کد خبر: 13672| تاریخ انتشار: سـه شنبه ، ۳ تیر سال ۱۳۹۹ | ساعت ۹:۴:۰ | تعداد بازدید: ۲۵۷۷

وزیر بهداشت در ششمین جلسه کمیسیون " توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت" گفت: نوع قرائت ما از قرآن در نسل جوان باید متحول شود، این که جلساتی بگذاریم برای قرائت قرآن و تقدیر از برگزیدگان قرآن خیلی خوب است اما آن چه جایش خالی است، تاباندن شعاع عاشقانه‌ای از قرآن به دل‌ها است تا متحول شوند. اگر دلی به عشق قرآن روشن شد، معرفت و بصریت قرآن ذره ذره، این دل را کلید گنج معانی می‌کند؛ که ما اکنون به شدت در این حوزه دچار خسران و عقب ماندگی هستیم.
دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دوشنبه دوم تیرماه در ششمین نشست "کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت" که در سالن همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، ضمن تشکر از معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت به جهت تهیه و تدوین کلیات «سند راهبردی کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت»، بیان داشت: با واژه‌های زمینی و اندیشه‌های خاکی نمی‌توان در مورد کتاب آسمانی قرآن صحبت کرد و حقیقتاً زمانی که بخواهیم در مورد عظمت این کتاب بزرگ صحبت کنیم گویی کم می‌آوریم. من همواره بر این نکته تأکید داشته‌ام که از هر منظری بخواهیم به قرآن نگاه کنیم ساعت‌ها، روزها، ماه‌ها و سال‌ها وقت کم می‌آوریم تا تنها از همان وجهه در خصوص این کتاب بزرگ سخن بگوییم.
وی با بیان این‌که قطعاً حرکتی که جهت تدوین سند «راهبردی کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت» از سوی همکاران صورت گرفته، ارزنده است و در آینده برای رفتن به سمت حرکتی نظام‌مند در سلامت معنوی جامعه به آن نیازمند خواهیم بود، ابراز داشت: اگر چه امروز مؤلفه‌های اجتماعی، روانی و فرهنگی مؤثر بر سلامت به شکل فزآینده، این فضا را تحت تاثیر قرار می‌دهد و نگریستن به این ابعاد از منظر معنوی و قرآنی مؤثر خواهد بود، اما حرکت ایجاد شده چنانچه منقطع، ناپایدار و غیر مؤثر باشد، متوقف خواهد شد. 
نمکی با اشاره به این‌که کشور مملو از سند، مکتوبات و مستندات است، اظهار داشت: باید بعد از ۴۲ سال از انقلاب اسلامی دستاوردهای فراوان‌تری از تأثیر قرآن بر زندگی مردم به دست می‌آمد و جوانان ما بهره بیشتری از قرآن می‌بردند. من از پنج سالگی به همت مادرم با نور قرآن آشنا شدم و با توجه به عشقی که به تفسیر قرآن داشتم، هر تفسیری که در دنیا دیده‌ام، از جمله تفسیر «عطیه عوفی» (کسی که جابربن عبدالله انصاری را ۲۰ صفر از مدینه و بعد از شهادت امام حسین(ع) به زیارت تربت سید الشهدا(ع) برد) تا تفاسیر اخیر از مرحوم طالقانی و مرحوم علامه طباطبایی، را مطالعه کرده‌ام.
