کد خبر: 14325| تاریخ انتشار: چهارشنبه ، ۲۹ مرداد سال ۱۳۹۹ | ساعت ۸:۲۶:۰ | تعداد بازدید: ۲۳۰۸

حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی بیان کرد: بچه‌های هیئتی دانشگاه‌ها مثل همه هیئات مذهبی که در همه عرصه‌ها که کشور نیاز داشته پیشگام بوده‌اند.
حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در برنامه «مصباح» شبکه قرآن و معارف سیما با اشاره به تعطیلی دانشگاه‌ها گفت:  در ایام تعطیلی دانشگاهها مجموعه هیئات دانشجویی هستند که مورد اقبال نخبگان دانشگاهی و فضای شهرها است که این هیئات در این ایام برنامه های خودشان را برگزار می کنند و در دهه اول محرم برنامه ریزی کرده اند که فعال باشند با شروع ترم اگر شرایط به گونه ای باشد که دانشجویان در دانشگاه حضور داشته باشند، خارج از دهه اول محرم در دهه های بعدی قطعا هیئت ها فعال هستند و اتفاق دیگری که صورت گرفته است این است که به دلیل وجود فضاهای باز و گسترده در دانشگاهها جهت تجمع برای رعایت مسائل بهداشتی بعضی از دانشگاهها میزبان هیئات شهرها هم می باشند از این جهت دانشگاههای ما متبرک به هیئات حسینی شهر می‌شوند.
وی افزود: این موضوع به همه دفاتر نهاد در سطح کشور و مسئولان آن ابلاغ شده است که به استقبال هیئت های داخل شهر بروند  و به آنها اطلاع بدهند که این فضاها در داخل دانشگاه موجود است که بحمدلله این اتفاق در حال انجام است و دانشگاه ها متبرک به حضور هیئات حسینی هستند.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها اظهار کرد: در گذشته یکی از کارکردهای هیئات مذهبی ایجاد الفت و صمیمیت بین بخش‌های مختلف جامعه بود، این اتفاق بسیار مبارکی است. امسال بواسطه اینکه شرایط خاصی در جامعه وجود دارد به همین دلیل قطعا مناسبات و ضوابط جدید بر جامعه حاکم می شود و خود به خود ظرفیت های جدیدی هم شناخته می شود یعنی فضاهای دانشگاهی که قبلا ممکن بود هیئتی احساس نیاز به حضور در آن نداشته باشد و یا بالعکس اما امسال یک تلفیقی بین جامعه شهری و جامعه دانشگاهی رخ داده است و این رفت و آمدها موجب اتفاق های با برکت تری هم برای دانشگاه خواهد و هم سطح نخبگانی هیئات بواسطه حضور در فضاهای علمی ارتقا پیدا خواهد کرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی بیان کرد: بچه های هیئتی دانشگاهها مثل همه هیئات مذهبی که در همه عرصه ها که کشور نیاز داشته پیشگام بوده اند، چه در جنگ تحمیلی و چه در حوادث و بلاهایی که  اتفاق می افتاد همین بچه های مومن جوان معمولا پیشگام بودند و همراه با مردم به آنها کمک می کردند در فضای کرونا هم این اتفاق صورت گرفت، هم هیئات دانشجویی هم بقیه هیئت ها در کمک به کادر بهداشت و سلامت پیشگام بودند و هم در بخش ضدعفونی کردن معابر شهری و تامین بهداشت فضاهایی که نیاز بود به صورت جهادی فعال بودند و شاید یکی از نکات مهمی که داشتند همین التزام بخشیدن به ضوابطی بود که وجود دارد و این خیلی سخت بود خب ببینید در ایام ماه مبارک رجب و رمضان که هیئات مذهبی برنامه های متنوعی را تدارک می دیدند امسال بدلیل اینکه ستاد ملی کرونا و مجموعه های مرتبط ضوابطی را مطرح کردند و هم تاکید رهبر معظم انقلاب به رعایت ضوابط ابلاغی از سوی ستاد کرونا مطرح شد این هیئات پیشگام تر از بقیه عمل کردند و در بعضی مراسم ها را علیرغم سابقه ای که داشتند لغو و تعطیل کردند  و این نشان دهنده همراهی هیئات با فضاهای عمومی است.