مصوبه شماره:3382 (شماره ابلاغ :20679)

  • جلسه: 889
  • |
  • تاریخ تصویب: 18 مهر 1402
  • |
  • تاریخ ابلاغ: 17 دی 1402
  • |
  • شماره مصوبه: 3382
  • |
  • شماره ابلاغ: 20679

«آیین‌نامه داخلی شورای عالی انقلاب فرهنگی»


دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی
 

مصوبه «آیین‌نامه داخلی شورای عالی انقلاب فرهنگی» که در جلسه 889 مورخ 1402/07/18 شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است؛ به شرح ذیل برای اجرا ابلاغ می­‌گردد:

مقدمه
با استناد به مفاد پیوست احکام مقام معظم رهبریمدظله‌العالی در خصوص شورای عالی انقلاب فرهنگی و در چارچوب اصول اول، پنجم، پنجاه و هفتم و یکصد و دهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و در اجرای ماده 23 سند تحول شورای عالی (مصوب جلسه 862 مورخ 1401/03/03 شورای عالی انقلاب فرهنگی) و وفق این سند؛ «آیین‌نامه داخلی شورای عالی انقلاب فرهنگی» (مصوب جلسه 182 مورخ 1388/01/15 شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ بنا به تفویض جلسه 633 مورخ 1387/07/23) بر اساس بررسی­‌های کارشناسی کارگروه تخصصی و تصویب در جلسات 403 الی 406، 410، 417، 428 الی 430 ،433 الی 435 ، 438، 441 و 453 شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسات 886 و 888 مورخ 1402/05/24 و 1402/06/21 شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد بازنگری، ترمیم و تکمیل قرار گرفت و به شرح فصول و مواد آتی در جلسه 889 مورخ 1402/07/18 تصویب و جایگزین آیین­نامه داخلی مصوب سال 1388 شده است.

فصل اول- اختصارات و تعاریف
ماده 1- در این آیین‌نامه؛ اختصارات با تعاریف ذیل به کار می‌رود:
1- شورای عالی: شورای عالی انقلاب فرهنگی
2- شورای معین: شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی
3- جلسات عادی شورای معین: جلساتی که قبل از جلسه شورای عالی در محل برگزاری جلسه شورای عالی، برگزار می­شود.
4- جلسات فوق‌العاده شورای معین: سایر جلسات شورای معین
5- آیین‌نامه داخلی: آیین‌نامه داخلی شورای عالی انقلاب فرهنگی
6- رئیس شورای عالی: رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی
7- رئیس جلسه: رئیس یا نواب رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی
8- دبیر شورای عالی: دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی
9- اعضای شورای عالی: اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی
10- اعضای حقیقی: شخصیت­های حقیقی که با حکم مقام معظم رهبریمدظله‌العالی به عنوان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی منصوب می‌شوند.
11- اعضای حقوقی: شخصیت­های حقوقی که با حکم مقام معظم رهبریمدظله‌العالی به عنوان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی منصوب می­شوند.
12- عضو مدعو: بالاترین مقام دستگاه حداقل در سطح وزیر و یا همتراز آن که حسب موضوع به تشخیص رئیس یا دبیر شورای عالی با حق رأي به جلسه شورای عالی دعوت می‌شود.
13- دبیرخانه: دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی
14- دستگاه: وزارتخانه، سازمان، نهاد، مؤسسه دولتی، مؤسسه و نهاد عمومی غیردولتی و کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی است.
15- کمیسیون مشترک هماهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی و قوا: کمیسیون موضوع ماده 6 سند تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی است.
16- ستادهای راهبری و نظارت: ستادهای راهبری و نظارت موضوع مواد 21 و 22 سند تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی شامل: الف) ستاد راهبری و نظارت فرهنگی و اجتماعی، ب) ستاد راهبری و نظارت تعلیم و تربیت، ج) ستاد راهبری و نظارت خانواده و زنان، د) ستاد راهبری و نظارت علم، فناوری و نوآوری
17- قرارگاه مرکزی: شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای معین؛ قرارگاه مرکزی فرهنگی سیاست­گذاری، طراحی و برنامه‌ریزی کلان، ساماندهی، راهبری، هدایت، نظارت و ارزیابی راهبردی حوزه‌های فرهنگ و دانش کشور با در اختیار گرفتن منابع انسانی و مالی و ابزار و امکانات سایر دستگاه‌ها با رعایت قوانین می‌باشند.
18- قرارگاه­ عملیاتی: ستادهای راهبری و نظارت موضوع مواد 21 و 22 سند تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی که در مواقع ضروری به مثابه قرارگاه عملیاتی با در اختیار گرفتن منابع انسانی و مالی و ابزار و امکانات سایر دستگاه‌ها با رعایت قوانین، مأموریت‌های محوله را به انجام می‌رسانند.
19- شورای وابسته: شوراها، کمیته­ها و هیأت­هایی که به عنوان هسته‌های فکری و یا قرارگاه­های عملیاتی با مأموریت‌های روشن و مشخص، به لحاظ ساختاری به طور پیوسته و سلسله مراتبی زیر نظر دبیر شورای عالی قرار دارند و ارتباط منقطع و موضوعی با ستاد ذی­ربط خواهند داشت.
20- سامانه: سامانه الکترونیکی بارگذاری دستور جلسات و مستندات شورای عالی و شورای معین برای اعضاء

