مصوبه شماره:655 (شماره ابلاغ :2014/دش)

  • جلسه: 288
  • |
  • تاریخ تصویب: 20 مرداد 1371
  • |
  • تاریخ ابلاغ: 2 شهریور 1371
  • |
  • شماره مصوبه: 655
  • |
  • شماره ابلاغ: 2014/دش

اصول سیاست فرهنگی کشور


مقدمه : پدیدآورنده وحافظ فرهنگ بشری مردم اند .امااین نقش اساسی گاه می تواند حرکات منظم ، ناهماهنگ وپراکنده وگاه کاملاً‌ منظم ، منسجم ، برنامه ریزی شده وهدایت یافته باشد . در طول تاریخ بشری هرگاه دولتها وسازمانهای رسمی از مسیر فرهنگی مردم جدا افتاده وبرای خویش سیروسیاستی دیگر اعم از غیرمردمی وضدمردم داشته اند بخصوص هرگاه مردم به دلایل متعدد جغرافیایی ، اقتصادی ، سیاسی ، روحی ونظایر آن ازتشکل وتعامل فرهنگی دوروپراکنده شده اند ، فرهنگ لاجرم سیلان وجریان مطلوب وکمال یافته خویش راکم وبیش از دست داده وچه بسا به انقطاع وگسیختگی مبتلاشده است . دراینصورت انسان نتوانسته است از بارفرهنگی وبنیه عقلانی خویش درهیات اجتماع وبه نحوی که مقتضای روح جمعی است حداکثر بهره برداری رابعمل آورد ودراستحصال واستخراج ذخایر وجود در حد اعلاتوفیق یابد ظهور انسان درهیات وحیثیت جمعی خویش بقدری مهم وموثراست که امام خمینی رضوان الله علیه دراین باب می فرمایند: اگر انسانها درکلمه مبارکه الله مجتمع شدند وهمه بت ها را شکستند به همه مقصدهای عالی می رسند ... ماتجربه کرده ایم .... که آنوقت که توجه به خدای تبارک وتعالی مجتمعاً نداشتیم ولویکی یکی هم داشتیم نتوانستیم کاری انجام بدهیم.. درجهان امروز که نقش ونیروی اجتماعی فرهنگ نسبت به گذشته بمراتب افزونتر شده است . ضرورت هماهنگی وهمسویی صاحبنظران وکارشناسان وبرنامه ریز ان هرکشور بانیازهای فرهنگی جامعه نیز بیشتر احساس می شود. جامعه رشید جامعه ا ی است که بتواند نیازهای فرهنگی خویش رادر رهگذر حیات وحرکت اجتماعی بازشناخته ،ازتظاهرات وتمایلات کاذب یا گذرا تفکیک کند وقدرت پاسخگویی به این نیازها وبهره گیری از آنها رادرجهت رشد وکمال معنوی ومادی داراباشد . شرط لازم برای تحقق چنین مطلوبی آنست که درهرکشور زمامداران اصول گرا و واقع گرا بتوانند به منظور همراهی باجریان عظیم وعمیق واصیل فرهنگ درجامعه وحداکثر بهره گیری از دریای لایزال اراده وایمان معنوی والهی مردم بطور هماهنگ وهمسو سیاستگزاری وبرنامه ریزی کرده اهم محورهای لازم برای این حرکت راتشخیص داده وتعیین کنند. سیاست فرهنگی دراین جهت ودراین مسیر است که تدوین می شود . سیاست فرهنگی درحقیقت همان توافق رسمی واتفاق نظر مسیولان ومتصدیان امور درتشخیص ،تدوین وتعیین مهمترین اصول واولویتهای لازم الرعایه درحرکت فرهنگی است . سیاست فرهنگی رامی توان اصول راهنمای کارگزاران فرهنگی ومجموعه علایم ونشانه هایی دانست که مسیرحرکت رانشان می دهد به عبارت دیگر نوعی دستورالعمل فرهنگی است که روشنگر حرکت است .بسیاری از نقاط کورو نکات مهم امامبهم به مصداق اینکه گفته اند" خود، راه بگویدت که چون باید رفت " درحین حرکت ودراثنای کسب تجربه است که روشن خواهدشد . بنابراین سیاست فرهنگی درهمه موارد لزوماً گویای نکات بدیع وبی سابقه و غیرمکشوفه نیست : معاهده ای است که سلسله ای از اولویتها واصول وفروع یک حرکت فرهنگی را رسمیت می دهد وهمفکری وهمجهتی راباهمکاری وهماهنگی توام می کند. میثاقی است ملهم از آرمانها واعتقادات ،ناظر بر تجربه ها و واقعیات . محدود به ظرفیتها وامکانات ، توجه به آینده اهداف بعید وقریب ، که به هرحال درظل وذیل قانون اساسی قرارگرفته است . مسوولان ، متصدیان وهمه مراجع ومراکز فرهنگی وابسته به دولت ونظام جمهوری اسلامی ایران ، مجریان ومخاطبین سیاست فرهنگی کشوردردرجه اول اند . سایرافراد و جمعیتها نیز لازم است بادرجات ونسبتهای مختلفی که دارند واین امر از شان اجتماعی ونیز نوع ونحوه فعالیت فرهنگی آنهاناشی می شودبه تناسب مورد بامواد ومفاد این سیاست ، فرهنگی برخورد داشته ونقض کننده آن نباشد. توجه به نکات ذیل درخصوص ساست فرهنگی کشور ضروری است - سیاست فرهنگی ، سیاست انقلاب اسلامی است . انقلاب اسلامی بدین معناست که فرهنگ اسلامی درکلیه شیون فردی واجتماعی کشور اصل وپایه و مبنا قرارگرفته است . بنابراین نباید فراموش کرد که انقلاب اسلامی حقیقتاً انقلاب فرهنگی است واگرنگوییم همه اختیارات وامکانات ، قدرمسلم اینست که میتوانیم بگوییم بیشترین و مهمترین وعمده ترین تلاشها و توانمندیها باید برای تکامل وتوسعه وتحرک فرهنگی درهمه شیون فردی واجتماعی به بهترین نحو صرف شود. اگردرقول وقرار شفاهی و کتبی ، نود درصد راه حلها ودرمانها رافرهنگی دانسته وده درصد آنرا غیرفرهنگی بدانیم اماعملاً‌ این نسبت رامعکوس کرده ده درصد امکانات وتوانایی ها رابه فرهنگ ونود درصد آنرا به امور دیگر متوجه سازیم ،درچنین حالتی از سیاست فرهنگی چندان نصیبی نخواهیم برد سیاست فرهنگی جمهوری اسلامی متخذ از جهان بینی وانسانشناسی اسلامی است ومبتنی برمبانی ومفاهیمی از این قبیل است . - حا کم بودن بینش توحیدی برتمامی شیون وعرصه های حیات فردی واجتماعی ونقش وتاثیر بنیادی اعتقاد به اصول وفروع دیانت مانند وحی ، نبوت ، امامت ، عدالت ، معاد، تبری وتولی درجامعه اسلامی - جاودانگی وجود انسان وکرامت وشرافت ذاتی اوبه عنوان خلیفه الله وامانتدار خداوند ، صاحب اراده واختیار ، دارای قدرت تعقل وانتخاب درجریان سرنوشت ونیز نقش عقل وتجربه دراستمرار حرکت تکاملی وی - برخورداری انسان از فطرت الهی که ریشه و منشاء رشد وخیروصلاح اواست - همانندی وبرابری انسانها در آفرینش وعدم تمایز بین رنگهاونژادها وصنوف دیگر انسانی وجهانشمول بودن پیام اسلام ودعوت انسانها به همکاری وتعاون همگانی درانجام کارهای نیک وانسانی - سرنوشت مادی ومعنوی بشرو قابلیت رشد وشکوفایی وی درهمه وجوه و زمینه های فردی واجتماعی ، مادی ومعنوی ، جسمی وروحی ، عقلی وعاطفی وملازمه این وجود بایکدیگر - خیرخواهی ، کمال جویی ،آرمانخواهی ، ظرفیت علمی نامحدود وکشش فطری انسان به سوی علم و دانایی ، جمال وزیبایی ، تقدیس وپرستش وخیراخلاقی - زایندگی وقدرت ایمان درخلق ارزشهای معنوی وفضایل اخلاقی وایجاد روحیه استقلا ل ،حریت ،عزت نفس وتحکیم مناسبات انسانی درجامعه - تربیت پذیری آدمی وبه فعلیت درآمدن استعدادها وخلاقیتهای وی درطریق پی ریزی بنای جامعه ای موحد، عدالت خواه ، دانش طلب ، متکی برجهاد واجتهاد ،متصف به اعتدال و واقع بینی ونیز بهره مند ازمباحثات ومبادلات فکری ،نقادیها وتحقیقات علمی ،عبرت آموزیها وتجربه اندوزیهای تاریخی - اصالت ارزشهای معنوی وفضایل اخلاقی درجامعه اسلامی وجایگاه والای تقوی ، علم وجهاد در تعیین مرتبه کرامت وفضیلت انسانها - تاثیرپذیری انسان از عوامل مثبت ومنفی محیط اجتماعی وآفات وموانع فرهنگی آن ومسوولیت نظام اسلامی درسالم سازی محیط ،تحقق قسط وعدل ، تامین حق مشارکت مردم درهمه امور باتوجه به لزوم زدودن علل وعوامل زمینه ساز کفرونفاق ، فقر وفساد ظلم واستبداد ،سلطه واستکبار اندیشه ها ودیدگاه های و فتاوی حضرت امام خمینی (رضوان االله تعالی علیه ) بعنوان بهترین شاخص ومعرف اسلام ناب محمدی(ص) وتمییز آن از انواع واشکال مختلف اسلام نمایی درداخل وخارج کشور ، برسیاست فرهنگی نظام جمهوری اسلامی ایران حاکم است دایره معانی ومصادیق کلماتی که درمتن مصوبه سیاست فرهنگی بکار رفته محدود به حدودی است که از مبانی اسلامی ودینی مجسم در خط فکری وفقهی امام و وصایای گرانقدرالهی سیاسی ایشان سرچشمه می گیرد. بنابراین اگر درسلسله کلمات و جملات این متن ، متشابهات ومبهماتی باشد ،‌محکماتی نیز هست که ارجاع آن به این ، گره گشای مشکل خواهد بود. اندیشه ها و دیدگاههای امام درعرصه های عرفانی ، فرهنگی وهنری همانند عرصه های سیاسی اقتصادی واجتماعی ،راهنماو راهگشاست وبرسیاست فرهنگی وهنری کشور پرتوافکن خواهد بود .