کد خبر: 16893| تاریخ انتشار: سـه شنبه ، ۲۴ فروردین سال ۱۴۰۰ | ساعت ۱۶:۱۱:۰ | تعداد بازدید: ۱۱۵۳

در نشست بررسی مسائل رفاهی، فرهنگی و دانشجویی دانشجویان بین‌الملل دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور که با حضور دکتر سیما سادات لاری معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت و دکتر علی‌اکبرحق‌دوست معاون آموزشی این وزارتخانه برگزار شد، بر موضوعات مهمی چون تدوین سیاست‌های مدیریت دانشجویان بین‌الملل در شورای عالی انقلاب فرهنگی و اهمیت استفاده از ظرفیت دانشجویان بین‌الملل در تبادلات فرهنگی تأکید شد.
نشست بررسی مسائل رفاهی، فرهنگی و دانشجویی، دانشجویان بین‌الملل دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، دوشنبه ۲۳ فروردین ماه با حضور دکتر سیما سادات لاری معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، دکتر علی‌اکبر حق‌دوست معاون آموزشی وزارت بهداشت و مدیران این دو معاونت در سالن شهید احمدرضا احدی برگزار شد.
در ابتدای این نشست معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در خصوص جایگاه دانشجویان بین‌الملل، بیان داشت: توجه به جایگاه دانشجویان بین‌الملل در دانشگاه‌های علوم پزشکی بسیار مهم است و باید دنبال راه کار عملی برای ایجاد شرایط مطلوب رفاهی و دانشجویی برای این دسته از دانشجویان باشیم.
وی بر اهمیت شناخت فرهنگ‌ها و انتقال پبشینه فرهنگی ایران به دانشجویان بین‌الملل تاکید و اضافه کرد: این تبادل فرهنگی می‌تواند تاثیرات مثبت بسیار خوبی بر دانشجویان ما بگذارد بنابراین باید از ظرفیت‌های خود مانند فضای خوابگاه‌ها در این مسیر استفاده کنیم زیرا خوابگاه بهترین موقعیت را برای برنامه ریزی فرهنگی در اختیار ما قرار می‌دهد.
لاری تصریح کرد: حوزه دانشجویان بین‌الملل مقوله مهمی است و نباید مورد غفلت قرار گیرد، باید برنامه ریزی ستادی لازم را در این خصوص داشته باشیم تا بتوانیم زمینه جذب این دسته از دانشجویان را در کشور توسعه دهیم.
دانشجویان بین‌الملل سرمایه‌های فرهنگی بزرگی هستند
معاون وزیر بهداشت بیان داشت: دانشجویان بین‌الملل سرمایه‌های فرهنگی بزرگی هستند که می‌توانند نتایج مثبت بسیاری برای دانشگاه‌ها و کشور به دنبال داشته باشند، البته در این زمینه جای کار بسیار در کشور وجود دارد خصوصاً این‌که تفاوت‌های فرهنگی و رفتاری بسیاری میان این دسته از دانشجویان با دانشجویان داخلی وجود دارد.
در ادامه دکتر حق‌دوست معاون آموزشی وزارت بهداشت، گفت: تفاوت در خصوص دانشجویان بین‌الملل در ایران و دیگر کشورهای جهان از زمین تا آسمان است که قسمت زیادی از این مشکلات باز می‌گردد به این‌که ما نمی‌دانیم بین‌المللی کار کردن به چه معنا است.
در شورای عالی انقلاب فرهنگی سیاست‌ها در خصوص مدیریت دانشجویان بین‌الملل در حال تدوین است
معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان این‌که در شورای عالی انقلاب فرهنگی سیاست‌ها در خصوص مدیریت دانشجویان بین‌الملل در حال تدوین است، ابراز داشت: سیاست‌ها در خصوص موضوعات مختلف این دسته از دانشجویان در اسفندماه سال ۹۹ مصوب شده است و به نکات مختلف در خصوص دانشجویان بین‌الملل پرداخته شده است. البته در معاونت آموزشی وزارت بهداشت نیز شورای امور بین‌الملل وجود دارد که تقاضا دارم عضوی از  معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت جهت حضور در این شورا معرفی شود زیرا بسیاری از موضوعات در حوزه دانشجویان بین‌الملل در این شورا مطرح می‌شود و با عضویت معاونت فرهنگی و دانشجویی این حوزه فعال‌تر خواهد شد.
این مقام مسؤول خاطرنشان کرد: البته ما در خصوص میزان ظرفیت پذیرش دانشجویان بین‌الملل مصوباتی داشته‌ایم از جمله این‌که دانشگاه‌ها تا سقف ۲۰ درصد ظرفیت خود در رشته‌هایی که دارند را می‌توانند در پذیرش  دانشجویان بین‌الملل به کار ببرند.