فصل دوم- رئیس و دبیر شورای عالی؛ اختیارات و وظایف
ماده 2- شورای عالی به عنوان قرارگاه مرکزی فرهنگی کشور دارای رئیس، دو نایب رئیس، دبیر و منشی می‌باشد. رئیس‌جمهور، رئیس شورای عالی است و رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس قوه قضائیه به ترتیب؛ نایب رئیس اول و نایب رئیس دوم شورای عالی هستند.
ماده 3- اختیارات و وظایف رئیس شورای عالی به شرح ذیل است:
1- تأييد دستور جلسات شوراي عالي بنا به پیشنهاد دبیر شورای عالی
2- ریاست جلسات شورای عالی، تشکیل منظم جلسات، هدایت و جمع‌بندی مذاکرات و تشکیل جلسات فوق‌العاده طبق آيين‌نامه
3- ارائه گزارش‌ فعالیت‌ها و اقدامات شورای عالی به محضر مقام معظم رهبریمدظله‌العالی
4- امضاء و ابلاغ مصوبات شورای عالی حداکثر ظرف مدت 14 روز کاری بعد از ارسال نهایی آنها از سوی دبیرخانه
5- هماهنگی و اقدامات مؤثر برای ایجاد سازوکار تأمین اعتبارات و منابع اجرایی‌سازی مصوبات شورای عالی و اتخاذ تدابیر لازم برای اجرایی‌شدن مصوبات از طریق صدور دستور توسط ایشان و تمهید دبیر شورای عالی در راستای اثربخشی و ارتقاء کارآمدی شورای عالی
تبصره1- در صورت عدم امکان حضور رئیس شورای عالی؛ نواب رئیس به ترتیب تقدم، ریاست جلسه را عهده‌دار خواهند شد.
تبصره2- در صورت عدم ابلاغ مصوبات ظرف مدت مذکور در بند 4؛ رئیس­جمهور در جلسه شورای عالی، دلایل عدم ابلاغ را مطرح و مجدداً بحث، اصلاح و رأی‌گیری به عمل می­آید و این مصوبه را رئیس جمهور ابلاغ می­نماید.
ماده 4- دبیر شورای عالی با مشورت و رأی موافق اکثریت مطلق اعضای شورای عالی؛ توسط رئیس‌جمهور و رئیس شورای عالی به محضر مقام معظم رهبری‌مدظله‌العالی معرفی می‌شود و پس از تأیید از سوی معظم‌له، با حکم رئیس‌جمهور و رئیس شورای عالی برای یک دوره چهارساله منصوب می‌شود. دبیر شورای عالی، ریاست دبیرخانه را نیز بر عهده دارد و انتخاب مجدد وی برای دوره‌های متوالی بلامانع است.
تبصره- چنانچه دبیر شورای عالی به هر علت قادر به ادامه فعالیت نباشد، رئیس شورای عالی در اولین جلسه نسبت به انتخاب جانشین موقت از میان اعضای حقیقی به مدت حداکثر 2 ماه تا زمان تعیین دبیر جدید اقدام خواهد کرد. تغییر دبیر شورای عالی در هر شرایطی، منوط به رأی موافق اکثریت مطلق اعضای شورای عالی و تأیید مقام معظم رهبری‌مدظله‌العالی خواهد بود.
ماده 5- وظایف دبیر شورای عالی به شرح ذیل است:
1- تهیه، تدوین و تنظیم دستور جلسات شورای عالی و پیشنهاد آن به رئیس شورای عالی
2- هماهنگی تشکیل جلسات شورای عالی و اداره جلسات آن و مدیریت ترتيب مذاکرات
3- ایجاد تمهیدات و اقدامات لازم برای ابلاغ، اجرا، راهبری و نظارت و ارزیابی مصوبات و تصمیمات شورای عالی
4- تدبیر و تمهید سازوکار لازم برای بهبود و ارتقاء روش‌های رصد و پایش در حوزه‌های مأموریتی شورای عالی و ارائه گزارش‌های لازم به شورای عالی
5- طراحی سازوکار لازم برای استفاده از ظرفیت­های قانونی دستگاه‌های نظارتی کشور در اجرایی‌سازی مصوبات شورای عالی و تعامل مؤثر با آنها به منظور ارتقاء کارآمدی و اثربخشی شورای عالی و ارسال گزارش اجرای مصوبات برای اعضای شورای عالی
6- تعامل با مجلس شورای اسلامی، دولت و قوه قضائیه برای رفع تعارض قانونی محتمل و یا وضع قوانین و مقررات موردنیاز جهت اجرای مصوبات شورای عالی حسب حکم ماده 8 سند تحول شورای عالی
7- طراحی سازوکار لازم برای رصد دستور جلسات مجلس شورای اسلامی در حوزه‌های مرتبط و حضور نماینده شورای عالی جهت تبیین مواضع، نظرات و سیاست‌های مصوب شورای عالی در صحن علنی و کمیسیون‌های تخصصی مجلس حسب حکم ماده 7 سند تحول شورای عالی
8- پیشنهاد اولویت‌ها و سیاست‌های فرهنگی، علمی، فناوری و نوآوری به شورای عالی جهت لحاظ در لوایح قانونی به ویژه لایحه برنامه و بودجه کشور
9- شناسایی خلأهای سیاست‌های کلی حوزه‌های فرهنگی، علمی و فناوری و نوآوری و تعامل با دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام جهت رفع آنها حسب حکم ماده 14 سند تحول شورای عالی
10- تعامل با دبیر شورای عالی امنیت ملی برای لحاظ سیاست‌ها و ملاحظات فرهنگی و علمی مؤثر بر امنیت ملی کشور در مصوبات آن شورا و پیگیری و تدبیر تقسیم کار با شورای عالی فضای مجازی درخصوص موضوعات مشترک حسب حکم مواد 15 و 16 سند تحول شورای عالی
11- پیشنهاد منشی از بین اعضاء برای تأیید شورای عالی
12- مدیریت دبیرخانه طبق آیین‌نامه مصوب شورای عالی و تعیین و انتصاب دبیر شورای معین و دبیران ستادهای راهبری و نظارت (به استثناء دبیر ستاد راهبری و نظارت خانواده و زنان)
13- تعامل با رؤسای قوا و دستگاه‌ها در اجرای وظایف و مأموریت‌های شورای عالی
14- دفاع از حقوق، جایگاه قانونی، صلاحیت و عملکرد شورای عالی و بیان مواضع رسمی آن در مقام سخنگوی شورای عالی
15- ارائه گزارش‌های سالانه و دوره­ای فعالیت‌ها و عملکرد شورای عالی و دبیرخانه به رئیس شورای عالی
16- تهیه بیانیه­های توجیهی در مسائل مهم فرهنگی و علمی و حوادث تأثیرگذار مرتبط، به ترتیبی که در مواد 35 و 36 این آیین­نامه مقرر شده است.
تبصره 1- منشی، وظیفه ثبت حضور و غیاب و تدوین صورت جلسه را در صحن شورای عالی بر عهده دارد و موظف است آنها را در پایان هر جلسه به دبیر شورای عالی ارائه نماید. مسئولیت نهایی‌سازی صورت جلسه و مصوبات، تحت نظارت دبیر شورای عالی بر عهده دبیرخانه است. چنانچه در صورت جلسه، مطلبی خلاف اظهارات هر یک از اعضای شورای عالی ثبت شده باشد، عضو می­تواند نسبت به همان مورد تذکر داده تا پس از بررسی، اصلاح شود.
تبصره 2- رؤسای شوراهای وابسته با رأی شورای عالی و دبیران آنها مطابق آیین­نامه مصوب آنها، تعیین و منصوب می­شوند.