آنچه امام درباره انواع موسیقی ،فیلم ، سریال ، ورزش واموردیگری از این قبیل فرموده اند تابلو راهنماست . کلام و پیام آن بزرگمرد درباب فکر وفرهنگ برصحیفه دلها وکتیبه جانها نقش شده است "فرهنگ مبداء همه خوشبختیها و بدبختیهای یک ملت است " خروج از فرهنگ بدآموز غربی ونفوذ وجایگزین شدن فرهنگ آموزنده اسلامی ،ملی وانقلاب فرهنگی درتما م زمینه ها درسطح کشور آنچنان محتاج تلاش وکوشش است که برای تحقق آن سالیان درا ز باید زحمت کشید " خطر تحجرگرایان ومقدس نماهای احمق ،... کم نیست " درجمهوری اسلامی جز درموارد ی که اسلام و حیثیت نظام درخطر باشدآنهم با تشخیص موضوع از طرف کارشناسان دانا هیچکس نمی تواند رای خود رابر دیگری تحمیل کند.. ما اگر توانستیم نظامی برپایه های نه شرقی و نه غربی واقعی واسلام پاک ومنزه از ریاو خدعه وفریب رامعرفی نماییم انقلاب پیرو شده است . راه اصلاح یک مملکت فرهنگ آن مملکت است اصلاح باید از فرهنگ شروع شود .امیدواریم بشر به رشدی برسد که مسلسلها رابه قلم تبدیل کند . آنقدری که قلم وبیان درخدمت بشربوده است مسلسلها نبوده اند ... اسلام هم که امر فرمود ه است جها د بکنند . .. اساس براینست که دفاع ازحق بکنند وحق را و علم راجانشین مسلسل بکنند . تبلیغات که همان شناساندن خوبی ها وتشویق به انجام آن وترسیم بدیها ونشان دادن راه گریز ومنع ازآن از اصول بسیار مهم اسلام عزیزاست . چهارچوب اسلام ناب محمدی (ص) که درترسیم قهر وخشم وکینه مقدس وانقلابی علیه سرمایه داری غرب وکمونیسم متجاوزشرق است ونیز راه مبارزه علیه ریا وحیله وخدعه رابه مردم وبخصوص جوانان سلحشورمان نشان دهید این مساله که نظام دراهداف خودجدی است ودرصورت به خطر افتادن ارزشهای اسلامی باهرکس درهرموقعیت قاطعانه برخورد می نماید باید بعنوان یک اصل خدشه ناپذیر برای تمامی دست اندرکاران ومردم تبلیغ گردد. - قانون اساسی به عنوان مظهری دیگر از بینش فرهنگ اسلامی وجلوه ای دیگر از افکار واندیشه های امام ورهبر، الهام بخش واستحکام بخش سیاست فرهنگی است . مفاد قانون اساسی خصوصاً آنچه دراصول دوم وهچنین هفتم تاسی ام درباب فرهنگ ولوازم اجتماعی وسیاسی آن آمده است وبه عبارت دیگر رهنمودهایی که درباره مسایل وموضوعاتی از قبیل فضایل اخلاقی ، کرامت انسانی ، آزادی استقلال تجارب بشری ، تتبع وابتکار، آگاهیهای عمومی ، مشارکت مردمی ، امر به معروف ونهی ازمنکر ونظایر آن ذکر شده است ، برسیاست فرهنگی کشور حاکم بوده وخواهدبود - "سیاست " فرهنگی به معنای عام وعرفی آن مجموعه ای ازاهداف ،مبانی .اصول ، اولویتها وخط مشی اجرای راشامل می شود، هرچند به معنای خاص فقط قسمت اخیر رابه ذهن متبادرمی سازد اهداف : اهاف کلی فرهنگی در نظام جمهوری اسلامی ونیز اهدافی که غرض وغایت تدوین این مجموعه راتحت عنوان سیاست فرهنگی مشخص می سازد به شرح ذیل است : الف : اهداف فرهنگی جمهوری اسلامی 1- رشد وتعالی فرهنگ اسلامی انسانی وبسط پیام وفرهنگ انقلاب اسلامی درجامعه جهان 2- استقلال طلبی وزوال مظاهر منحط وبانی نادرست فرهنگهای بیگانه وپیراسته شدن جامعه از آداب ورسوم ومنحرف وخرافات 3 -به کمال رسیدن قوای خلاقه و شایسته وجود آدمی درهمه شیون وبه فعالیت درآمدن استعدادات خداداده واستحصال دفاین عقول وذخایروجودی انسان 4 - آراسته شدن به فضایل اخلاقی وصفات خدایی درمسیر وصول به مقام انسان متعالی 5 - تحقیق کامل انقلاب فرهنگی درجهت استقرار ارزشهای مورد نظر اسلام وانقلاب اسلامی درزندگی جمعی وفردی ونگاهبانی از آنها واستمرار حرکت فرهنگی برای رسیدن به جامعه مطلوب 6 -درک مقتضیات وتحولات زمان ونقد و تنقیح دستاوردهای فرهنگی جوامع بشری واستفاده از نتایج قابل انطباق بااصول وارزشهای اسلامی ب : اهداف سیاست فرهنگی 1- تعیین وتدوین اصول راهنماو اولویتهای لازم الرعایه درحرکت فرهنگی کشور ورسمیت دادن به آن ،‌باالهام از آرمانها واعتقادات ، باتوجه به ظرفیتها و واقعیات وبا بهره گیری از تجربیات داخلی وجهانی وامکانات وابزارهای مختلف ومناسب 2- ایجاد وحدت رویه وهماهنگی فرهنگی درمیان دستگاههای مختلف نظام جمهوری اسلامی وبسیج امکانات ،تلاشهاو برنامه های فرهنگی درجهت پاسخگویی به نیازهای فرهنگی جامعه وهدایت تلاشهاو نیازهای موجود 