634| تاریخ انتشار: شــنـبـه ، ۱۶ بهمن سال ۱۴۰۰ | ساعت ۱۲:۲۳:۰ | تعداد بازدید: ۷۱۷

قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای انقلاب فرهنگی بیان کرد: نباید کاری کنیم که نیروهای نخبه‌مان مجبور شوند در دانشگاه‌های درجه دو کشورهای کم توسعه یافته‌تر درس بخوانند.
"منصور کبگانیان" قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای انقلاب فرهنگی درباره رسیدگی به وضعیت دانشجویانی ایرانی که خارج از کشور رشته پزشکی خوانده‌اند و اکنون تقاضای ادامه تحصیل در رشته خود در ایران را دارند، گفت: در این زمینه وزارت بهداشت نکات و شاخص‌هایی دارد که هنوز تصویب نشدند. افرادی که برای ادامه تحصیل از کشور رفتند و هزینه کردند، اکنون برای بازگشت باید شاخص‌ها و شرایطی که وزارت بهداشت در نظر دارد را داشته باشند.
کبگانیان خاطرنشان کرد: به طور شفاهی نکاتی برای رسیدگی به این مساله مطرح شد اما اینها قابل استناد نیست و حتما باید مستدل باشد، ما هم حتما بررسی می‌کنیم. از سوی دیگر دلیلی ندارد با دانشجویانی که اکنون به کشور برگشتند و می‌خواهند در محیط کشور ادامه تحصیل بدهند با همگی صفر تا صد برخورد شود یا همه یک رشته خاصی بخوانند.
وی افزود: بنابراین ضروت دارد که  توانایی این افراد ارزیابی شود و برای رشته‌ها، دانشگاه‌ها و یا جاهایی که با استعداد آن‌ها ارتباط دارد هدایت شوند. قرار شد با این موضوع صفر یا صد برخورد نکنیم. صفر این است که بگوییم پذیرش آنها با عدالت آموزشی در تضاد است و صد هم این است که بگوییم همگی در یک سطح هستند.
قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای انقلاب فرهنگی گفت: جمع‌بندی ما این بود که وزارت بهداشت آیین نامه مشخص پیشنهاد دهد و ما هم در اینجا کار را کارشناسی کنیم و بر اساس ضوابط تصمیم بگیریم. تا اگر در آینده خانواده‌هایی  می‌خواهند فرزندانشان را برای تحصیل به خارج بفرستند و سپس بازگردانند، بدانند طی آیین نامه کار می‌شود و سلیقه‌ای عمل نمی‌شود. 
کبگانیان در پاسخ به این سوال که در خصوص مصوبه افزایش ظرفیت پزشکی، چقدر موضوع کیفیت و  افزایش ظرفیت پزشک خانواده و پزشک عمومی مدنظر است؟ گفت: قطعا این موضوع هم مدنظر ماست که در بحث سهمیه مناطق مطرح خواهد شد.
وی اضافه کرد: در حال حاضر برخی از مناطق محروم مشکل جدی دارند و تمام این مباحث با مطالعاتی که روی تعداد تخت‌های خالی بیمارستان و اساتیدی که ظرفیت بار موظف آموزشی‌شان پر نشده، انجام شده است. با تعدادی که ما تصویب کردیم مطمئنیم کیفیت را بالاتر هم می‌برد.
کبگانیان اشاره کرد: این طور نیست که همیشه بالا رفتن کمیت باعث پایین آمدن کیفیت شود و یک قانون کلی نیست. گاهی در رقابت‌ها عده‌ای در آزمون رد می‌شوند و به همین ترتیب مجبورند به کشورهای درجه سه حاشیه کشور بروند و درس بخوانند. برخی از افراد هم هستند که معدل بالای ۱۹ دارند و این نشان می‌دهد توانایی آنها بالاست. لذا کیفیت آموزش عالی در حوزه بهداشت با این مصوبه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی و ستاد نقشه بالا می‌رود. 
قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای انقلاب فرهنگی در پایان اظهار داشت: در عین حال وقتی برای ظرفیت سقف می‌گذاریم رقابت سخت می‌شود در حالی که ما معدل‌های بسیار بالا داریم. نباید کاری کنیم که نیروهای نخبه‌مان مجبور شوند در دانشگاه‌های درجه دو کشورهای کم توسعه یافته‌تر درس بخوانند. قبل از تصویب خیلی بررسی کردیم و این طور نیست که اختصاصی باشد و قطعا کیفیت افت پیدا نمی‌کند.

منبع:ایلنا

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7