کاهش دادن شهریه‌های دانشجویان بین‌الملل برای کشور در عرصه بین‌الملل معنای خوبی ندارد
معاون وزیر بهداشت در خصوص شهریه‌های دانشجویان بین‌الملل، ابراز داشت: رقابت نسبتا ناسالمی در این خصوص شکل گرفته بود که پیش از نوروز ۹۹ به این موضوع پرداخته شد؛ به نحوی که به دلیل گرانی دلار، برخی دانشگاه‌ها شهریه‌های خود را بسیار پایین آورده بودند که در عرصه بین‌الملل این شرایط معنای خوبی برای کشور ندارد.
رشته کارشناسی ارشد  hell's diplomasi در شورای عالی برنامه‌ریزی و گسترش مصوب شده است
معاون آموزشی وزارت بهداشت در ادامه با بیان این‌که باید بدنه دانشگاه‌ها و اساتید را با تفاوت‌های فرهنگی دانشجویان خارجی آشنا کنیم و آگاهی‌ها را در این خصوص بالا ببریم، خاطرنشان کرد: به لطف خدا یکی از کارهایی که در این مدت به نتیجه رسیده است مصوب کردن رشته کارشناسی ارشد  hell's diplomasi در شورای عالی برنامه‌ریزی و گسترش بوده است که از ابتدای مهرماه جاری نیز در این رشته دانشجو پذیرش می‌شود، در این رشته دانشجو از هیأت علمی وارد می‌شود.
این مقام مسؤول اضافه کرد: به واقع ما نیاز داریم که در هر دانشگاه چند نفر را که به کنوانسیون‌های بین المللی اشراف دارند در کنار خود داشته باشیم.
در ادامه دکتر حسن زائری لطف مدیر کل فرهنگی وزارت بهداشت، بیان داشت: وجود دانشجویان بین‌الملل از لحاظ فرهنگی برای کل کشور فرصت خیلی خوبی را به وجود می‌آورد که علی‌رغم این فرصت، اگر روی آن برنامه‌ریزی دقیقی صورت نگیرد می‌تواند به عنوان یک تهدید نیز دیده شود.
وی خاطر نشان کرد: در سال ۱۳۹۵ دستورالعمل اجرایی بسته فرهنگی برای دانشجویان خارجی به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شده بود که دانشگاه کرمانشاه، شهید بهشتی و قم موفق شده‌اند در این مسیر کانون‌هایی برای دانشجویان خارجی داشته باشند تا فعالیت‌های فرهنگی خود را دنبال کنند. در این حوزه بحث نشاط و شادکامی دانشجویان خارجی نیز در نظر گرفته شده است.
تاکید بر تقویت روحیه همکاری بین دانشجویان ایرانی و خارجی
مدیر کل فرهنگی وزارت بهداشت در ادامه، بیان داشت: تقویت روحیه همکاری بین دانشجویان ایرانی و خارجی جهت جذب این دسته از دانشجویان بسیار دارای اهمیت است. در این میان انتقال مفاهیم و ارزش‌های اسلامی و ایرانی به دانشجویان خارجی، آشنایی با توانمندی‌های علمی در سطح کشور و استانی که محل تحصیل دانشجوی بین‌الملل است و هم‌زیستی مسالمت آمیز بین‌فرهنگی که میان دانشجویان شکل می‌گیرد، از دیگر موارد مهم در حوزه دانشجویان بین‌الملل است.
این مقام مسؤول در ادامه با اشاره به اهم فعالیت‌هایی که در حوزه دانشجویان بین‌الملل، از معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی خواسته شده است، گفت: برگزاری هفته فرهنگی با محوریت دانشجویان خارجی از جمله این موارد بوده است، «شب دوستی» نیز از برنامه‌هایی است که به دنبال برقراری رابطه میان دانشجویان ایرانی و خارجی است و تلاش دارد تا این دانشجویان در خصوص برخی تفاوت‌های فرهنگی به شناخت و در کنار یکدیگر به درک متقابل برسند.
زائری لطف بیان داشت: برگزاری اردوهای دانشجویی و مراسمات برای دانشجویان جدیدالورود خارجی، برگزاری کارگاه‌هایی مختص دانشجویان بین‌الملل و  برگزاری نمایشگاه‌های مختلف از جمله نقاشی از دیگر تلاش‌های صورت گرفته در حوزه دانشجویان بین‌الملل است. در جشنواره سیمرغ نیز  ۲۱۱ دانشجوی خارجی شرکت داشته‌اند.
