کد خبر: 16544| تاریخ انتشار: شــنـبـه ، ۱۶ اسفند سال ۱۳۹۹ | ساعت ۱۳:۱۳:۰ | تعداد بازدید: ۱۶۲۸

دکتر محمد علی کی‌نژاد عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در مراسم مجازی اختتامیه دومین همایش ملی هنرهای دیجیتال تاکید کرد: امیدواریم روزی برسد که فرقی بین هنر سنتی و هنر دیجیتال نباشد.
دکتر کی‌نژاد در این مراسم در سخنانی اظهار داشت: هر کجا که استانداردهای لازم برای برگزاری این همایش را به ویژه در شرایط کرونایی داشته باشد، می‌تواند آن را برگزار کند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: شرایط کرونایی، نمونه‌ای برای جهان متقاضی صنعت و هنر دیجیتال است.
وی به ضرورت و اهمیت هنر و اقتصاد دیجیتال در شرایط کرونایی اشاره کرد و گفت: کرونا، ضرورت پرداختن به فضای مجازی را گوشزد می‌کند، و حمایت از هنر دیجیتال و فضای رسانه‌ای در قالب زیباشناسی هم به همین منظور مورد توجه قرار گرفته است.

در ادامه این مراسم سید علی فارغ دبیر علمی دومین جشنواره ملی هنرهای دیجیتال هم  به ضرورت و اهمیت هنر و اقتصاد دیجیتال در شرایط کرونایی اشاره کرد و گفت: کرونا، ضرورت پرداختن به فضای مجازی را گوشزد می‌کند و حمایت از هنر دیجیتال و فضای رسانه‌ای در قالب زیباشناسی هم به همین منظور مورد توجه قرار گرفته است.
وی ادامه داد: وزارت علوم به عنوان خانواده بزرگی از نظام آموزشی کشور، تلاش دارد تا از حوزه‌ی گسترده و کلیدی هنر و با توجه به ظرفیت‌های موجود و با این نگاه که امروزه بخش مهمی از فعالیت‌ها و اقداماتی که می‌توانند مخاطبان بیشتری را با خود داشته باشند، در بستر مجازی شکل می‌گیرد، به بیان و توضیح مسایل اجتماعی و فرهنگی بپردازد. 
فارغ افزود: اولین جشنواره هنرهای دیجیتال، سال گذشته برگزار شده و امسال دانشگاه هنر اسلامی تبریز که دارای پتانسیل خوبی در این حوزه است، برگزاری دور دوم را بر عهده گرفته و این دانشگاه برای ایجاد دبیرخانه دائمی هنرهای دیجیتال، اعلام آمادگی می‌کند.
وی با تاکید بر اینکه دیری نخواهد گذشت که هنر دیجیتال، بازگشت سرمایه و جبران هزینه را در پی خواهد داشت، گفت: اقتصاد دنیا به جز اقتصاد دیجیتال در شرایط کرونایی افول قابل توجهی داشته، اما با وجود شرایط اقتصادی ناشی از کرونا در دنیا، اقتصاد مبتنی بر رسانه و فضای مجازی به عنوان یکی از ۱۰ اقتصاد برتر دنیا مطرح شده است.
معاون پژوهشی، فرهنگی و اجتماعی دانشگاه هنر تبریز افزود: وزارت علوم و سازمان امور اجتماعی وزارت کشور در حمایت از این جشنواره‌ها، هوشمندی به خرج می‌دهند و این برنامه‌ها منجر به کسب و کارهای خلاق جدید و موثر در حوزه‌های فرهنگی اجتماعی می‌شود.

