کد خبر: 16975| تاریخ انتشار: چهارشنبه ، ۱ اردیبهشت سال ۱۴۰۰ | ساعت ۱۳:۳۸:۰ | تعداد بازدید: ۱۹۹۷

جلسه 268 کمیته فرهنگ و تمدن ایران و اسلام شورای عالی انقلاب فرهنگی، در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دستور اول جلسه «ساخت بنای یادمان محمدبن زکریای رازی در شهر ری» بود که دکتر محمدرضا شمس اردکانی دبیر کمیته فرهنگ و تمدن در ابتدای این جلسه در سخنانی اظهار داشت: شهر ری یکی از مهمترین شهرهای حوزه تمدنی اسلام و ایران است و در تاريخ كمتر شهري است كه مانند آن را بتوان يافت. در حال حاضر نیز با توجه به موقعیت جغرافیایی و پیشینه تاریخی درخشان این شهر، باید برای احیای مجدد این شهر در ابعاد فرهنگی، تاریخی، تمدنی و اجتماعی تلاش کرد.

وی با اشاره به شخصیت برجسته محمد بن زکریای رازی، ادامه داد: ساخت بنای یادمان برای رازی از کارهای بسیار ارزشمندی است که مورد تأکید کمیته فرهنگ و تمدن است، زیرا یکی از مولفه‌های بزرگ فرهنگ و تمدنی هر کشور که در رشد، ارتقاء و خودباوری آن جامعه نقش دارد، شناساندن شخصیت‌های برجسته، اندیشمندان و دانشمندان آن کشور، به کل دنیا است.
دکتر شمس اردکانی تاکید کرد: باید با برنامه‌ریزی‌های لازم از مصادره مشاهیر و دانشمندان بزرگ ایرانی جلوگیری کنیم و در همین راستا ساخت بنای یادمان و همچنین برگزاری بزرگداشت، گامی موثر در جهت معرفی و شناساندن این شخصیت‌های ایرانی به سایر کشورها است.

در ادامه این جلسه گزارشی از اقدامات انجام شده در شهر ری برای تاسیس «بنای یادمان محمدبن زکریای رازی» توسط دکتر سید علی یزدی‌خواه نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و پردیس در مجلس شورای اسلامی ارائه شد.
وی به سابقه تاریخی شهر ری با تمدن 8000 ساله و به عنوان یکی از 12 شهر کهن جهان، اشاره کرد و گفت: برای ساماندهی وضعیت فعلی این شهر و احیاء و شکوه مجدد ری اقدامات زیادی توسط دستگاه‌های مختلف در شهر ری در دست پیگیری است.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و پردیس در مجلس تصریح کرد: رونق مجدد شهر ری باعث افزایش غرور ملی مردم این منطقه و ایجاد فرصت‌های مناسب علمی، پژوهشی، فرهنگی و اقتصادی در این شهر می‌شود.
دکتر یزدی‌خواه با اشاره به ضرورت تاسیس بنیاد رازی در شهر ری، تاکید کرد: تشکیل بنیاد رازی با هدف شناخت و معرفی خدمات این دانشمند بزرگ جهان اسلام و معرفی وی به دنیا به عنوان فیلسوف، منجم، کیمیاگر و دانشمند برجسته ایرانی، مهمترین اقدامی است که در دست انجام است و برای تاسیس این بنیاد می‌توان از ظرفیت مجلس شورای اسلامی و کمیته فرهنگ و تمدن استفاده کرد.

در ادامه دکتر احمد ابوحمزه ری‌شناس و کارشناس مسائل تاریخ در سخنانی با تاکید بر اهمیت تشکیل بنیاد رازی، اظهار داشت: تشکیل بنیاد رازی به منظور شناخت و معرفی شخصیت و آثار محمدبن زکریای رازی و تکریم و بزرگداشت مقام جهانی وی و نیز گسترش فعالیت‌ها و خدمات علمی و فرهنگی مانند ایجاد کتابخانه تخصصی رازی، موزه علوم و فنون رازی و همچنین جهت ارتقای جایگاه علمی رازی ضروری است.
پس از ارائه این گزارش اعضا به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند که اهم آن به شرح ذیل است:
دکتر حسن کریمیان عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه توسعه نامتناسب ری، این شهر را در معرض خطر قرار داده است، اظهار داشت: ضروری است یک پایگاه جهانی در ری تاسیس شود، همچنین باید تلاش کنیم تا ری در فهرست جهانی یونسکو ثبت شود.
وی ادامه داد: برای حفریات مستمر ری باید ستادی با بودجه و اعتبار شهرداری تشکیل و برنامه سال آینده در این ستاد، تدوین شود.
در ادامه جلسه دکتر علی وطنی مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: باید با هماهنگی معاونت علمی و فناوری رییس جمهور یک کارخانه نوآوری رازی، در شهر ری تاسیس شود و مراکز و استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان در شهر ری راه اندازی شود که این امر نقش موثری در اشتغال جوانان شهر ری دارد.
در ادامه دکتر غلامحسین رحیمی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سخنانی اظهار داشت: محمدبن زکریای رازی یکی از درخشان‌ترین چهره‌های علمی تمدن اسلامی است، اما متاسفانه شخصیت علمی وی در ایران کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
وی پیشنهاد داد: یک مرکز تحقیقاتی رازی پژوهشی در شهر ری راه اندازی شود، که این مرکز می‌تواند چندین گروه پژوهشی داشته باشد که به طور تخصصی روی آثار و شخصیت اسلامی، ایرانی و بعد شیعی رازی کار کنند.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، پس از ارائه نظرات و پیشنهادهای اعضا تاسیس بنیاد دائمی رازی در شهر ری تصویب شد و همچنین مقرر شد اساسنامه این بنیاد در اسرع وقت، برای طرح و تصویب نهایی در شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین شود.
 
دستور بعدی جلسه 268 کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران برگزاری «همایش بین‌المللی ابن هیثم بود» که گزارشی در این زمینه توسط دکتر علی ایرانمنش عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس ارائه شد.

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7