3- تکیه وتاکید برآرمانها و ارزشهای معنوی وفرهنگ اسلامی وحفظ وترویج فرهنگ و بسیج تقویت روحیه وایثاروفداکاری درراه ارزش های مقدس اسلامی باتوجه به لزوم درک مقتضیات وتحولات زمان وهمچنین تقویت نقاط قوت ورفع نقاط ضعف ومهیاشدن برای مواجهه صحیح وهمه جانبه باضرورتها وتحولات 4- تمهید و تدارک لازم درجهت همسویی وعدم مغایرت طرحها وبرنامه های اقتصادی ، اجتماعی و غیرفرهنگی امادارای نتایج فرهنگی ، باسیاست فرهنگی کشور 5- تسهیل وتقویت اموربرنامه ریزی ،نظارت وارزیابی فرهنگی درعین حمایت ازتعدد ، تنوع وآزادی فعالیتهای فرهنگی مردمی ، مبادله ومرابطه فرهنگی میان بخشهای دولتی وغیردولتی درجهت افزایش تحرک ،جهاد واجتهاد فرهنگی ، ارتقاء‌دانش وآگاهی عمومی واعتلای روحیه ،تتبع ،تحقیق وابتکار ج: اصول سیاست فرهنگی اصول سیاست فرهنگی کشور که راهنمای مسوولان ومدیران وبرنامه ریزان وکارگزاران فعالیتهای فرهنگی خواهد بود بدین شرح است: 1- بازشناسی وارزیابی مواریث وسنن تاریخی وملی درعرصه های مختلف دینی ، علمی ، ادبی وهنری وفرهنگ عمومی ، ونگاهبانی از مآثر و مواریث اسلامی وملی وحفظ واحیاء دستاوردهای مثبت وارزشمند تمدن اسلام درایران 2- شناخت جامع فرهنگ ومدنیت اسلام وایران و ترویج اخلاق ومعارف اسلامی ومعرفی شخصیتها وعظمتهای تاریخ اسلام وایران 3- ارتباط فعال باکشورها وملتها وتحکیم پیوند مودت وتقویت همبستگی با مسلمانان وملل دیگرجهان 4- شناخت فرهنگ وتجربه های بشری و استفاده از دستاوردهای علمی وفرهنگی جهانی بابهره گیری از کلیه روشها وابزار های مفید ومناسب 5- تحکیم وحدت ملی ودینی باتوجه به ویژگیهای قوی ومذهبی وتلاش درجهت حذف موانع وحدت 6- تلاش مستمر درجهت رشد علمی وفرهنگی وفنی جامعه وفراگیرشدن امر سواد وتعلیم وتربیت 7- اهتمام به امرزبان وادبیات فارسی وتقویت وترویج وگسترش آن 8- بسط زمینه های لازم برای شکوفایی استعدادها وخلاقیتها وحمایت از ابتکارات وابداعات 9- پاسداری ازحریت وامنیت انسان درعرصه های گوناگون فرهنگی ،سیاسی،قضایی واقتصادی 10- فراهم ساختن شرایط وامکانات کافی برای مطالعه وتحقیق وبهره گیری از نتایج آن درهمه زمینه ها 11- تقویت تفکر وتعقل وقدرت نقادی وانتخاب درعرصه تلاقی وتعارب افکار 12- "مقابله باخرافات وموهومات ، جمود و تحجرفکری ، مقدس مآبی ، وظاهر گرایی ومقابله باافراط درتجددطلبی وخود باختگی دربرابر بیگانگان تحت شعار واقع گرایی" 13- ترویج روحیه قیام به قسط وعدالت اجتماعی 14- ارزش دادن به کارواهمیت بخشیدن به تلاش وکوشش درجهت استقلال وخوداتکایی درعین التزام به کفاف ، قناعت ومبارزه باروحیه اتراف واسراف وتبذیر 15- پرورش روح وجسم بااهتمام همه جانبه به امر ورزش وتربیت بدنی به عنوان یک ضرورت مهم اجتماعی 16- تقویت واحیاء ومعرفی هنراصیل وسازنده درتمامی عرصه ها وزمینه های سازگار باروح تعالیم اسلامی 17- اهتمام واقدام همه جانبه به منظور شناخت نیروها ونیازها ومقتضیات جسمی وروحی نسل جوان کشور وفراهم آوردن زمینه های مناسب ومساعد برای تکامل وتعالی شخصیت علمی وعقیدتی جوانان و مسوولیت پذیری وحضور مستقیم ومشارکت هرچه بیشتر آنان درعرصه های مختلف حیات فردی واجتماعی 18- تقویت شخصیت وجایگاه واقعی زن مسلمان به عنوان ماد روترویج وفراهم آوردن زمینه های لازم برای ایفای نقش ورسالت اساسی خود به عنوان "مربی نسل آینده" واهتمام به مشارکت فعال زنان درامور اجتماعی ،فرهنگی ، هنری وسیاسی و مبارزه با بینش هاواعتقادات نادرست دراین زمینه 19- گسترش زمینه مشارکت ومباشرت مردم درامورفرهنگی ، هنری ، علمی واجتماعی وهمچنین حمایت از فعالیتها واقدامات غیردولتی به منظور همگانی شدن فرهنگ وتوسعه امورفرهنگی بانظارت دولت 20- اتخاذ سیاستهای ایجابی ومثبت درامورفرهنگی ، هنری ، اجتماعی وایجاد مصونیت برای افراد وجامعه ، واهتمام به جاذبه ورحمت وجامع نگری ودوراندیشی وشورومشورت وپرهیز ازخشونت وشتابزدگی ویکسونگری واستبداد رای 21- آموزش وتشویق برای تقویت روح اجتماعی ومقدم