در ادامه دکتر یونس سخاوت دبیر اجرایی دومین جشنواره ملی هنرهای دیجیتال و رئیس دانشکده چند رسانه‌ای دانشگاه هنر اسلامی تبریز، در آئین مجازی، با بیان اینکه این جشنواره توسط وزارت عتف و معاونت فرهنگی آن و سازمان امور اجتماعی کشور حمایت شد، اظهار کرد: دوره‌ی قبلی جشنواره هنرهای دیجیتال در سال‌های ۹۵ و ۹۷ تحت عنوان صنعت هنرهای دیجیتالی و همراه برگزار شده بود.
وی با اشاره به میزبانی دانشگاه هنر اسلامی تبریز از دومین دوره برگزاری جشنواره هنرهای دیجیتال، اظهار کرد: نسخه اول این جشنواره در دانشگاه تهران برگزار شده بود و دانشگاه هنر اسلامی تبریز عهده‌دار جشنواره دوم شد.
دکتر سخاوت گفت: دوره دوم جشنواره به دلیل شیوع کرونا به تعویق افتاد، اما در نهایت تصمیم بر این شد که جشنوار به صورت مجازی برگزار شود و بیش ۲۰۰ اثر در حوزه هنرهای دیجیتال، انیمیشن، عکس دستکاری شده، ویژوال آرت و بازی‌های رایانه‌ای دریافت کردیم.
وی با بیان اینکه داوی آثار در سه مرحله انجام شده و مواردی اضافی در مرحله اول توسط دبیرخانه حذف شد، خاطرنشان کرد: آثار واجد شرایط در طول چندین جلسه فول تایم بررسی شده و چند اثر از بین ۵۶ اثر منتخب در مرحله نهایی در حوزه انیمیشن، عکس دستکاری شده، واقعیت مجازی و ایده انتخاب شدند.
وی با اشاره به شروع دوره دوم جشنواره ملی هنرهای دیجیتال از ۱۱ اسفند ماه، بیان کرد: مجموعه نشست‌ها، سخنرانی‌ها و پنل‌های آنلاینی به منظور ترغیب شرکت کنندگان و برقراری ارتباط دوجانبه پخش و برگزار شد که امکان مطرح کردن سوال هم در آن فراهم بود.
رییس دانشکده چندرسانه‌ای دانشگاه هنر اسلامی تبریز خاطرنشان کرد: با توجه به ملی بودن جشنواره و تاکید بر استفاده از تمامی توان کشور در حوزه هنرهای دیجیتال، دانشگاه هنر تهران، هنرهای زیبا، دانشگاه هنر شیراز، اصفهان، فرهنگستان هنر، دانشگاه علم و صنعت، طبابایی، سوره و بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای هم در برگزاری این جشنواره مشارکت داشتند.