چرایی پرورش افکار و اندیشه‌های متفاوت از آموزه‌های وحیانی
این مقام مسؤول با طرح این سؤال که سال‌ها است از خود می‌پرسم چرا قرآن اندیشه‌های متفاوت را پرورانده است؟ بیان داشت: این سؤال مطرح است که چرا فردی که داعشی است قبل از سر زدن، قرآن تلاوت می‌کند و چرا وقتی به زن ایزدی تجاوز می‌کند قرآن می‌خواند و همین قرآن اندیشه‌ای می‌آفریند که می‌گوید اگر خلخالی را از پای زن یهودی درآورید حق دارید از غصه دق کرده و بمیرید؟!. چرا خوارج هنگام صحبت کردن مولا علی(ع) قرآن می‌خواندند و اجازه سخن گفتن به ایشان نمی‌دادند؟، چرا از خیمه‌های لشکر یزید شب عاشورا صدای قرآن بلند بود و از خیمه عاشق‌ترین و عارف‌ترین مردم تاریخ در شب عاشورا یعنی سپاه امام حسین(ع) نیز صدای قران شنیده می‌شد؟، این چه تأثیری است که قرآن در طول سال‌های بعد از پیامبر(ص) با همه زیبایی و ظرافت، دو اندیشه کاملاً متفاوت را در روبه‌روی یکدیگر پروریده است؟
رییس کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآن در نظام سلامت، با بیان این سؤال که چه بود که قرآن در این قافله و طائفه همه چیز را زیبا جلوه داد و در گروه دیگر همه چیز خشم و نفرت است؟ ابراز داشت: سال‌ها به دنبال این پاسخ بودم  تا رسیدم به این بیت از حضرت حافظ که «عشقت رسد به فریاد گر خود به سان حافظ ....قرآن ز بر بخوانی با چهارده روایت»؛ در حقیقت قرآن کلیشه‌ای و یک سونگر، داعش را به وجود می‌آورد و جزم‌اندیشی و تنگ‌نظری را به دنبال دارد و قرآن با بصیرت، همراه با دیدن جلوه‌های مختلف، امام خمینی و مقام معظم رهبری را به وجود می‌آورد، رهبری که در جریان کرونا بیش از گذشته به عظمت روح بلند ایشان پی بردیم، بنابراین تفکر ناب توسعه یافته با این نگاه به قرآن است که شکل می‌گیرد.
در جای‌جای قرآن کریم تعادل موج می‌زند
وزیر بهداشت با بیان این‌که در سال‌های گذشته در کنار قرآن کریم دیگر کتب آسمانی را نیز مطالعه کرده است، ابراز داشت: در این سال‌ها دیگر کتاب‌های آسمانی را مطالعه کرده‌ام اما به واقع باید گفت قرآن کتاب زندگی در دنیا و آخرت است، شما نمی‌توانید تعادلی که در قرآن وجود دارد را در هیچ کتاب آسمانی دیگر ببینید.
وی افزود: قرآن می‌فرماید: «هُوَ الَّذِی جَعَلَ لَکُمُ الْأَرْضَ ذَلُولًا فَامْشُوا فِی مَنَاکِبِهَا وَکُلُوا مِنْ رِزْقِهِ»، ما زمین را مانند شتری رام برای شما قرار داده‌ایم، از آن استفاده کنید، ضمن این‌که از دیگر سو بیان می‌دارد آخرت برای متقین و مؤمنین است و از آن‌همه زیبایی‌های بهشت نیز صحبت می‌کند. یا می‌فرماید (والتین و الزیتون) و از آن سو (والطور سینین) یعنی تعادل بین ماده و معنا را به زیبایی به رخ می‌کشد و شما این تعادل سمبلیک را در همه جای قرآن می‌بینید. تعادل «رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ» و «أَشِدَّاءُ عَلَی الْکُفَّارِ» را تنها در قرآن می بینید، در تورات بیشتر بر اشداء علی الکفار تاکید شده است و در انجیل بر رحماءبینهم، این تعادل و ظرافت اندیشه در قرآن که برای زیستن در این جهان و زندگی پاکیزه در آن جهان تاکید شده تنها در قرآن است.
نمکی موسیقی موزون قرآن کریم را به عنوان یکی دیگر از جلوه‌های زیبا و الهی قرآن دانست و ابراز داشت: ادبیات موسیقی قرآن را ببینید، به قدری زیبا است که قبل از اسلام تمام شعرای برجسته عرب که اشعار خود را به دیوار کعبه می‌کوبیدند بعد از نزول قرآن، اشعار خود را از خجالت برداشتند. زیباترین شعر عرب نیز چنین فصاحت و بلاغتی ندارد. اما این سؤال همچنان باقی است که چه شد که ابن ملجم برای زهرآلود کردن شمشیر خود و فرود آوردن بر ستون انسانیت و سپاسگزاری از خداوند برای انجام عمل خود، قرآن می‌خواند؛ از آن سو در محراب مسجد کوفه نیز مردی وقتی زهرآگین‌ترین شمشیر بر فرق سرش فرود می‌آید، می‌گوید به خدای کعبه رستگار شدم؛ چه چیزی از قرآن در دل این بزرگ مرد، روشن شده بود که این ضربه زهرآگین را «فُزْتُ وَ رَبِّ الْکَعْبَة» معرفی کرد؟.