داشتن مصالح جمعی برمنافع فردی، احترام گذاشتن به قانون ونظم عمومی به عنوان یک عادت وسنت اجتماعی وپیشقدم بودن دولت دردفاع از حرمت قانون وحقوق اشخاص 22- تلاش برای شناخت ومعرفی ارکان هویت اصلی وملی به منظور این هویت وهمچنین به منظور استحکام واستمرار استقلال فرهنگی 23- گسترش روحیه نقدوانتقاد پذیری وحمایت از حقوق فردی واجتماعی برای دعوت به خیرو همگانی شدن امربه معروف ونهی ازمنکر برمبنای حکمت، موعظه حسنه ، شرح صدرو جدال به آنچه احسن است 24- توسعه واعتلای تبلیغات فرهنگی وهنری به نحو مناسب به منظور ترویج وتحکیم فضایل اخلاقی 25- توجه به فرهنگ وهنر روستابه منظور بالابردن سطح فرهنگی در روستاها وهمچنین تقویت خلاقیت های اصیل وباارزش روستایی وعشایری د: منبهات درسیاست فرهنگی 1- تلقی نادرست از زهد وترک دنیا بصورتی که مغایر باتحرک ورشد وآینده نگری وپیشرفت اجتماعی باشد 2- بی اعتنایی به نظم عمومی وبدیبنی تاریخی که نسبت به دولت وجود داشته است 3- تصور مغایربودن شریعت اسلامی باهرگونه نوآوری ومبانیت داشتن تقوا وتعهد با تخصص 4- مخفی شدن فساد عقیده واخلاق 5- گرایش به راه حلهای شتابزده وخشونت آمیز درمورد مشکلات اجتماعی ومعضلاتی که نیازمندبه تحقیق وتدبیراست 6- تشبت به شرع برای فرار از قانون وبالعکس 7- توجیه تخلف از نظم اجتماعی به بهانه عدم سوء نیت 8- خودداری از قدرشناسی اجتماعی به بهانه پاداش اجتماعی وتوقع ایثار 9- عدم توجه کافی به مراتب خصایل مختلف انسانها وخوب یابددانستن آنان بطور مطلق 10- عدم توجه به نقش عوامل ومسایل اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی ومحیطی دراصلاح جامعه واکتفاکردن به وعظ ونصیحت درهدایت وتربیت دینی واجتماعی 11- مدون نبودن فلسفه سیاسی ونظر یه مدیریت درجامعه باوجود مبادی ومواداولیه لازم درمنابع فقه اسلامی 12- برداشت نادرست از بعضی مفاهیم دینی 13- تحت الشعاع قرارگرفتن حق درمقابل شخصیت 14- رواج بعضی خرافات درپوشش سنن قومی یاعقاید دینی 15- نقد ظاهری سنتهای خودی باتمسک به ظواهر ، سنتها وافکاربیگانه 16- ریاکاری ،نفاق ، تملق وخطر گسترش آن بصورت اخلاق اجتماعی 17- پرده دری ،حرمت شکنی ،قانون شکنی وجوسازی به عنوان یک وظیفه دینی یاحرکت انقلابی 18- سوءظن به مردم ومیل به تجسس درزندگی شخصی آنان وتفسیرنادرست اعمال آنها ومتهم کردن آنان 19- بی اعتنایی به اموروارزشهای ملی درجامعه ونیز بی حرمتی به فرهنگ وسنن اقوام وملل دیگر 20- نهی ازمنکرباتوسل به منکرات دیگر 21- بی توجهی نسبت به ارزشهای معنوی ، مبانی و مواضع اصولی وغفلت از فریضه دینی -اجتماعی امربه معروف ونهی ازمنکر 22- کارخودراملاک خوب وبددانستن وقوانین رابنابررای خود تفسیرواجرا کردن ودرمقابل کسی مسوول نبودن 23- غفلت از سوابق غربزدگی وریشه های التقاط وعدم توجه کافی به حل مسایل عصربارجوع به معارف دینی ومطرح نبودن شیوه های درک وفهم فرهنگهای دیگروطرق ارتباط باآنها 24- عوام زدگی وعوام فریبی باتکیه برباورها ، عادات و شیوه های نادرست رایج درجامعه به نام طرفداری ازمحروم یادفاع از دیانت 25- عدم اهتمام به تعاطی افکار وتبادل آراء و تمسک به روشهای غیرمنطقی دربرخوردباافکار دیگران وترجیح راه حلها وبرخوردهای سلبی درموارد غیرضروری 26- بازخواست نکردن ازکسانی که قوانین رابنا برر ای خود تفسیر واجرامی کنند هـ: خط مشی فرهنگی که به منظور اجرای اصول سیاست فرهنگی باعنایت به فصول اهداف مبانی ومنبهات تنظیم شده ونشان دهنده "اولویت ها وسیاستهای کلی " "سیاستهای اجرایی " وهمچنین تعیین کننده " مراکز نظارت ،اجرا وهماهنگی ، میباشد از اینقراراست : اولویتها وسیاستهای کلی 1- اولویت دادن به کودکان ونوجوانان وجوانان درکشور 2- اولویت دادن به کشورهاومجامع اسلامی وایرانیان درخارج ازکشور 3- اهتمام بیشتر به کشف استعدادهاو خلاقیتهای فرهنگی وهنری وآموزش وتربیت نیروی انسانی 4- حمایتهای معنوی ومادی ازمراکز وفعالیتهای فرهنگی وهنری وتامین اجتماعی ازباب فرهنگ وهنروتشویق آنان