فصل سوم جایگاه، وظایف و اختیارات اعضای شورای عالی
ماده 6- اعضای شورای عالی ملزم به حضور منظم و مؤثر در کلیه جلسات شورای عالی و شورای معین هستند و در راستای تحکیم هویت جمعی شورای عالی؛ از حقوق، جایگاه قانونی، صلاحیت، عملکرد، شأن و منزلت آن دفاع می‌نمایند.
تبصره 1- غيبتي با اطلاع تلقي مي‌شود که حداقل 24 ساعت قبل از تشکيل هر جلسه به دبير گزارش شود.
تبصره 2- اعضايي که به علت فوت و یا برای مدت طولاني (حداقل دو ماه) به دلايل مختلف از قبيل فرصت مطالعاتي، مأموريت، مسافرت و بيماري قادر به شرکت در جلسات نباشند؛ عضويت و رأي آنها به هنگام غيبت، در حدنصاب و رسميت جلسات محاسبه نخواهد شد.
تبصره 3- دبیر شورای عالی موظف است گزارش میزان حضور، غیبت و تأخیر اعضا در جلسات شورای عالی و شورای معین را سالانه به استحضار مقام معظم رهبریمدظله‌العالی، رئیس شورای عالی و اعضاء برساند.
ماده 7- اعضای شورای عالی، متعهد و ملزم به حفظ شئونات شورای عالی و رعایت مفاد آیین‌نامه داخلی هستند و در اجرای وظایف شورای عالی موضوع ماده 4 سند تحول شورای عالی، مسئولیت مشترک دارند.
ماده 8- هر يک از اعضاي شوراي عالي در قالب پس از دستور شورای عالی و نیز از طريق دبير مي‌توانند در خصوص نحوه اجرای مصوبات شوراي عالي، از دستگاه‌ها و نهادهای مسئول و مجری سؤال کنند و يا به آنها تذکر دهند؛ سؤال یا تذکر توسط دبیر شورای عالی به صورت رسمی به بالاترین مقام دستگاه مسئول منعکس می‌شود و بالاترین مقام دستگاه موظف است حداکثر ظرف یک ماه، پاسخ را به دبیرخانه ارسال نماید سؤال باید کتبی، شفاف و مشخص باشد. دبیرخانه، گزارش اجرای آن را به عضو شورای عالی و در صورت لزوم جهت اتخاذ تصميم؛ ابتدا به شورای معین و با تشخیص شورای معین به شورای عالی ارائه مي‌کند.
تبصره- در صورت عدم پاسخگویی دستگاه‌ها و نهادها، مراتب توسط دبیر شورای عالی در صحن شورای عالی اعلام می‌گردد.

فصل چهارم- نحوه تشکیل و اداره جلسات شورای عالی و بررسی دستور
الف- نحوه تشکیل جلسات
ماده 9- جلسات شوراي عالي با حضور رئيس یا یکی از نواب رئیس و حداقل دو سوم اعضا و با تلاوت آياتي چند از قرآن مجيد رسمیت می‌یابد.
تبصره 1- در شرایط خاص و اضطرار (مشابه شرایط کرونا) با موافقت رئیس شورای عالی، امکان شرکت اعضاء به صورت مجازی در جلسه با حق رأی مقدور می‌باشد و حضور آنها در نصاب رسمیت جلسه و رأی محاسبه می‌شود.
تبصره 2- در صورتی که موضوع دستور جلسه‌ای در مورد هر یک از دستگاه‌های غیرعضو شورای عالی باشد، به تشخیص رئیس یا دبیر شورای عالی؛ بالاترین مقام دستگاه مذکور در سطح وزیر با حق رأي و صاحب‌نظران و کارشناسان آن دستگاه بدون حق رأي، به جلسه دعوت می‌شوند.
ماده 10- مدت زمان هر جلسه شورای عالی 150 دقیقه است و در موارد ضروری، به اختیار رئیس جلسه قابل افزایش یا کاهش خواهد بود. زمان برگزاری جلسات به نحوي تنظيم خواهد شد که با اول وقت اداء نماز همزمان نباشد.
ماده 11- جلسات شوراي عالي حداقل هر دوهفته یکبار تشکيل مي‌شود و جلسات فوق‌العاده به يکي از سه صورت ذيل قابل تشکيل است:
الف- با تعيين زمان جلسه فوق‌العاده در جلسه عادي
ب- به تشخیص رئيس و دعوت دبیر شورای عالی با تعيين دستور مشخص
ج- به تقاضاي يک سوم کل اعضای شورای عالی با پیشنهاد دستور مشخص و موافقت رئیس شورای عالی
تبصره - تقويم زمان تشکيل جلسات شورای عالی در سال آتی، در آخرين جلسه سال جاری، به اطلاع اعضا مي‌رسد. لغو جلسات و تشکیل جلسات فوق‌العاده به اعضا اطلاع‌رسانی می‌شود.