ایجاد کمیته دانشجویان خارجی در سطح وزارت بهداشت
وی در پایان با بیان این‌که در سطح وزارت بهداشت می‌توانیم کمیته دانشجویان خارجی را داشته باشیم، ابراز داشت: در این کمیته دو عضو از دانشجویان خارجی و اعضایی از معاونت‌های فرهنگی  و دانشجویی و آموزشی وزارت بهداشت می‌توانند حضور داشته باشند.
در حوزه قرآنی به دانشجویان خارجی به عنوان ظرفیت نگاه می‌شود
در ادامه دکتر روح‌الله محمد علی‌نژاد رییس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت، بیان داشت: ما در حوزه قرآنی به دانشجویان خارجی به عنوان ظرفیت نگاه می‌کنیم. یکی از رسالت‌های ما در این حوزه گفتمان سازی پژوهش‌های بینرشته‌ای است، یعنی ما به ازای آن، دبیرخانه کمیسون توسعه آموزش عالی و پژوهش در نظام سلامت، تلاش دارد مطالعات بین قرآن و حوزه سلامت را توسعه داده و از ظرفیت‌های موجود که یکی از آن‌ها دانشجویان خارجی است استفاده کند.
وی با بیان این‌که در این خصوص نگاه تبادلی باید داشت، اضافه کرد: ضمن این‌که ما می‌توانیم این عزیزان را با فرهنگ کشور آشنا کنیم، باید از ظرفیت‌های کشورهایی که این عزیزان از آنجا آمده‌اند نیز استفاده کرد. این حضور باب آشنایی حقیقی را به دنبال دارد.
دانشجویان بین‌الملل سفیران فرهنگی ایران در خارج کشور  هستند
این مقام مسؤول به استفاده از توان کتابت ایران در حوزه قرآن اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران یکی از کشورهایی که در حوزه کتابت و چاپ و نشر قرآن سرآمد است، این ظرفیت را می‌توان از قبل دوره‌هایی که برای دانشجویان خارجی گذاشته می‌شود استفاده کرد تا این عزیزان سفیران فرهنگی ما در خارج کشور باشند.
 وی با بیان این‌که گفتمان سازی برخی از مقولات فرهنگی توسط برخی از دستگاه‌های دیپلماسی کمتر صورت می‌گیرد و می‌توان از توان نخبگانی دانشگاهی در این حوزه استفاده کرد، گفت: در این خصوص دانشجویان و دانشگاهیان به خوبی می‌توانند به خط شوند و در مسیر مقابله با مقدسات اسلامی نیز دانشجویان خارجی می‌تواتند تاثیر گذار باشند.
علی‌نژاد در پایان ابراز داشت: دوره‌های آموزش تدبر برای این عزیزان برگزار شده است و تداوم دارد و دو نشریه علمی پژوهشی «قرآن و طب» و «قرآن و سبک زندگی اسلامی» نیز می‌توانند محل انعکاس پژوهش‌ها و دستاوردهای بینا رشته‌ای باشد.
استانداردهای خدمات رفاهی دانشجویان بین‌الملل تغییر سطح خدمات به دانشجویان داخلی را به دنبال داشته است
در ادامه مهندس رحمان خدابنده‌لو مدیر کل دانشجویی وزارت بهداشت، بیان داشت: استانداردهای خدمات رفاهی که به دانشجویان بین‌الملل داده می‌شد موجب شد تا سطح این خدمات به دانشجویان کشور نیز تغییر و ارتقا پیدا کند.
وی در ادامه به ارایه برآوردی از هزینه‌های اسکان، تغذیه و ... دانشجویان بین‌الملل پرداخت و در خصوص ارایه خدمات مشاوره و سلامت روان به این دسته از دانشجویان، گفت: در حوزه مشاوره و سلامت روان به زبان دانشجویان بین‌الملل مشاوره ارایه می‌شود، در حوزه ورزشی نیز برنامه‌های خوبی برای این دسته از دانشجویان ارایه شده است به نحوی که در المپیاد همگانی که به صورت مجازی برگزار شد، ۵۶ دانشجوی خارجی شرکت کردند.
این مقام مسؤول بیان داشت: در برخی دانشگاه‌ها از منوی غذایی دانشجویان بین‌الملل که دارای تعداد بیشتری بوده‌اند استفاده شده است یا در حوزه ورزشی با توجه به تعداد بالای دانشجویان خارجی، بازی‌های ملی و محلی این عزیزان را ارایه داده‌ایم.
سهم حوزه معاونت فرهنگی و دانشجویی از شهریه دانشجویان بین‌الملل مشخص شود
خدابنده‌لو یکی از دغدغه‌های حوزه دانشجویی دانشجویان بین‌الملل را مشخص نبودن سهم حوزه معاونت فرهنگی و دانشجویی از شهریه این دسته از دانشجویان عنوان کرد.