به آفرینشها وابداعات فرهنگی وهنری 5- اولویت دادن به اعتلای مقام زنان درسطح کشور باتوجه به مکانت والای زن ونقش اساسی زن مسلمان در تحکیم مبانی خانواده وبرنامه های اجتماعی، فرهنگی، علمی وهنری 6- ایجاد زمینه های مناسب جهت بهره گیری مطلوب ومتعادل فرهنگی وهنری از اوقات فراغت وتفریح 7- افزایش ظرفیت های مراکز فرهنگی بالحاظ نمودن رشد جمعیت کشور 8- تشویق سرمایه گذاری ومشارکت مردم وهدایت انگیزه های معنوی آنان درجهت تامین نیازهای بخش فرهنگ وهنروایجاد تسهیلات لازم دراین زمینه وتضمین حقوق سرمایه گذاران 9- کمک به تامین مواداولیه وتقویت صنایع تولید مواد و ملزومات فرهنگی وهنری 10- سازماندهی بازار وترویج محصولات فرهنگی وهنری واصلاح شبکه های توزیع 11- توجه به بازسازی ،نوسازی ،تجهیز وتوسعه ظرفیتهای تاسیسات ومراکز فرهنگی وهنری موجودواستفاده ازتکنولوژی جدید وارتباط جمعی وبهره برداری حداکثرازآن 12- تمرکز درسیاست گذاری ، عدم تمرکز دراموراجرایی وهماهنگی تشکیلات وفعالیتهای فرهنگی وهنری 13- تقویت ظرفیتهای پژوهشی و نظام آماری واطلاعاتی برای برنامه ریزی وارزشیابی فعالیتهای فرهنگی 14- سازماندهی وبهره برداری مطلوب از امکانات وتاسیسات فرهنگی وهنری نهادهای دولتی غیرفرهنگی وجلوگیری از دوباره کاریها درامور غیرضروری 15- تقویت ارتباط مناسب ومکمل میان بخش فرهنگی وبخش آموزش کشور ، بویژه درزمینه تربیت نیروی انسانی وگسترش فعالیتهای فرهنگی وهنری درمراکز آموزشی 16- اختصاص دادن درآمدهای حاصل ازخدمات وتولیدات فرهنگی و هنری واستفاده از آن دربازسازی وتوسعه بخش فرهنگ واطلع رسانی 17- آموزش متسمر نیروی انسانی ومدیران شاغل دربخش فرهنگ فرهنگ وهنر 18- تاسیس مجتمع های فرهنگی ، هنری ، سینمایی وشبکه های توزیع وفروش زنجیره ای درسراسرکشور به منظور عرضه سریع وارزان محصولات وتولیدات فرهنگی وهنری 19- ایجاد ، تقویت وتجهیز کتابخانه های عمومی ، سالنهای سینما، تالارهای نمایش ، نگارخانه ها، موزه های هنری به تناسب جمعیت 20- تقویت وایجاد مراکز وتاسیساتی مانند هنرستانها ،فیلم خانه های ملی ، لابراتورومراکز سینمایی کشور، استودیوهای بزرگ ضبط موسیقی ایرانی ،شهرک سینمایی ، فرهنگستان علوم (گروه هنر) وشبکه سراسری خانه های فرهنگ وموزه 21- هدایت وترویج وآموزش عمومی هنر وادبیات بویژه هنرهای سنتی ملی واسلامی وبرگزاری جشنواره ها ومسابقات منطقه ای وسراسری با اختصاص جوایز وپاداشهای مناسب 22- کمک به افزایش تولید سینمایی وهنری ونیز نمایش فیلم واجرای تیاتر درمراکز آموزشی کارگری وکارمندی به منظور همگانی کردن فرهنگ واستفاده ازانواع آموزشهای تخصصی دولتی وآزاد 23- کمک به ایجاد کانونهای مخصوص نویسندگان وهنرمندان ومترجمان و روزنامه نگاران وخبرنگاران وتقویت جریانها وتشکلهای متعهد 24- وضع مقررات لازم برای حمایت قانونی از آثاروتولیدات فرهنگی، علمی وهنری 25- کمک به توسعه ارتباطات سازنده میان هنرمندان ونویسندگان ومحققان داخلی وخارجی 26- تشکیل وتقویت وتجهیز مراکز اطلاعات فرهنگی وهنری ومراکز حفظ وتنظیم اسناد ،مدارک وشناسنامه های فرهنگی وهنری 27- ایجاد وتقویت مجتمع های پژوهشی وتحقیقات کاربردی در زمینه ها وبخشهای مختلف فرهنگی 28- پژوهش در فرهنگ عامه وگویشهای مختلف وجایگزین کردن لغات واسامی مناسب فارسی 29- توسعه وتقویت کرسی های زبان وادبیات فارسی درمراکز علمی ودانشکده های داخل وخارج از کشور ونیز تقویت فرهنگستان زبان وادب فارسی وپاکسازی اماکن از واژه ها واسامی بیگانه 30- ذکر تاریخ هجری درمورد حوادث جهان اسلام و ایران پس از اسلام ونیز در موارد ضرورت ذکر تاریخ میلادی تاریخ هجری درکنار آنی نیز آورده شود امکانات 31- تعیین جایگاه مناسب برای بخش فرهنگ درنظام بودجه ریزی کشور وتخصیص اعتبارات بنحوی که ثبات مالی لازم برای برنامه ریزی دراز مدت فراهم شود وفعالیتها وبرنامه های فرهنگی تابع تغییرات بودجه جاری کشورنباشد 32- استفاده ازامکانات بانک ها و صندوقهای قرض الحسنه درجهت تامین اجتماعی