ب- نحوه اداره جلسات و بررسی دستور
1- پیش و پس از دستور
ماده 12- در هر جلسه پیش از ورود به دستور، رئيس جلسه مي‌تواند ده دقیقه در مورد موضوعات مهم و ضروري، مطالبي را به اطلاع اعضای شورای عالی برساند.
ماده 13- در آخر هر جلسه، حداکثر چهار نفر از اعضاي شوراي ‌عالي طبق فهرستي که قبلاً براساس موعد ثبت تقاضا در سامانه یا ارائه آن به مسئول امور شورای عالی به همراه موضوع نطق (حداکثر 24 ساعت قبل از جلسه) تنظيم شده است؛ با هماهنگی دبیر شورای عالی و موافقت رئیس، (مجموعاً حداکثر به مدت بیست دقيقه و هر فرد حداکثر به مدت پنج دقيقه)، مي‌توانند در مورد مسائل و موضوعات مرتبط با وظايف شوراي عالي غیرمندرج در دستور همان جلسه و یا سؤال از دستگاه‌ها، نطق پس از دستور داشته باشند.
تبصره- عضوی که در یک جلسه شورای عالی نطق پس از دستور نماید تا دو جلسه آتی شورای عالی، حق نطق پس از دستور نخواهد داشت و دبیر شورای عالی در تخصیص وقت نطق پس از دستور، جانب عدالت را در دفعات نطق هر یک از اعضای شورای عالی و نوبت دهی به همه اعضای متقاضی نطق، رعایت می‌نماید.

2- دستور جلسات
ماده 14- دستور جلسات شورای عالی بر اساس پیشنهادهای ارائه شده از سوی دبیرخانه، اعضای شورای عالی، شورای معین، ستادهای راهبری و نظارت، شوراهای وابسته و دستگاه‌ها تعیین می‌شود.
تبصره 1- تشکل‌های مردمی می­توانند پیشنهادهای خود را برای دستور جلسات شورای عالی به دبیرخانه ارائه کنند.
تبصره 2- موضوع پیشنهادی دستور از سوی اعضای شورای عالی، در صورتی که تعداد پیشنهاد دهندگان حداقل سه نفر باشد؛ با ارائه موضوع به دبیر و تأیید آن در شورای عالی، در نوبت دستور قرار می‌گیرد.
تبصره 3- رئيس شوراي عالي مي‌تواند موضوعاتي را مستقیماً در شوراي عالي طرح کند و يا جهت بررسي به دبيرخانه يا سایر دستگاه‌ها ارجاع نمايد.
ماده 15- دستور جلسه عادی سه روز قبل از تشکیل جلسه توسط دبیرخانه، از طریق سامانه اعضاء به اطلاع اعضای شورای عالی می‌رسد تا در مقام مخالف و موافق، برای اظهارنظر به تفکیک کلیات و هریک از مواد، ایراد نطق نمایند.
تبصره - دستور جلسه فوق‌العاده و مستندات آن قبل از تشكيل جلسه به اطلاع اعضاء خواهد رسيد.
ماده 16- دستور جلسات، پیش‌نویس مصوبات و مصوبات شوراي عالي به استثنای موارد خاص به تشخیص شورای عالی، داراي طبقه‌بندي نمی‌باشند؛ اما صورت جلسه و مشروح مذاکرات شورای عالی در همه اشکال اعم از؛ کتبي، الکترونيکي، صوتي و تصويري دارای طبقه‌بندی حفاظتی است.
تبصره 1- مصوبه یا تصمیمی که موجد حق یا تکلیف عمومی است، قابل طبقه بندی نیست.
تبصره 2- مشروح مذاکرات شورای عالی به منظور استناد و بهره‌برداري؛ ضبط، تدوین و با رعایت ملاحظات امنیتی در دبیرخانه نگهداری مي‌شوند. بهره‌برداري از آنها براي اعضاي شورای عالی در صورت ضرورت با هماهنگي دبيرخانه و تکثير و خروج آنها نيز با مجوز دبير شورای عالی بلامانع است.
ماده 17- صورت‌ جلسات شوراي عالي حداکثر ظرف مدت دوهفته بعد از جلسه و مصوبات نیز قبل از ابلاغ جهت اطلاع، در سامانه اعضا بارگذاری مي‌گردد.
ماده 18- دستور جلسات شورای عالی در پنج قالب؛ 1- سیاست‌ها و ضوابط (پیش‌نویس سیاست‌ها، ضوابط و تشکیل ساختارها)، 2- گزارش‌ها (گزارش رصد و پایش و نظارت و ارزیابی و اجرای مصوبات)، 3- امور جاری (تأیید و انتخاب افراد و نام‌گذاری‌ها) 4- اعلام وصول مصوبات شورای معین و 5- سایر موارد، تدوین و طرح و بررسی می‌شود.
ماده 19- پس از طرح هر موضوع در صحن شورای عالی؛ موافقين و مخالفين حداکثر چهار نفر (دو نفر موافق و دو نفر مخالف) هر کدام مي‌توانند حداکثر پنج دقيقه در کليات آن موضوع اعلام نظر کرده و پس از اظهارنظر پيشنهاد دهنده اصلي، در ارتباط با کلیات رأي‌گيري صورت مي‌گيرد. بحث بيشتر به تشخيص رئيس جلسه شورای عالی امکان‌پذیر مي‌باشد.
تبصره- در بررسي جزئيات موضوع، با اولویت پیشنهاد حذف، يک نفر موافق و يک نفر مخالف پيرامون پيشنهاد مي‌توانند اظهارنظر کنند.
ماده 20- پس از ارائه و بررسی گزارش اجرای مصوبات در صحن شورای عالی، در مورد تأیید گزارش، رأی‌گیری می‌شود.
ماده 21- در موارد بررسی و تأیید انتخاب افراد پیشنهادی، شناخت‌نامه آنها توسط دبیر شورای عالی یا بالاترین مقام دستگاه پیشنهاد دهنده در جلسه ارائه می‌شود.
تبصره- استعلام صلاحیت افراد پيشنهادي از مراجع قانونی حسب مورد از سوی دبیرخانه انجام و شناخت‌نامه آنها، تهيه و تنظيم و به اعضای شورای عالی ارائه مي‌شود.
ماده 22- با رعایت قاعده تعارض منافع، انتخاب نمايندگان شوراي‌عالي در دستگاه‌ها، هيأت‌ها، مجامع و شوراها به پيشنهاد اعضای شورای عالی و ستادهای راهبری و نظارت ذی­ربط و تصويب شوراي‌عالي صورت مي‌گيرد.
تبصره- نمایندگان شورای عالی موظفند سالانه گزارشی از عملکرد نمایندگی خود را به دبیرخانه ارائه کنند. دبیر شورای عالی نیز سالانه گزارشی در این زمینه به شورای عالی و محضر مقام معظم رهبری‌مدظله‌العالی ارائه می‌دهد.
ماده 23- افرادي که به نمايندگي از دستگاه‌ها و شوراهاي مختلف براي عضويت در ستادهای راهبری و نظارت و شوراهای وابسته معرفي مي‌شوند، جز در موارد مصرح، نياز به طرح و تصویب در شوراي عالي ندارند.
ماده 24- اعضای شورای عالی می‌توانند بررسی مسأله یا موضوعات حائز اولویت یا فوریت را جهت قرار گرفتن در دستور جلسه جاری شورای عالی از طریق طرح در نطق پیش از دستور، پیشنهاد دهند. در صورت کسب رأی موافق حداقل یک سوم کل اعضا، موضوع در همان جلسه در دستور بررسی قرار خواهد گرفت. در صورت تصويب اکثريت مطلق اعضاي حاضر در جلسه، مي‌توان موضوعي را از دستور خارج کرد.
ماده 25- تذکر در مورد نحوه اداره جلسه و مغایرت آن با مفاد آیین‌نامه داخلی (مستند به ماده و تبصره مشخص آیین‌نامه) و مواد سند تحول شورای عالی، مقدم بر همه ‌اظهارات است و اگر عضوی خارج از موضوع صحبت نمود، رئیس جلسه باید مانع گردد.
ماده 26-مستند به ماده 6 سند تحول شورای عالی، موضوعاتی که به تشخیص رئیس یا دبیر شورای عالی و یا صحن این شورا، نیازمند هماهنگی و همکاری قوا باشد و نیز موارد اختلاف‌نظر هر یک از قوا در ارتباط با دستور جلسات شورای عالی و یا سایر موارد مربوط به صلاحیت‌ها و مصوبات شورای عالی، در «کمیسیون مشترک هماهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی و قوا» با حضور بالاترین مقام دستگاه(های) ذی­نفع، بررسی و بنا به اجماع نظر اعضا، تصمیمات لازم اتخاذ می‌گردد.
تبصره- مستند به ماده 9 سند تحول شورای عالی، در صورت عدم حصول اجماع اعضای کمیسیون و یا تعارض تصمیم آن با مصوبات شورای عالی، نتایج بررسی جهت اتخاذ تصمیم نهایی به صحن شورای عالی ارجاع داده خواهد شد و رأي شورای عالی در این خصوص؛ ملاک عمل و لازم الاجرا می‌باشد.
ماده 27- بررسی موارد مشترک با شورای عالی فضای مجازی، مطابق مفاد ماده 16 سند تحول شورای عالی انجام می‌پذیرد.

