کد خبر: 15257| تاریخ انتشار: یـک شنبه ، ۲۵ آبان سال ۱۳۹۹ | ساعت ۱۱:۵۱:۰ | تعداد بازدید: ۱۹۲۰

رییس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی: استاد مهدی محقق در هجوم موج تجدد، نسل جوان دانشگاهی را با معارف اسلامی و سنتی آشنا کرده است. مراسم نکوداشت استاد محقق امروز در تالار وحدت برگزار شد.
دکتر غلامعلی حداد عادل در مراسم تجلیل از استاد مهدی محقق گفت: تاریخ ۱۵۰ ساله ما، تاریخ کشاکش سنت و تجدد است و می‌شود این تاریخ را بر حسب این عنوان نوشت.
وی با اشاره به اینکه در هر رشته‌ای شاهد دوگانه "سنت"و "تجدد" بودیم افزود: در علم دانشگاه ها، علم جدید و در حوزه‌های علمیه علوم و معارف اسلامی و سنتی را داشته ایم که همیشه دلسوزان جامعه را نگران افراط و تفریط کرده بود.
دکتر حداد عادل گفت: در این دهه‌هایی که دانشگاه‌ها در کشور تأسیس شدند، به خصوص دانشگاه تهران و دانشکده ادبیات، یک نسل از استادان نقش مهمی داشتند که قبل از اینکه با علم آشنا شوند، تحصیلات اولیه خود را در حوزه علمیه داشتند و پس از آن وارد دانشگاه شدند و توانستند دوگانه سنت و تجدد را یگانه کنند.
رییس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی گفت: آغازگر این سلسله زنده یاد علامه قزوینی بودند تا آقایان دکتر شفیعی کدکنی و دکتر مهدی محقق هم به این سلسله تعلق دارد.
 
باید گفته های مفاخر را عملیاتی کنیم

رییس دانشگاه تهران هم گفت: هرچه در کشور به مفاخر خود بها دهیم و گفته های آنها را به عمل برسانیم، آن وقت می توان به ماندگاری ملت ها و تمدن ها کمک کنیم و بیشتر توجه کنیم.
دکتر محمود نیلی در این مراسم افزود: وقتی در تاریخ تمدن مطالعه می کنیم، آنچه که کشور را حفظ کرده است، دانشمندان و عالمان است.
وی با بیان اینکه یک ملت وقتی ملت خواهد بود که موضوعاتی برای افتخار به آن داشته باشند، افزود: ادیبان، دانشمندان و عالمان برای ما و برای با هم بودن افتخار می آفرینند.
رییس دانشگاه تهران گفت: پس هرچه به این مفاخر بها دهیم و به گفته های آنها عمل کنیم، آن وقت می توان به ماندگازی ملت ها و تمدن ها بیشتر کمک کرد.
 
تجلیل از استاد مهدی محقق؛ تماشای خورشید
در سومین مراسم "تماشای خورشید"، که با رعایت شیوه نامه های بهداشتی در تالار وحدت برگزار شد، از هفت دهه خدمات گسترده علمی و فرهنگی "مهدی محقق" تجلیل شد.
مراسم تماشای خورشید از سوی کمیسیون ملی یونسکو - ایران در سال‌های گذشته راه‌اندازی شد و در آن ثابت‌قدمی و تلاش نام‌آوران حوزه فکر، قلم، اندیشه و هنر گرامی داشته می شود.
همچنین در این مراسم از مجموعه داستان‌های الهام‌گرفته از آثار و اندیشه فیلسوف بزرگ ایرانی- اسلامی شیخ شهاب‌الدین سهروردی، تألیف فریدون عموزاده خلیلی نویسنده و پژوهشگر، رونمایی و تندیس این اندیشمند بزرگ به شهر سهرورد تقدیم می‌شود.
 
سوابق درخشان استاد مهدی محقق
استاد مهدی محقق در ۱۰ بهمن ۱۳۰۸ خورشیدی متولد شد و بنیان‌گذار دایره‌المعارف تشیع و عضو سابق هیأت امنای بنیاد دایره‌المعارف اسلامی، نویسنده، علامه، ادیب، فقیه، مجتهد، نسخه‌پژوه و پژوهشگر تاریخ پزشکی اسلامی، مصحح و شارح کتب ادبی و فلسفی و فقهی و استاد دانشگاه تهران را در کارنامه خود دارد.
وی جوایز و افتخارات بسیاری از جمله درجه استاد ممتاز فلسفه اسلامی از سوی مؤسسه بین‌المللی اندیشه و تمدن اسلامی کوالالامپور مالزی در سال 1993، نشان درجه یک ادب فارسی در سال 1382 و جایزه بنیاد البرز به‌ عنوان دانشمند برتر در سال 1393 را دریافت کرده است.
 

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7