دکترمحمد باقر نوبخت با حضور در اجلاس سراسری روسای دانشکده ها و آموزشکدههای فنی و حرفه ای با بیان اینکه حضور در محافل و مجامعی که رشد بخشی و منطقهای دارد برای مسئولان ملی بسیار نافع است چرا که فرصت دو جانبه ای ایجاد می شود تا مباحث، مطالب و مشکلات منطقه ای و استانی در یک گردهمایی مطرح و در گام بعدی برنامه ها و راهکارها به حاضرین منعکس شود.
دکترمحمد باقر نوبخت با حضور در اجلاس سراسری رؤسای دانشکدهها و آموزشکدههای فنی و حرفهای با بیان اینکه حضور در محافل و مجامعی که رشد بخشی و منطقهای دارد برای مسئولان ملی بسیار نافع است چرا که فرصت دو جانبه ای ایجاد میشود تا مباحث، مطالب و مشکلات منطقهای و استانی در یک گردهمایی مطرح و در گام بعدی برنامهها و راهکارها به حاضرین منعکس شود.
به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه فنی و حرفهای، دکترنوبخت ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع دانشگاهیان فنی و حرفهای با اشاره به سخنرانی معاون اداری و مالی وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری و رئیس دانشگاه فنی و حرفهای در اهمیت جایگاه آموزشهای فنی و حرفهای و مهارتی و ضرورت اهتمام بیشتر به این نوع آموزشها در ابتدای مراسم، اظهارداشت: نیاز آموزشهای فنی و حرفهای در مقاطع کاردانی و تکنیسینی و حتی کارشناسی میتواند در شرایط کنونی و با توجه به اینکه بازار کار این بخش نسبت به دیگر مراکز آموزشی در کشور فراهم تر است احساس میشود.
دکتر نوبخت گفت: باید با برنامه ریزی و اطلاع رسانی جامعه را به سمتی سوق دهیم که خانوادهها جوانان را به سوی آموزشهای مهارتی و فنی و حرفهای هدایت کنند چرا که زمینه اشتغال و کاریابی در این نوع از آموزشها در آینده نسبت به دیگر رشتهها مناسب بوده و به یکی از نیازهای جامعه پاسخ بهتری داده است.
وی با اشاره به اینکه وقتی از برخی فارغ التحصیلان آموزش عالی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری برای جذب به بازار کار سوال میشود چه چیزی فرا گرفته و چه مهارتی دارد جوابی نخواهند داشت ادامه داد: بنده طی سالهای اخیر مطالعاتی زیادی در این خصوص انجام دادهام و به این تجربه رسیده و اعتقاد دارم که در حال حاضر عدم توجه خانوادهها به آموزشهای فنی و حرفهای یک معضل فرهنگی و اجتماعی است و تردیدی نیست که خانوادهها از این خرسند هستند که فرزندان در تحصیلات تکمیلی آموزش عالی نظری تحصیل کنند ولی از این غافل هستند که در آینده با مشکل بیکاری این عزیزان مواجه خواهند بود فلذا باید در این زمینه فرهنگ سازی خوبی صورت پذیرد.
دکترنوبخت گفت: در دهه هفتاد و در راستای برنامه اول و دوم توسعه مقرر بود که تغییر بنیادین نظام آموزش و پرورش شکل بگیرد و تلاش بر این بود که از این وضعیتی که جوانان به سمت آموزشهای نظری در دانشگاهها سوق پیدا میکنند جدا شده و از ابتدا به سمت آموزشهای فنی و حرفهای و مهارتی هدایت شوند که جا دارد یادی کنیم از مرحوم مهندس علاقه مندان از مدیران اسبق وزارت آموزش و پرورش ان که از نظریه پردازان اصلی این عرصه بودند و تمام فعالیت ایشان برای توسعه و اعتلای آموزش مهارتی در کشور سپری شد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه بیان داشت: در بین بودجههایی که باید در کشور توزیع شود سهم آموزش و پژوهش در رتبه دوم تخصیص قرار دارد و این نشانگر آن است که با توجه به شرایط تحریمها و کاستیهایی که وجود دارد نظام و دولت نگاه ویژه ای به این امر اختصاص داده است.
دکتر نوبخت با تأکید بر اینکه با عنایت به مشکلات بودجهای دانشگاه فنی و حرفهای که توسط مسئولین دانشگاه فنی و حرفهای طبق مکاتبات متعدد به سازمان برنامه و بودجه ارسال شده و امروز هم در این مراسم توسط دکترصالحی عمران بیان شد تصریح کرد: مبنای محاسباتی بودجهای دانشگاه فنی و حرفهای در مقایسه با سایر مراکز آموزش عالی طراز مناسبی ندارد و تفاوت زیادی در این امر بین این دانشگاه و سایر مجموعهها چه در سرانههای دانشجویی و دیگر موارد احساس میشود.
وی افزود: شاخصهای بودجهای دانشگاه فنی و حرفهای در حال حاضر با شاخصهای آموزش و پرورش عمومی سنجیده میشود و دلیل تفاوت زیاد بودجه این دانشگاه با سایر مراکز در همین امر است، فلذا اگر مشکل دانشگاه فنی و حرفهای با تغییر دفتر بخشی از آموزش عمومی به آموزش عالی مرتفع میگردد بنده از پشت همین تریبون در جمع رؤسای دانشکدهها و آموزشکد ه های فنی و حرفهای دستور اجرایی شدن تغییر دفتر بخشی این دانشگاه را اعلام میدارم و با جدیت می گویم هر تخصیص اعتباری که برای دانشگاههای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری صورت میپذیرد از آنجایی که دانشگاه فنی و حرفهای از این لحظه به بعد در این مجموعه قرار دارد، تخصیصهای آن مشابه سایر مؤسسات آموزش عالی خواهد بود.
دکتر نوبخت در پایان خاطرنشان کرد: همانند اعتبارات وزارت آموزش و پرورش تمامی پروژههای عمرانی دانشگاه فنی و حرفهای که ۵۰ درصد از سهم آن را خیرین تقبل کنند، دولت ۵۰ درصد مابقی این امر را بر عهده خواهد گرفت و تخصیصهای لازم را انجام میدهد.
منبع:اداره کل روابط عمومی وزارت علوم