نویسندگان ، هنرمندان و محققان امورفرهنگی وهنری واختصاص صندوق وام وبیمه ویژه 33- برقراری مقررات لازم به منظور تخفیفها ومعافیت های ویژه مالیاتی وگمرکی برای همه دست اندرکاران امورفرهنگی وهنری واستفاده از خدمات عمومی وامکانات اولیه توسط آنان وتوسعه صادرات آثار فرهنگی هنری و ایجاد بازار آثارهنری درداخل وخارج به منظور بهره گیری معنوی وایجاد منابع درآمد 34- افزایش امکانات فرهنگی و هنری مناسب درمساجد ، حسینیه ها ، تکایا ،انجمن ها ودفاتر ومراکز فعالیت های مذهبی وتبلیغی به معنای اخص 35- حمایت از فعالیتهای فرهنگی وهنری مراکز مذهبی وتبلیغی درجهت سایست فرهنگی کشور وافزایش میزان بهره گیری مناسب از ظرفیتها وامکانات موجود آنها 36- اختصاس بخشی از تبلیغات شهری برای طرح مسایل وموضوعات فرهنگ عمومی درمورد محیط زیست ،بهداشت ،‌جمعیت ،مهاجرت ،تولید ، نظم ،قانون ،مصرف ونظایرآن 37- حمایت از مطبوعات وکمک به گسرتش وارتقاء‌کمی و وکیفی مطبوعات ودستیابی آنها به شیوه های مطلوب وجامع در انتشار اخبار ومطالب ونظرات منطقی مختلف بارعایت استقلال وآزادی درچهارچوب قوانین ونیز توسعه وتقویت فعالیت آنهادر داخل وخارج کشور 38- توسعه ، تقویت وتجهیز خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران 39- تاسیس وتقویت مرکز آموزش عالی تربیت نیروی انسانی لازم برای وسایل ارتباط جمعی همچنین تاسیس وتقویت نمایندگی های مطبوعاتی ووسایل ارتباط جمعی درخارج کشور به منظور بهره گیری از تجربه ها و تحقیقات داخلی وخارجی درعرصه فعالیتهای خبری وتبلیغی 40- افزایش پوشش جمعیتی وجغرافیایی صداوتصویر شبکه های استانی ،کشوری وبرون مرزی ونیز افزایش وارتقاء‌کمی وکیفی برنامه های صداوسیما متناسب بانیازهای تبلیغی وفرهنگی انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران 41- تقویت واحد مرکزی خبربابهره گیری لازم از دانش فنی جدید وانتخاب شیوه های موثر ومتنوع تبلیغاتی باتوجه به اصول وارزشهای اسلامی وانسانی دانشگاه 42- بهره گیری از نظریات وتجربه های مسوولان ، دانشمندان ، استادان ودانشجویان درزمینه امور فرهنگی ،هنری ووسایل ارتباط جمعی وجهت دادن به پایان نامه ها ورساله های دانشجویان در زمینه تحقیقات وپژوهشهای فرهنگی مورد نیاز تاریخ انقلاب اسلامی ودفاع مقدس 43- جمع آوری اسناد وآثار انقلاب اسلامی وتدوین وتکمیل تاریخ انقلاب 44- تاسیس وتقویت موزه های بزرگ وکوچک جنگ در مرکز ومناطق کشور وساختن بناهای یادبود وحفظ اسناد وآثار ونیز تدوین وتکمیل تاریخ دفاع مقدس زیارت وسیاحت 45- توسعه ایرانگردی وجهانگردی وتولید مواد فرهنگی وهنری لازم برای معرفی مناطق زیارتی و سیاحتی ایران وبرنامه ریزی در زمینه جذب مسافرین خارجی وسیروسفر داخلــی باافزایـــش بهره وری ازامکانات زیارتی ،سیاحتی وتفریحی کشور ، بارعایت قوانین وارزشهای مقدس انقلاب به منظور شناسایی فرهنگ وتمدن اسلام وایران روابط خارجی 46 - ایجادوتحکیم ارتباط میان فرهنگستانهای جمهوری اسلامی ایران باسایر فرهنگستانها وگسترش انجمن های فرهنگی در ارتباط باسایر کشورها وتاسیس وتقویت مراکزی مانند رایزنی فرهنگی ، دانشگاه بین الملل اسلامی ومرکز تحقیقات فرهنگی بین الملل 47 - استفاده از مراکز علمی وفرهنگی غیررسمی وفعال درخارج بابهره گیری از تجارب نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای دیگر وتامین حضور فعال وموثر جمهوری اسلامی ایران در صحنه های فرهنگی جهان بخصوص حج واماکن مذهبی وافزایش تولیدات فرهنگی وهنری برای خارج از کشور 48 - ارسال گروهها ومواد وامکانات فرهنگی وهنری برای نقاط مختلف جهان وتجهیز نمایندگی های فرهنگی ایران درجهت گسترش وافزایش حضورفرهنگی ، هنری ، تبلیغی ، خبری ومطبوعاتی جمهوری اسلامی ایران درصحنه بین الملل سازمانهاومراکز نظارت ، اجراء وهماهنگی 49 - مسوولیت نظارت وایجاد هماهنگی های لازم دراجرای اصول سیاست فرهنگی برعهده شورای عالی انقلاب فرهنگی است که تحت ریاست رییس جمهور انجام می گیرد. 50 - وزارتخانه های فرهنگ وارشاد اسلامی ، آموزش وپرورش، فرهنگ وآموزش عالی ، بهداشت ،درمان وآموزش پزشکی وزارت امورخارجه وسازمانهای صداوسیما وتربیت بدنی ، بطور اخص مجریان سیاست فرهنگی نظام جمهوری اسلامی ایران می باشند. تبصره الف - دستگاه های مزبور موظفند هرشش ماه یکبار گزارش عملکرد خودرا دراجرای سیاستهای فرهنگی به دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی تسلیم کنند تبصره ب ـ سازمان برنامه وبودجه وسایر دستگاههایی که اجرای سیاست فرهنگی به نحوی باآنها ارتباط پیدامیکند یامنوط به پشتیبانی آنها است موظف به همکاری وایجاد تسهیلات لازم برای تحقق سیاست فرهنگی نظام می باشند. تبصره ج - مراکز ودستگاههای فرهنگی وتبلیغاتی که به نحوی از بودجه دولتی وامکانات عمومی استفاده می کنند موظفند فعالیتهای فرهنگی خود را درچهارچوب سیاست فرهنگی کشور انجام دهند . اصول سیاست فرهنگی طی جلسات متعدد مورد بحث وبررسی قرارگرفته ونهایتاً درجلسه شماره 288 شورای عالی انقلاب فرهنگی مورخ 71/05/20 به تصویب نهایی رسید.



آخرین مصوبات

  • «اعطاء فرصت فراگیری زبان فارسی به دانشجویان بین‌المللی همزمان با تحصیل آنها در ایران»
  • «راه اندازی شهر جهانی نوآوری و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی و خلاق کشور»
  • «سند ملی موسیقی جمهوری اسلامی ایران»
  • «اساسنامه بنیاد ملی پویانمایی ایران»
  • «ارتقاء مركز تعاملات بين‌المللى علم وفناورى معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری به سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بين‌المللى»
  • «امکان به‌­کارگیری اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها، مراکز و مؤسسات آموزشی و پژوهشی دارای هیأت امنای منصوب مقام معظم رهبری و یا اساسنامه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی در پست‌های مدیریت سیاسی»
  • «تأسیس مؤسسات مدیریت جمعی حقوق مالکیت ادبی و هنری»
  • «تعیین اصول حاکم بر بازنگری آیين‌نامه ارتقاء مرتبه اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی پژوهشی و فناوری»
  • «تعیین مناسبت‌­های جدید برای درج در متن و ضمیمه تقویم رسمی کشور»
  • «انتخاب اعضای حقیقی هیأت امنای سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان و نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی در این هیأت»
  • «ماده واحده برگزاری هنر بازار ایران (اکسپو)»
  • «انتخاب رئیس شورای هنر شورای عالی انقلاب فرهنگی»
  • «اصلاح و تکمیل موادی از اساسنامه نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها»
  • «نظام‌نامه سنجش و پذیرش دانشجوی متعهد خدمت به وزارت آموزش و پرورش»
  • «تمدید عضویت نماينده شوراي عالي انقلاب فرهنگي در هيأت نظارت بر مطبوعات»
  • «اصلاح و تکمیل ماده 2 سیاست­ها و ضوابط اجرایی آمایش آموزش عالی در عرصه سلامت در جمهوری اسلامی ایران»
  • «اصلاح بندهای 4 و 5 ماده 5 آیین­نامه تشکیل هيأت عالي جذب اعضاي هيأت علمي دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالي كشور»
  • «آئین‌نامه جذب و پذیرش استعدادهای برتر ملی در حوزه‌های علمی، پژوهشی، فنّاوری، فرهنگی، هنری، تربیتی، قرآنی و ورزشی در دانشگاه فرهنگیان»
  • «اصلاح اساسنامه صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور و تغییر نام آن به بنیاد ملی علم ایران»
  • ماده واحده «خروج تصميمات و آراي صادره از هيأت‌ها و کميته‌هاي تخصصي وزارتين علوم، تحقيقات و فناوري و بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و ساير مراكز آموزشي و پژوهشي در خصوص امور و شئون علمي، آموزشي و پژوهشي از شمول صلاحيت ديوان عدالت اداري و ساير مراجع قضائي»
  • آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

    اطلاعات تماس

    تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

    کدپستی: 1591814313
    (+9821) 66976601 - 7