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها به جریان همدلی و مواسات مؤمنانه و پیشگامی دانشجویان در این امر اشاره کرد و افزود:  در کنار همه این فعالیت ها کمک های مومنانه همدلی و مواساتی که اتفاق افتاد در این بخش هم هیئات ما پیشگام بودند و فعالیت های زیادی داشتند هم در تهیه بسته ارزاق برای مردم حتی در مواردی پرداخت اقساط و بدهی های نیازمندان و هم جمع آوری کمک های مردمی، هیئات به صورت جدی در صحنه حضور داشتند دوستان دانشجویی ما هم در این بخش همراه هیئات بودند، مطالعه ای را یکی از موسسات معتبر نظرسنجی انجام داده و بر اساس آن نزدیک به ۴۰ درصد مردم ابراز کردند که بعد از شیوع ویروس کرونا مسائل دینی برای آنها مهم تر شده است با وجود اینکه اینگونه القا می شد که ویروس کرونا طبق برخی از صحبت ها یک ویروس سکولار است و ویروسی است که پایه های اعتقادی مردم را ضعیف می کند چون احساس میکنند اماکن مذهبی و زیارتگاهها تعطیل شده است اما واقعیت صحنه این است که اکثریت قابل توجهی در فضای مردم که قبلا دین برایشان مهم بوده و مهم مانده است اما ۴۰ درصد گفته اند که مسائل دینی و معنوی برای آنها مهم تر شده است ۳.۵ درصد گفته اند که باورهای ما در حوزه دین تضعیف شده است، یعنی ارتباط انسان با مبدا خودش و با خالق خودش اتفاقا در فضای سختی و بلا و محدودیت ها جدی تر جلوه پیدا می کند بنابراین مسائل دینی مسئله ای است که با مباحث علمی منافاتی ندارد اتفاقا فضایی است که در این حوزه های علمی بخش های دینی توسعه بحث پیدا می کند و دین به حل معضلات کمک کند امروزه ما شاهد هستیم که جامعه دینی کشورمان مردمی خوب و اخلاق مند و باور مند به ارزش ها که در آن حضور داشتند بهتر از جوامع بی باور و جوامع فرد گرا و سودگرا با مشکلات مخصوصا کرونا مواجه شدند این جریان عمومی ایثاری که در کشور ما ایجاد شد در خیلی از کشورها این نمونه ها ایجاد نشد در خیلی از کشورها که ما غارت لوازم بهداشتی را مشاهده می کنیم در کشور خودمان به راه افتادن کارگاه های تولید ماسک در هیئات و پایگاه های بسیج و مجموعه های محلات را می بینیم  و هر جایی که به نوعی ظرفیتی وجود داشت مردم در صحنه آمدند و به همنوعان خود کمک کردند.
وی تصریح کرد: در فضای کرونایی، دشمن به دنبال القا این موضوع است که هیئات مذهبی، مراعات‌کننده ضوابط بهداشتی نیستند.‌ بنابر این در برنامه‌هایی که اجرا می‌شود، ضوابط رعایت می‌شود و رعایت این ضوابط منافاتی با باورها ندارد و عشق به اهل بیت (ع) موضوعی است که در دل همه هموطنان وجود دارد. اما قالب ارائه آن متناسب با شرایط جامعه است. به هیچ عنوان فضای مودت به اهل بیت(ع) نباید در جامعه کم شود و اتفاقا جلوه‌های بروز آن‌ هم باید متنوع شود.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به اینکه جان ما و عزاداران امام حسین(ع) بسیار با قیمت است‌ و باید برای حفظ سلامت بکوشیم، گفت: حفظ سلامت و برگزاری مراسم‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی منافاتی ندارد و اگر‌ صدایی خارج از این قاعده عقلی و دینی شنیده می‌شود، باید نسبت به پخش‌کننده و مرجع آن شک‌ کرد. چه بسا دوربین‌های بدخواهی بخواهد یک‌ مورد از رعایت نشدن را ضبط کند و به همه مراسم‌ نسبت دهد، لذا باید این هوشیاری وجود داشته باشد. اتفاقا ویروس کرونا نشان داد بشر با وجود همه پیشرفت و توسعه‌ علمی که داشته است، نیاز به مبدأ واحد دارد و با وجود همه توانمندی‌هایی که کسب کرده است، هنوز در برابر بسیاری از موضوعات ناتوان است.
وی در پایان درباره کرسی‌های آزاداندیشی گفت: کرسی‌های آزاداندیشی جز ضرورت‌های جامعه است و تلاش‌هایی در دوره‌های گذشته صورت گرفته است. در مقطعی آئین‌نامه‌ای برای آن نوشته شد. در فضای امروزی تلاش می‌کنیم جریان نخبگانی متولی برگزاری کرسی‌ها شوند و به صورت مسئله‌محور وارد کار شوند. اتفاق خوب در این زمینه افتتاح تالار گفت‌وگوی دانشکده اجتماعی دانشگاه تهران به عنوان اولین تالار گفت‌وگو بود. سلسله کرسی‌هایی در مسائل مختلف در این تالار برگزار خواهد شد.

منبع:مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7