کد خبر: 11503| تاریخ انتشار: یـک شنبه ، ۱۸ خرداد سال ۱۳۹۹ | ساعت ۹:۳۳:۰ | تعداد بازدید: ۲۹۶۰

دبیر کمیسیون آموزش عمومی قرآن در پاسخ به این سؤال که آیا فعالیت‌های قرآنی بخش‌های مختلف آموزش و پرورش متمرکز می‌شود؟ گفت: در بحث اجرا، به هیچ وجه به تمرکزگرایی معتقد نیستم، بلکه در چارچوب معین و با ضابطه مشخص فعالیت خود را ادامه دهند و باید میدان دهیم تا سلایق و ذوق‌های مختلف به عرصه بیایند و در آنجاست که خلاقیت‌ها اتفاق می‌افتد.
چگونگی فعالیت‌های قرآنی آموزش و پرورش، اجرای طرح ملی حفظ قرآن با محوریت حفظ جزء سی‌ام آن هم در زمان ساعت درس قرآن که با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در تضاد است، متمرکز کردن فعالیت‌های قرآنی بخش‌های مختلف این وزارت، برنامه‌ریزی برای آموزش کتاب‌های درسی قرآن به معلمان و ... از جمله مواردی است که پیگیر پاسخ آن از مهدی نویدادهم، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش و دبیر کمیسیون آموزش عمومی قرآن بودیم که در ادامه می‌خوانید؛
ـ در مصاحبه قبلی ما با شما با تیتر «تحقق‌بخشی سند توسعه آموزش عمومی قرآن هم‌راستا با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش»، درباره تجدید نظر و ارتقای کیفی همکاری با طرح ملی حفظ قرآن سخن گفتید، تا الان چه اتفاقی در این روند رخ داده است؟

باید این نکته را در نظر داشت که در حال حاضر فعالیت‌های آموزشی، تعلیمی و تربیتی به طور کلی تحت تأثیر شرایط کرونا است و ساعت حضور دانش‌آموزان در مدرسه زیر سؤال است. اینکه آیا همزمان با آغاز سال تحصیلی(اول مهرماه)، مدرسه‌ها باز می‌شود یا خیر؟ و یا اینکه چه مدت و چه ساعتی دانش‌آموزان در مدارس هستند؟ و ... مشخص نیست. به هر حال سناریوهای مختلف را در حال بررسی هستیم و هنگامی که مشخص شود، ذیل آن این موارد را می‌توان مطرح کرد.
ـ بخش‌های مختلف در آموزش و پرورش به فعالیت‌های قرآنی مشغول هستند، آیا کمیسیون آموزش عمومی برنامه‌ای برای متمرکز کردن فعالیت این بخش‌ها دارد؟
در بحث اجرا، به هیچ وجه به تمرکزگرایی معتقد نیستم، باید میدان دهیم تا سلایق و ذوق‌های مختلف به عرصه بیایند تا بتوانند تجربه کنند و خلاقیت‌ها در آنجا اتفاق بی‌افتد. یعنی در بخش‌های مختلف فعالیت‌های قرآنی با چارچوب معین و با ضابطه مشخص ادامه داشته باشد.
ـ آیا کمیسیون آموزش عمومی قرآن کشور برای آموزش کتاب‌های درسی به معلمان، برنامه‌ای دارد؟
بله، برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته است که بعداً اطلاع‌رسانی خواهد شد. البته همه اینها متأثر از وضعیت امروز کرونای کشور و رعایت پروتکل‌های بهداشتی است. برنامه‌ریزی و پیش‌بینی‌هایی برای برگزاری دوره‌های آموزشی معلمان صورت گرفته است، اما با بحث شیوع ویروس کرونا، این موضوع مطرح می‌شود که آیا تابستان امسال می‌توانیم جلسات حضوری داشته باشیم و یا باید به صورت غیر حضوری باشد.
ـ طی تماس مخاطبان این خبرگزاری، مطلع شدیم که در مدارس به ویژه مقطع ابتدایی امکاناتی چون لوح‌های فشرده و لوحه آموزشی روخوانی قرآن نیست، آیا کمیسیون، برنامه‌ای برای تجهیز این مدارس و یا به طور کلی پایشی در این زمینه دارد؟
اینگونه بازخورد نداشتیم که مدارس ابتدایی از این تجهیزات بی‌بهره‌اند، اما بعضا با مشکلاتی روبه‌رو هستند، اما نه به این شدت که شما می‌فرمایید.
ـ مطالبه شما به عنوان دبیر کمیسیون آموزش عمومی قرآن از مجلس یازدهم چیست؟
براساس مفاد منشور توسعه فرهنگ قرآنی و مصوباتی که در این زمینه وجود دارد، اگر قرار است، قرآن به فرهنگ عمومی کشور تبدیل شود و فرهنگ عمومی کشور مبتنی بر معارف قرآنی، بازخوانی و بازتولید شود، اقدامات مختلفی از جمله تأمین منابع مالی آن باید انجام شود. بنابر این از مجلس شورای اسلامی انتظار می‌رود تا اعتبار مورد نیاز این حرکت را که در حال حاضر بستر حقوقی و برنامه‌ای آن فراهم شده است، تأمین کند. به بیان دیگر بستر مالی و نیروی انسانی آن را تأمین کند تا بتوان این کار را انجام داد.

منبع:ایکنا

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7