استفاده از هنر دیجیتال، بستر مناسبی برای طرح مشکلات است
در ادامه مراسم  دکترغلامرضا غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، استفاده از هنر دیجیتال را بستر مناسبی برای طرح و حل مسایل و مشکلات، عنوان کرد.
 دکتر غفاری اظهار کرد: فعالیت موثر دومین جشنواره ملی هنرهای دیجیتال، فرصتی برای بهره‌مندی از ظرفیت‌های موجود در این عرصه و حوزه‌ی نوین بوده و حضور آن اجتناب ناپذیر است.
وی با اشاره به اینکه با هوشمندی بهتر و بیشتر، اثرگذاری و بهینه‌سازی می‌توان اثرات چنین جشنواره‌ای را بیشتر کرد، گفت: جشنواره هنرهای دیجیتال، فرصت مناسبی است که صاحبان اندیشه مسایل و موضوعات این حوزه را مورد واکاوی و تامل بیشتر قرار دهند.
وی ادامه داد: وزارت علوم، خانواده بزرگی از نظام آموزشی کشور را شامل می‌شود و سعی دارد با استفاده از این فرصت و با توجه به ظرفیت‌های موجود و با این نگاه که امروزه هنرهای دیجیتال، بخش مهمی از فعالیت‌ها و اقدامات را تشکیل می‌دهد و می‌تواند مخاطبان بیشتری به ویژه در بدنه جدید نسل دانشگاهی داشته باشند، حوزه هنر را کلیدی‌تر و موثر و حوزه‌ی گسترده‌ای نسبت به حوزه‌های دیگر می‌داند.
دکتر غفاری افزود: زبان هنر، زبان جذاب و شیوایی برای بیان و توضیح مسایل اجتماعی و فرهنگی بوده و می‌تواند مخاطبان بیشتری داشته باشد و به لحاظ فناوری، تکنولوژی و بستری که این مجموعه خود را با آن تعریف می‌کند، بستر خوبی برای نسل جوان و دانشجویان است.
وی گفت: آسیب‌های اجتماعی بین جامعه دانشگاهی هرچند نسبت به لایه‌های دیگر از نرخ شیوع کم‌تری برخوردار است، اما اهمیت بیشتری نسبت به سایر لایه‌ها داشته و نقش مرجعیتی دارد و خودش را صرفا در دانشگاه تعریف نمی‌کند، بلکه اثر آن در بیرون دانشگاه هم احساس می‌شود.
وی با اشاره به تفاهم نامه سازمان امور اجتماعی وزارت کشور و معاونت احتماعی وزارت عتف، اظهار کرد: فعالیت‌هایی بر همین مبنا تعریف شده که استفاده از هنر دیجیتال در راستای کاهش مسایل اجتماعی و آگاهی بیشتر در بستر فضای مجازی و شیوه‌های نوین ارتباطی که در حوزه هنرهای دیجیتال تعریف می‌شود، یکی از آن فعالیت‌ها است.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تاکید کرد: در عصر فعلی، چرخش، دگردیسی و دگرگونی را تجربه می‌کنیم به نام چرخش دیجیتال که جنبه‌ها و مناسبات اجتماعی و بسیاری از دوگانگی‌ها را مانند دولت و جامعه، سیاست و اقتصاد، فرهنگ و سیاست، فرهنگ و اجتماع، تولید و نصرف، ذهن و اذهان اجتماعی، فراغت و کار، فرهنگ و طبیعت را دچار تغییر کرده است.
وی با اشاره به سهم فناوری‌های نوین اطلاعاتی و ارتباطی در تغییرات بوجود آمده و مهم شدن حوزه‌های سایبرنتیک، فناوری‌های اتوماسیون و هوش مصنوعی، گفت: اگر چه در ابتدا رایانه‌های شخصی و بهره‌گیری از آن‌ها در محل کار و منزل مد نظر بود، امروز این ابزارها و فناوری‌ها چسبیده به هر کنشگر و همراه آن هستند.
وی افزود: امروز، شبکه‌های جهانی وب و گوشی‌های هوشمند، سیستم‌های اطلاعات و شبکه‌های اجتماعی و تبلیغات هدفمند دیجیتال و ورود این صنعت و توجه به آن و بهره‌گیری از آن در عرصه هنر حکایت از آن دارد که با جهانی تازه و با ظرفیت، امکانات جدید و مدرن مواجه هستیم و این تحول موجب نگاه‌های مختلفی اعم از خوشبینانه و بدبینانه شده است.
 دکتر غفاری خاطرنشان کرد: افراز خوشبین به فناوری‌های نوین بر این نکته تاکید دارند که دنیای دیجیتال با فناوری‌هایی که عرضه کرده جهان را دگرگون ساخته و صورت‌های جدیدی را از عرصه‌های مختلف به ما گشوده و موجب صورت‌بندی تازه در عرصه‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی شده است که از آن تحت عنوان شیوه‌های تازه و نوین در حوزه فرهنگ مشارکتی و کنشگری‌های شبکه‌ای یاد می‌شود.
وی تاکید کرد: امروز باید از نوعی دارایی و سرمایه دیجیتالی یاد کنیم که با استفاده از آن می‌توانیم بخشی از نابرابری‌ها و شکاف‌هایی را که در مناطق مختلف وجود دارد، مورد تبیین و تحلیل قرار دهیم؛ جنس این فعالیت و انقلاب اینترنتی به گونه‌ای است که به دلیل سیال بودن، اثرگذاری‌های فرازمانی و فرامکانی زیاد، سرعت تغییر زیادی دارد.
وی، انسانیت زدایی، خودبیگانگی، رفتن به سمت انزوا، فاصله گرفتن از شبکه‌های ارتباطی و رسیدن به جامعه‌ای نظارتی را از ویژگی‌های منفی فناوری‌های نوین از دیدگاه افراد بدبین به این ابزارها، برشمرد.
معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم متذکر شد: شاهد تحولات بزرگ و شگرفی هستیم و ابژه‌های جدیدی هم در پرتو این دگرگونی حاصل می‌شود، بر این مبنا باید جریان دیجیتالیسم را در حوزه کنشگری و سازماندهی فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی لحاظ کرده و آن را موثر و امری اجتناب‌ناپذیر بدانیم.