در ادامه دکتر وحید صرامی دبیر شورای مرکزی و انضباطی دانشجویان وزارت بهداشت به تفاوت‌ها در مشکلات انضباطی این دسته از دانشجویان با دیگر دانشجویان(داخلی) پرداخت و گفت: عمده مسائل دانشجویان بین‌الملل به دلیل اختلافات و تفات‌های فرهنگی است. به واقع این مشکل بیشتر به دلیل شئونات دانشجویی و فرهنگ عامه‌ای است که ما در کشور بر آن تاکید داریم.
ارایه کلاس‌های توجیهی به دانشجویان بین‌الملل
وی با بیان این‌که حدود هشت سال است که برای دانشجویان بین‌الملل کلاس‌های توجیهی  گذاشته می‌شود، ابراز داشت: تلاش دوستان در حوزه‌های قرآنی و فرهنگی هر اندازه بیشتر شود، بازتاب آن در حوزه انضباطی به خوبی انعکاس خواهد یافت.
دبیر شورای مرکزی انضباطی دانشجویان وزارت بهداشت در ادامه گفت: در شیوه نامه انضباطی که سال ۹۸ ابلاغ شده است، حق داشتن مترجم را برای دانشجویان خارجی قائل شدیم و این یکی از حقوق اساسی آیین دادرسی است که برای دانشجویان بین‌الملل دیده شده است.
وی اضافه کرد: به واقع از هر دانشجویی که وارد دانشگاه می‌شود اظهارنامه‌ای گرفته می‌شود که تایید کند موضوعات برایش توجیح شده است و فرد متعهد می‌شود که مقررات آیین‌نامه انضباطی ما را در طول تحصیل رعایت خواهد کرد. هر اندازه این توجیهات بیشتر باشد برای حفظ هنجار فرهنگی دانشگاه و آن شهری که دانشجو تحصیل می‌کند، مناسب‌تر خواهد بود.
وجود شش هزار و ۵۰۰ دانشجوی خارجی در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی
 در ادامه و در پایان این نشست دکتر جمشید سلام زاده رییس مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت، گفت: حدود شش هزار و ۵۰۰ دانشجوی خارجی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور تحصیل می‌کنند که هم‌اکنون از این تعداد چهار هزار و ۵۰۰ دانشجوی خارجی در دانشگاه‌های علوم پزشکی در حال تحصیل هستند و دو هزار نفر درخواست روادید از دانشگاه‌های مختلف را داده‌اند و کارهایشان در حال انجام است و به این جمع اضافه خواهند شد.
وی اضافه کرد: برخی دانشگاه‌های علوم پزشکی مانند کرماشاه، سمنان و همدان نیز در حوزه پذیرش دانشجویان بین‌الملل با یکدیگر رقابت می‌کنند که در این خصوص در مورد دانشجویان عراقی باید برنامه‌ریزی لازم را داشته باشیم.
رییس مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت در ادامه خاطر نشان کرد: فعالیت‌های عنوان شده در این نشست خوب است اما مشکل ما این است که این فعالیت‌ها در دانشگاه‌های مختلف به صورت جزیره‌ای بوده و هر دانشگاهی ابتکاری را بر اساس سلایق افراد اجرا می‌کند که سیستماتیک نیست.
تمرکز بر سیستم دانشجویان خارجی در سه حوزه اصلی اسکان، بیمه و ایمنی اجتماعی
این مقام مسؤول ادامه داد: سیستم دانشجویان خارجی سه حوزه اصلی «اسکان، بیمه و ایمنی اجتماعی» دارد که باید این سه مورد دیده و تامین شود. در نگاه سیستمی این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد. در همه کشورهای بزرگ در حوزه جذب دانشجویان خارجی بر روی این سه حوزه تمرکز دقیقی وجود دارد. سیستمی بودن به معنای نشستن و دیکته کردن نیست بلکه باید این امر به مناطق ۱۰ گانه واگذار شود تا برنامه و بسته خود را طراحی کرده تا در خصوص دانشجویان غیر ایرانی تدوین شود.
سلام زاده یادآور شد: اگر می‌خواهیم با کشورهایی که رقیب اساسی ما در حوزه جذب دانشجویان بین‌الملل هستند، رقابت کنیم باید تبلیغات لازم را داشته باشیم. در این حوزه رقابت منطقه‌ای در حال سخت‌تر شدن است. باید کانون دانش آموختگانی شکل بگیرد تا در پایان این دانشجویان را رها نکنیم و این عزیزان در برگشت به کشورهای خود بازهم بتوانند برای دانشگاه خود مفید باشند./

منبع:مفدا

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7