ضرورت ترویج قرآئت متفکرانه و نواندیشانه از قرآن کریم
وی با بیان این‌که در کنار ایجاد سند و تدوین آن که قطعا کار درستی است، تا زمانی که تفکر و اندیشه متفاوت و نوع قرآئت متفکرانه و نواندیشانه از قرآن را در جامعه رواج ندهیم، موفق نخواهیم بود، بیان داشت: ما خیلی از راه را عقب هستیم، خیلی از سال‌ها که قرآن می‌توانست تاثیر به سزایی در دگرگونی یک کشور بگذارد، به خوبی روی این کتاب کار نکرده‌ایم.
نمکی خاطر نشان کرد: نوع قرائت ما از قرآن در نسل جوان باید متحول شود، این که جلساتی بگذاریم برای قرائت قرآن و تقدیر از برگزیدگان قرآن خیلی خوب است اما آن چه جایش خالی است، تاباندن شعاع عاشقانه‌ای از قرآن به دل‌ها است تا متحول شوند. اگر دلی به عشق قرآن روشن شد، معرفت و بصریت قرآن ذره ذره، این دل را کلید گنج معانی می‌کند؛ که ما اکنون به شدت در این حوزه دچار خسران و عقب ماندگی هستیم، به همین دلیل از همه دلسوزان قرآن تقاضا دارم برگردیم و مرور کنیم که در این حوزه چه به دست آورده‌ایم و چه از دست داده‌ایم؟.
این مقام مسؤول اضافه کرد: چه کاری انجام دهیم که همه با هم سطح جدیدی از معرفت به قرآن را به خصوص در نسل جوان دنبال کنیم؟ این یک سرمایه‌گذاری است و هزینه نیست. ما باید جایگاه قرآن را در سلامت معنوی توسعه دهیم؛ وقتی قرآن می‌فرماید «به ذکر خدا دل‌ها آرام می‌گیرد» آن‌هم در زمانه‌ای که ما تا این اندازه اضطراب و تشویش داریم، ارزش تأثیر قرآن بر سلامت معنوی را نشان می‌دهد.
ضرورت تربیت توأم طبیبان جسم و روح
وزیر بهداشت در پایان با بیان این‌که بیش از ۹۰ درصد گرفتاری‌های امروز ما روحی و روانی است، بیان داشت: جدا تربیت کردن تخصص روانپزشکی از دیگر تخصص‌های پزشکی اشتباه بوده است زیرا به قدری روح و جسم درهم آمیخته است که تفکیک پذیر نیست. به واقع قرآن یکی از اطبای بزرگ روح است که ما از این موضوع بهره کافی و مناسب را برای پشتوانه‌های اصلی نظام سلامت اعم از جسمی، معنوی و اجتماعی که متولی آن نیز وزارت بهداشت نیست، نبرده‌ایم.
گفتنی است در این نشست یک روزه علاوه بر وزیر بهداشت به عنوان رییس کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت، دکتر سیما سادات لاری معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت و نائب رییس و دبیر کمیسیون، حجت‌السلام مصطفی رستمی رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، دکتر حسام الدین علامه قائم مقام دبیر کمیسیون، حجت‌الاسلام و المسلمین حمید محمدی دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، دکتر محمد مهدی بحرالعلوم رییس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت، مهدی صالحی رییس دبیرخانه کمیسیون و محمد باعزم پژوهشگر دبیرخانه کمیسیون و دیگر اعضای این کمیسیون حضور داشتند.

منبع:مفدا

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7