باید سیاستگذاری‌های درست برای توسعه اقتصاد دیجیتال در ایران اتخاذ شود
در ادامه مراسم حمید رضا نیکوفر قائم مقام مدیرعامل همراه اول با تاکید بر اینکه باید فعالیت‌ها و سیاستگذاری‌های درست برای توسعه اقتصاد دیجیتال در ایران اتخاذ شود، گفت: همچنین دیجیتال‌سازی اقتصادهای بخش خدمات هم باید رشد کند.
وی با بیان اینکه همراه اول بزرگ‌ترین شرکت ICT ایران و سرمایه‌ای ملی است، گفت: موبایل از سال ۷۳ وارد ایران شد و تا سال ۹۳ در فناوری نسل دو ماند و از همان سال تا الان همراه اول ۲۵ هزار میلیارد تومان در توسعه زیرساخت هزینه کرده و با میلیون‌ها کاربر شهری و روستایی و این سرمایه گذاری را مدیریت کرد، ما یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های نسل چهار خاورمیانه هستیم و همراه اول بزرگترین اپراتور موبایل خاورمیانه است.
نیکوفر با تاکید بر اینکه موبایل، محرک اصلی توسعه در ایران در حوزه ICT است، گفت: دسترسی به موبایل و مکالمه با آن ترند اصلی ۱۵ سال گذشته در حوزه ICT بوده و در طی شش سال گذشته سرمایه‌گذاری هنگفتی انجام شده و موفق بوده و نتیجه‌اش این است که الان یکی از بزرگترین ترافیک‌های دیتا و ترافیک دیجیتال را دارا هستیم.
وی با اشاره به رونمایی از فناوری 5G در هفته‌های گذشته، اظهار کرد: با وجود افزایش نرخ ارز در طول سال‌های گذشته، سرمایه‌گذاریمان را متوقف نکردیم، مالیات می‌پردازیم و ۳۰ درصد از درآمد همراه اول تحت عنوان پابلیک فاندینگ به دولت پرداخت می‌شود و سهم زیادی در بودجه عمومی دولت داریم؛ باید توجه کرد که مصوبه‌ی اخیر مجلس می‌تواند شرکت‌های ICT و موبایل را با خطر تامین مالی مواجه کند.
نیکوفر اظهار کرد: دسترسی به فناوری‌ها توانسته GDP (تولید ناخالص) کشورها را بالا ببرد، اما سهم برخی کشورها مانند چین و آمریکا در رشد درآمد دیجیتالی بسیار زیاد بوده و نابرابری اتفاق افتاده و ما باید سهم خودمان را زیاد کنیم، وگرنه با این سطوح درآمدی نمی‌توان افراد خبره در این زمینه را نگه داشت، این اختلاف رو به افزایش بوده و ما باید با اتخاذ سیاست‌های مناسب سهم بهتری از صنعت و اقتصاد دیجیتال را داشته باشیم.
وی تاکید کرد: این اقتصاد در سال‌های گذشته از رشد اقتصاد جهانی برخوردار بوده، نقش صنایع دارد جابجا می‌شود، اما آیا صنایع ما هم پیشرفت می‌کنند؟، نقش دیجیتالی شدن در اقتصاد جهانی حتی در بخش خدمات رو به افزایش است.
قائم مقام مدیر عامل شرکت همراه اول، 5G، Dornes و بلاک چین را جزو فناوری‌های محوری در اقتصاد دیجیتال آینده عنوان کرد و افزود: هوش مصنوعی هم یکی از فناوری‌های محوری در این حوزه است.
وی با مقایسه اقتصاد دیجیتال ایران و کشورهای منطقه، گفت: بر اساس اعلام وزارت ارتباطات سهم اقتصاد دیجیتال در ایران حدود ‌۶.۵ درصد است که من فکر می‌کنم این عدد در مقابل کشورهای دیگر ۴.۵ درصد بیشتر نیست.
وی افزود: ایران جمعیتی مشابه ترکیه دارد، اما درآمد ناخالص داخلی ترکیه دو برابر ما بوده و با جمعیتی مشابه ایران و تشکیل یک درصد از جمعیت دنیا یک درصد از اقتصاد دنیا را هم دارد، اما ما در حالیکه یک درصد از جمعیت جهان هستیم، با درآمد حاصل از اقتصاد نفتمان نیم درصد از اقتصاد دنیا را تشکیل می‌دهیم.
وی با اشاره به سهم ۱۰ درصدی اقتصاد دیجیتال از اقتصاد کل کشور تا ۱۴۰۴ در ایران، حمایت از بازیگران بزرگ در حوزه دیجیتال و سیاستگذاری درست و اتخاذ الگوی مناسب در توسعه اقتصاد دیجیتال در سطح ملی را از جمله راهکارها در این حوزه عنوان کرد.
نیکوفر در خاتمه گفت: همراه اول به عنوان بازیگر اصلی در حوزه مخابرات باید در حوزه‌های توسعه اقتصاد دیحتال باشد، این شرکت، تحقق رویای دیجیتال همه ما را به عنوان ماموریتش قرار داده و به میزان هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری خطر پذیر دو حوزه شرکت‌های دانش بنیان اقتصاد دیجیتال انجام داده و قصد ورود به حوزه‌های فراتر از شبکه‌سازی را دارد.

آیین اختتامیه‌ی دومین جشنواره ملی هنرهای دیجیتال با اعلام نفرات برتر در دانشگاه هنر اسلامی تبریز، برگزار شد.

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7