ج- حد نصاب و شیوه اخذ رأي
ماده 28- اعتبار هر مصوبه شورای عالی به احراز رأي مثبت اکثريت اعضاي حاضر در جلسه منوط می‌باشد. دبير قبل از اعلام اخذ رأي، تعداد اعضاي حاضر در جلسه را اعلان و پس از اخذ رأي، نتیجه به‌وسيله رئيس جلسه اعلام مي‌شود.
تبصره- اعضاي حاضر در جلسه، حق رأي دارند و در صورت تساوي تعداد آرای موافق و مخالف، رأي رئيس جلسه، مرجّح خواهد بود.
ماده 29- رأی‌گیری در صحن شورای عالی به یکی از سه روش‌ ذیل صورت می‌پذیرد:
  1. علنی
  2. الکترونیکی
  3. مخفی (ثبت در برگ رأی)
تبصره- برقراری نظم جلسه در زمان رأی‌گیری بر عهده رئیس جلسه می‌باشد.
ماده 30- در موارد ذیل، اخذ رأی به صورت مخفی الزامی است:
1- انتخاب دبیر شورای عالی
2- تأیید و انتخاب افراد
3- موضوعات به درخواست حداقل یک سوم اعضای حاضر
4- بنا به تشخیص رئیس جلسه

