کد خبر: 18376| تاریخ انتشار: پنـج شنبه ، ۱ مهر سال ۱۴۰۰ | ساعت ۹:۴۰:۰ | تعداد بازدید: ۸۲۵

رئیس هیأت عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در راستای همسان سازی و کیفی سازی آموزش، حق التدریس بین دانشگاه های دولتی ممنوع شده و دانشگاه های مبداء و مقصد اجازه استفاده ندارند.
دکتر محمدعلی کی نژاد با اشاره به بحث همسان سازی حقوق اساتید گفت: در خصوص همسان سازی بخشنامه‌هایی صادر شده است که به موجب آن حضور اساتید در دانشگاه‌ها از ۴۴ ساعت در هفته به ۵۴ ساعت افزایش یافته همچنین حق التدریس بین دانشگاه‌های سراسری حذف شده است، یعنی هم دانشگاه مبدا و هم دانشگاه مقصد اجازه استفاده از حق التدریس ندارد بنابراین امسال امیدواریم ۹۵۰ سهمیه جذب هیات علمی را پر کنیم.
وی درباره دلایل حذف حق التدریس بین دانشگاه‌های سراسری یادآور شد: یک دلیل آن بحث همسان سازی و دلیل عمده دیگر آن بحث کیفی کردن آموزش است، استفاده از حق التدریس در دانشگاه دولتی به ندرت اتفاق می‌افتد و بیشتر دانشگاه غیرانتفاعی از حق التدریس استفاده می‌کنند.
رئیس هیأت عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: برخی از دانشگاه‌ها و مؤسسات غیر انتفاعی حتی استاد ندارند ولی تابلو دانشگاه دارند و یا تعداد کمی استاد دارند. وقتی دانشگاه مبدا به خاطر پر شدن ساعات تدریس اجازه حق التدریس ندهد آن دانشگاه‌ها نیز برای پر شدن ساعت تدریس استاد جدید استخدام می‌کنند.
وی ادامه داد: دانشگاه‌های غیرانتفاعی محدودیت جذب ندارند و این کار یک ساماندهی خوبی در رشته‌ها ایجاد می‌کند و شاید ظرف یک سال و دو سال اثرات مثبت آن دیده نشود ولی در چند سال آینده اثرات مثبت آن دیده می‌شود از طرفی هم حضور ۵۴ ساعت در هفته در دانشگاه و پر کردن این ساعت اجازه نخواهد داد که استاد در جای دیگر نیز تدریس کند.
به گزارش مهر، محمدرضا رضوان‌طلب رئیس مرکز جذب وزارت علوم درباره اشتغال اساتید دانشگاه‌ها در دو یا چند دانشگاه، پیش از این به مهر گفته بود: یک استاد در ۲ دانشگاه نه به صورت تمام وقت و نه به صورت پاره وقت، نمی‌تواند عضو هیئت علمی باشد اما این استاد می‌تواند در یک دانشگاه عضو هیئت علمی بوده و در چند دانشگاه، با کسب موافقت دانشگاهی که عضو هیئت علمی آن است، تدریس کند.
رئیس مرکز جذب هیئت علمی وزارت علوم عنوان کرده بود: اگر دانشگاه موافقت کند، استاد می‌تواند بخشی از وقت خود را در دانشگاه دیگری سپری کند. حتی اگر آن تدریس در روزهای تعطیل باشد استاد مذکور باید موافقت دانشگاه خود را کسب کند، غرض از این کار این است که یک انسجام و هماهنگی وجود داشته باشد.

منبع:مهر

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7