کد خبر: 17428| تاریخ انتشار: دوشـنـبه ، ۲۴ خرداد سال ۱۴۰۰ | ساعت ۱۳:۱۵:۰ | تعداد بازدید: ۹۸۹

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: «حفظ و ترویج زبان فارسی»، در اولویت برنامه های سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی قرار دارد.
حسن ملکی در جلسه شورای حفظ و ترویج زبان فارسی، که با حضور جمعی از مدیران و معاونان سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی برگزار شد، اظهارداشت: شورای حفظ و ترویج زبان فارسی، بر اساس نامه‌ ارسالی از سوی وزارتخانه، مبنی بر ممنوعیت به‌کارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه تشکیل شده است که مسؤولیت بسیار سنگینی برای ما ایجادکرده و باید دقت ویژه‌ای در آن داشته باشیم.
ملکی افزود: زبان فارسی، به دلیل تأثیر و گستردگی خاصی که در مجموعه فرهنگ اسلامی و ایرانی ما دارد، صرفاً یک زبان نیست و در واقع یک فرهنگ و تمدن است، لذا وقتی از زبان فارسی صحبت می‌کنیم، نباید آن را به مکالمه و واژه‌ها محدود کنیم، زیرا بسیار فراتر از این مسائل است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، تصریح کرد: این زبان به مثابه یک رود جاری است که از گذشته‌های دور سرچشمه گرفته و در زمان حال جاری و به سوی آینده در حال حرکت است. این زبان انسان را در امتداد زمان قرار می‌دهد و به واسطه آن، زمان گذشته، حال و آینده به یکدیگر مرتبط می‌شوند و راه تمدنی ما شکل می‌گیرد. زبان فارسی فقط در ایران، به کار گرفته نمی شود بلکه تعداد قابل توجهی از کشورها مانند افغانستان، پاکستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ... به زبان فارسی تکلم و حتی نگارش می‌کنند و این نشان‌دهنده جایگاه بلند زبان فارسی و تأثیر آن بر فرهنگ و تمدن است.
زبان فارسی؛ کم نظیر در تاریخ بشریت
رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ادامه داد: از جهت هنری و زیبایی شناختی، می‌توان گفت که زبان فارسی، در تاریخ بشریت کم نظیر است زیرا زیباترین و عارفانه‌ترین اشعار ما به زبان فارسی بیان شده و حیرت بسیاری از جهانیان را برانگیخته است. نمونه‌هایی چون گلستان، بوستان، مثنوی معنوی و ... بیانگر قدرت و شکوه این زبان هستند. از بعد عرفانی نیز بسیاری ازعرفای صاحب نام عرب، هندی و ... به زبان فارسی نگارش داشته‌اند لذا تأکید بر این زبان، حائز اهمیت است.
لزوم توجه به زبان فارسی در کتاب‌های درسی
ملکی بر لزوم توجه به زبان فارسی در کتاب‌های درسی تأکید کرد و گفت: زبان فارسی از طریق کتاب‌های درسی، مجلات رشد و .... تألیف می‌شود، لذا باید واژه‌های بیگانه را در این منابع پالایش کنیم تا واژه‌های خالص زبان فارسی را، شاهد باشیم که البته این کار نیاز به متخصصان حوزه  زبان و ادبیات فارسی، دارد.

منبع: مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7