د- مصوبات
ماده 31- مصوبات شوراي عالي پس از امضاء و ابلاغ توسط رئيس شوراي عالي، از سوی دبیر شورای عالی به دستگاه‌هاي مجری جهت اجرا ارسال مي‌شود و حسب فرمایش مقام معظم رهبریمدظله‌العالی؛ تحقق و تضمین مسئولیت اجرایی‌سازی عملی مصوبات شورای عالی در حوزه صلاحیت و فعالیت هر یک از قوا؛ بر عهده رئیس و نواب رئیس شورای عالی می‌باشد. دبیر شورای عالی؛ ضمن هماهنگی و راهبری اجرایی‌سازی مصوبات؛ مسئولیت نظارت بر حسن اجرای مصوبات و پیگیری مصوبات را بر عهده دارد و گزارش نظارت، ارزیابی و اثرسنجی اجرای آنها را به شورای عالی ارائه می‌نماید.
تبصره- يک نسخه از مصوبات شوراي عالي پس از ابلاغ (به استثناء موارد خاص به تشخیص شورای عالی) به‌منظور درج و انتشار در روزنامه رسمي کشور از سوی دبیرخانه به قوه قضائیه ارسال مي‌شود.
ماده 32- چنانچه مصوبه شورای عالی برای اجرایی شدن؛ نیازمند قانون، مقرره و منابع باشد، موضوع برای طی مراحل قانونی از سوی دبیر شورای عالی برای رئیس قوه ذی‌ربط و یا بالاترین مقام دستگاه ذی­ربط به منظور فراهم نمودن تمهیدات لازم ارسال می‌گردد تا تمهیدات لازم را فراهم ‌نماید.
ماده 33- تفسير مصوبات شوراي عالي و وضع مصوبات تفسیری در صلاحیت صحن شورای عالی است.
تبصره- ارائه نظریه تفسیری نسبت به استفساریه‌های دستگاه‌های عضو شورای عالی، مرتبط و مجری مصوبات شورای عالی با ارجاع از سوی دبیر شورای عالی؛ توسط واحدهای متناظر دبیرخانه امکان‌پذیر است و نتیجه توسط دبیر شورای عالی به دستگاه مربوطه ابلاغ می­شود.
ماده 34- براي طرح مجدد هر مصوبه، لازم است حداقل شش ماه از زمان تصويب آن گذشته باشد. درصورت موافقت حداقل دوسوم اعضای شورای عالی با طرح مجدد، موضوع بدون رعایت شرط مذکور در شورای عالی مورد بررسی قرار می‌گیرد.
ماده 35-‌ سخنگوی شورای عالی در راستای اطلاع‌رساني و تبيين مصوبات شوراي عالي؛ گزارشي از طرح توجیهی مصوبات و محتوای آنها را از طریق پايگاه اطلاع‌رساني دبيرخانه، پایگاه‌های خبری، روزنامه‌‌های کثیرالانتشار، گفت‌وگوی رسانه‌ای و شرکت در برنامه‌هاي صداوسيما، نشست‌ها و ميزگردهاي تخصصي؛ به اطلاع افکار عمومي و جامعه فرهنگي و علمي کشور می‌رساند و درباره مسائل و رویدادهای مهم فرهنگی، اجتماعی و علمی و فناوری در عرصه‌های ملی و بین‏المللى یا مناسبت‌هاى خاص؛ اعلامیه، بیانیه و فراخوان صادر می‌نماید.
ماده 36- شورای عالی به اقتضاء شرایط و به منظور تعامل فرهنگی، تبیین تصمیمات کلان فرهنگی نظام جمهوری اسلامی ایران و مسائل مهم فرهنگی و اجتماعی متأثر از نگاه‌های متفاوت و متعارض در جامعه برای افکار عمومی و تقویت همگرایی و هم‌افزایی در جبهه انقلاب اسلامی و ایجاد نظام معنایی و تقویت گفتمان انقلاب اسلامی، مواضع و نظرات خود را در قالب اعلامیه، بیانیه و فراخوان اعلام می‌نماید.
تبصره- شورای عالی می‌تواند مأموریت فوق را به کمیته‌ای منتخب با عضویت چهار نفر از اعضای شورای عالی و به ریاست دبیر شورای عالی واگذار نماید و متن مواضع اتخاذ شده قبل از انتشار حداقل به مدت 24 ساعت برای کسب نظر اعضای شورای عالی در سامانه اعضاء بارگذاری و اطلاع‌رسانی می‌گردد.
شورای معین
ماده 37- به‌منظور تمرکز جلسات شورای عالی بر مسائل اساسي و سياست‌گذاري کلان، بررسی و تصویب موارد ارجاعی از سوی شورای عالی و ایفاء نقش قرارگاهی، شورايي تحت عنوان «شوراي معين شوراي ‌عالي انقلاب فرهنگي» با عضویت تمامي اعضاي شوراي‌ عالي به استثنای رؤسای قوای سه‌گانه؛ تشکيل مي‌شود.
تبصره- دبیر شورای معین توسط دبیر شورای عالی، انتخاب و منصوب می‌شود.
ماده 38- جلسات شوراي معين با حضور حداقل ده نفر از اعضاء رسميت مي‌يابد و به ریاست دبیر شورای عالی برگزار می­شود و در صورت عدم امکان حضور وی در جلسه، یک نفر از اعضای حقیقی شورای عالی به انتخاب وی، ریاست جلسه را بر عهده می‌گیرد.
تبصره- حضور اعضای حقوقی در جلسات عادی شورای معین الزامی است. در جلسات فوق‌العاده در صورت عدم امکان حضور عضو حقوقی، نماینده تام‌الاختیار وی (حداقل در سطح معاون) با معرفی مکتوب بدون حق رأی در جلسه این شورا شرکت می­کند.
ماده 39- جلسات شوراي معين به صورت عادی یا فوق العاده، حداقل هفته‌ای یکبار تشکيل مي‌شود و نحوه تعیین و بررسی دستور و اداره جلسات و سایر موارد پیش‌بینی نشده آن، همانند شورای عالی است.
تبصره - عنداللزوم و متناسب با موضوعات دستور جلسات شورای معین، بالاترین مقام دستگاه(ها) ذی‌ربط با حق رأي و معاونین دستگاه­ها و دبیران ستادهای راهبری و نظارت و شوراهای وابسته و کارشناسان آنها، بدون حق رأي به جلسه دعوت می‌شوند.
ماده 40- اعتبار هر مصوبه شورای معین به احراز رأي مثبت اکثريت اعضاي حاضر در جلسه منوط می‌باشد؛ مشروط بر آنکه در هر حال تعداد آرای مثبت از هشت رأي کمتر نباشد. در صورت تساوي تعداد آرای موافق و مخالف، رأي رئيس جلسه مرجّح خواهد بود.
تبصره 1- مصوبات شوراي معين، دو هفته بعد از اعلام وصول در شوراي‌عالي و در صورت عدم وصول اعتراض کتبی از سوي هر یک اعضاي شوراي‌عالي، مصوب تلقي خواهد شد. در صورتی که هر يک از اعضاي شورای عالی به دليل غيبت موجه در جلسه حضور نداشته باشد، مي‌تواند، پيشنهاد و اعتراض‌ خود را درخصوص مصوبات جلسه قبل، حسب مورد، در جلسه بعدي شوراي معين مطرح نماید تا نسبت به آن، بررسي و تصميم نهايي اتخاذ گردد.
تبصره 2- اختیار فرصت دوهفته‌ای شورای عالی صرفاً برای مصوبات شورای معین معتبر است.

فصل پنجم- ساختارهای ذیل شورای عالی
الف- ستادهای راهبری و نظارت
ماده 41- به منظور تقسیم کار ملی، راهبری، اجرایی‌سازی، هماهنگی، نظارت و ارزیابی و انسجام‌بخشی اجرای اسناد کلان و مهم شورای عالی و نیز تهیه و تأمین دستور جلسه صحن شورای عالی و شورای معین، چهار ستاد راهبری و نظارت مشتمل بر: الف) «فرهنگی و اجتماعی»، ب) «تعلیم و تربیت»، ج) «خانواده و زنان» و د)«علم،فناوری و نوآوری» حسب تعریف بند 18 ماده 1 این آیین‌نامه و طبق آیین‌نامه مصوب زیر نظر دبیر شورای عالی در دبیرخانه تشکیل می‌شوند و هر یک از این ستادها دارای شورایی به شرح زیر خواهد بود:
1- شورای هماهنگی نقشه مهندسی فرهنگی کشور به عنوان شورای ستاد راهبری و نظارت فرهنگی و اجتماعی به ریاست رئیس‌جمهور یا معاون اول ایشان
2- شورای راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور به عنوان شورای ستاد راهبری و نظارت علم، فناوری و نوآوری به ریاست دبیر شورای عالی
  1. شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی به عنوان شورای ستاد راهبری و نظارت تعلیم و تربیت به ریاست دبیر شورای عالی
  2. شورای فرهنگی و اجتماعی خانواده و زنان در نقش شورای ستاد راهبری و نظارت خانواده و زنان به ریاست رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی خانواده و زنان
تبصره 1- جلسات شورای هماهنگی نقشه مهندسی فرهنگی کشور در غیاب رئیس‌جمهور و معاون اول ایشان به ریاست دبیر شورای عالی به عنوان قائم مقام رئیس، برگزار می‌شود و مصوبات آن در چارچوب سند نقشه مهندسی فرهنگی حسب مورد توسط معاون اول رئیس‌جمهور و یا دبیر شورای عالی، امضاء و ابلاغ می‌گردد.
تبصره 2- ترکیب اعضا و وظایف شوراهای مذکور؛ در چارچوب مفاد این ماده؛ اصلاح و بازنگری و توسط شورای عالی تصویب می‌گردد.
ماده 42- مصوبات شوراهای ستادهای راهبری و نظارت منحصراً در اجرای صلاحیت­های مصرح در صدر ماده41، به تشخیص دبیر شورای عالی در خصوص مرجع ابلاغ و در چارچوب اسناد و مصوبات شورای عالی؛ به امضاء دبیر شورای عالی (به استثناء شورای ستاد نقشه مهندسی فرهنگی کشور مطابق تبصره 1 ماده 41)، ابلاغ می‌گردد. سایر تصمیمات شوراهای مزبور، جهت تصویب به شورای عالی یا شورای معین پیشنهاد می‌شود.
ماده 43- اعضای حقیقی شورای عالی به انتخاب خود در دو شورا از چهار شورای مذکور در ماده 41 این آیین­نامه عضویت داشته و با حق رأی در جلسات آنها شرکت می­نمایند. در صورت کثرت تقاضا برای عضویت در یک شورا، نظر دبیر شورای عالی ملاک تصمیم نهایی برای عضویت است.
تبصره - شرکت اعضای حقیقی شورای عالی در جلسات سایر شوراها با حق رأی به تشخیص دبیر شورای عالی بلامانع است.

ب- شوراهای وابسته
 ماده 44- شوراهای وابسته حسب تعریف بند 19 ماده 1 این آیین­نامه و در چارچوب آن، زیر نظر دبیر شورای عالی تشکیل و فعالیت می­نمایند و به­منظور پرهیز از موازی کاری و حصول یکپارچگی در نظام فکری و تصمیم سازی، با ستاد ذی‌ربط خود به شرح ذیل ارتباط منقطع و موضوعی خواهند داشت.
الف- شوراهای وابسته مرتبط با ستاد راهبری و نظارت فرهنگی و اجتماعی شامل:
1- شورای فرهنگ عمومی
2- شورای هنر
3- شورای توسعه فرهنگ قرآنی
4- کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران
ب- شوراهای وابسته مرتبط با ستاد راهبری و نظارت علم، فناوری و نوآوری شامل:
1- هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی و مناظره
2- شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی
3- شورای راهبردی علم، فناوری و نوآوری دفاعی‏- امنیتی
تبصره 1- شورای اسلامی‌شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی به عنوان شورای وابسته و مرتبط با ستاد تعلیم و تربیت و ستاد علم، فناوری و نوآوری به مثابه قرارگاه راهبری «سند دانشگاه اسلامی» فعالیت می­نماید. مسئولیت تقسیم کار بین شورای اسلامی شدن دانشگا­ه­ها و شورای ستاد علم، فناوری و نوآوری و رفع تداخل دستور جلسات آنها از دو حیث اسلامیت و علم و فناوری بر عهده دبیر شورای عالی خواهد بود.
تبصره 2- مصوبات شوراهای وابسته در شورای معین طرح و بررسی می‌شود و بعد از نهایی­شدن، به عنوان مصوبه شورای معین مطابق تبصره 1 ماده 40 در شورای عالی، تصویب می­گردد.
تبصره 3- ستادهای راهبری و نظارت و شوراهای وابسته موظفند حداکثر ظرف مدت سه ماه از تاریخ ارجاع طرح‌ها و پیشنهادهای عادی و ظرف مدت یک ماه برای طرح‌ها و پیشنهادهای فوریتی؛ نتیجه رسیدگی خود را مشتمل بر شرح كامل موضوع ارجاعي، چكيده و تفصیل گزارش‌های كارشناسي و مستندات قانوني و در صورت لزوم وضع مصوبه؛ پیش‌نویس مصوبه پیشنهادی را به دبیر شورای عالی ارائه کنند.
تبصره 4- شوراهای وابسته موظفند سالانه گزارشی از عملکرد خود را به شورای ستاد ذی­ربط ارائه کنند.
تبصره 5- مفاد این ماده و تبصره‌های آن، در موارد مغایر؛ بر مفاد آیین‌نامه کنونی شوراهای وابسته حاکم است و متناسب با آن، آیین‌نامه‌ شوراهای وابسته، اصلاح و بازنگری و توسط شورای عالی تصویب می‌گردد.
ماده 45 - هیأت عالی جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی برابر آیین­نامه مصوب، ذیل دبیرخانه فعالیت می‌نماید.
ماده 46- شورای تخصصی حوزوی به عنوان شورای مستقل ذیل دبیرخانه، با استفاده از ظرفیت حوزه‌های علمیه، پیشنهادهای راهبردی و راهبری را به شورای عالی و شورای معین ارائه می­کند و با نظر به مبانی حکمی و احکام فقهی در جهت تأمین ابعاد دینی دستور جلسات ستادهای راهبری و نظارت و شوراهای وابسته اعلام نظر می‌کند و راهبری و نظارت بر مصوبات محوله شورای عالی را بر عهده خواهد داشت.
ماده 47- کمیته منتخب تأیید صلاحیت رؤسای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی به ریاست دبیر شورای عالی و برابر آیین‌نامه مصوب، فعالیت می‌نماید.
ماده 48- وزرا و رؤسای دستگاه‌هایی که طبق مفاد مصوبات شورای عالی؛ در شورای ستادهای راهبری و نظارت و شوراهای وابسته عضویت دارند، باید شخصاً در جلسات حضور یابند و حضور نماینده، جز برای ارائه نظر کارشناسی، قابل پذیرش و ملاک برای حدنصاب رسمیت جلسه و اعتبار رأی نیست.
ماده 49- دعوت‌نامه، صورت جلسه و مصوبات شوراها و کمیته­­های ذکر شده در این فصل از سوی دبیرخانه آنها برای اعضای شورای عالی ارسال می­گردد.
ماده 50- تصویب اسناد و مصوبات ملی صرفاً در صلاحیت شورای عالی می‌باشد.
ج- دبیرخانه
ماده 51- دبيرخانه زيرنظر دبير شورای عالی است و وظیفه پشتيباني علمي و پژوهشي و اداری - سازمانی شورای عالی، شورای معین، ستادهای راهبری و نظارت و شوراهای وابسته ذیل دبیرخانه و تمهید و تأمین سازوکار لازم رصد و پایش، تدوین و تدارک دستور جلسات، هماهنگی، راهبری، اجرایی‌سازی، نظارت و ارزیابی و پيگيري اجرايي‌شدن مصوبات، جلب مشارکت­های مردمی، شبکه‌های نخبگانی و تشکل‌های مردمی در عرصه حکمرانی فرهنگی، گفتمان‌سازی، اطلاع‌رساني و ارتباطات رسانه‌اي شوراي عالي را بر عهده دارد.
ماده 52- این آیین‌نامه با یک مقدمه در 5 فصل، 52 ماده و 41 تبصره در جلسه 889 مورخ 18/07/1402 شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و از تاریخ ابلاغ آن، کلیه آیین‌نامه‌ها و مقررات مغایر از جمله آیین‌نامه مصوب جلسه 182 مورخ 25/01/1388 شورای معین (بر اساس تفویض جلسه 633 مورخ 23/07/1387 شورای عالی انقلاب فرهنگی)، ملغی می­‌گردد.


سید ابراهیم رئیسی
رئیس­ جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی


رونوشت به انضمام يك نسخه مصوبه، به:
  1. دفتر مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی)
  2. دفتر رئیس جمهور
  3. مجلس شورای اسلامی
  4. شورای نگهبان قانون اساسی
  5. قوه قضائیه
  6. دیوان محاسبات کشور
  7. معاونت امور مجلس ریاست جمهوری
  8. معاونت حقوقی ریاست جمهوری
  9. اداره کل تدوین و تنقیح و مقررات نهاد ریاست جمهوری
  10. دفتر بازرسی ویژه رئیس جمهور
  11. وزارت دادگستری (برای درج در روزنامه رسمی کشور)
  12. دبیرخانه شورای معین و امور شورای عالی انقلاب فرهنگی
  13. اداره کل حوزه ریاست
  14. و اداره کل امور حقوق و تدوین مقررات ابلاغ می‌شود.



آخرین مصوبات

  • «نحوه و شرایط استمرار فعالیت مؤسسات آموزش عالی علمی- کاربردی هلال احمر و شهرداری تهران»
  • «تکمیل ماده 16 اساسنامه بنیاد سعدی»
  • «اصلاح ماده 11 اساسنامه سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور و انتخاب اعضای حقیقی هیأت امنای این سازمان»
  • آيين‌نامه تشكيل بسيج اساتيد دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالي و پژوهشي كشور»
  • «اساسنامه شوراي‌عالي نوجوانان و جوانان»
  • «تأیید انتخاب اعضای حقیقی هیأت امنای بنیاد ملی پویانمایی»
  • «سند ملی شهرسازی و معماری اسلامی- ایرانی»
  • «شرایط تسهیل ادامه تحصیل دارندگان دیپلم بهیاری»
  • «اساسنامه خانه ملی گفت‌وگوی آزاد»
  • «موافقت با تأسیس بنیاد بین‌‌المللی حکیم نظامی»
  • «تأیید کلیات اساسنامه خانه ملی گفت‌وگوی آزاد و انتخاب مدیر آن»
  • «الزام طراحی نظام جامع گونه‌­بندی، سطح‌بندی و رتبه‌­بندی مؤسسات و محصولات و آثار فرهنگی و هنری»
  • «تعیین فهرست دانشگاه‌ها و مراکز و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی کشور مشمول امکان به‌کارگیری اعضای هیأت علمی آنها در پست‌های مدیریت سیاسی»
  • «تعیین سیاست‌ها و ضوابط انتقال دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی از دانشگاه‌های خارج کشور به دانشگاه‌های داخل»
  • «سند ملی هوش مصنوعی جمهوری اسلامی ایران»
  • «تشکیل بنیاد بین­ المللی شهید رئیسی»
  • «تشکیل شورای ملی راهبری و تأسیس سازمان ملی هوش مصنوعی»
  • «اساسنامه ستاد مرکزی اعتکاف»
  • «سند ملی سبک پوشش اسلامی ایرانی»
  • «نقشه راه اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش»
  • آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

    اطلاعات تماس

    تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

    کدپستی: 1591814313
    (+9821) 66976601 - 7