مصوبه شماره:3211

  • جلسه: 127
  • |
  • تاریخ تصویب: 24 دی 1398
  • |
  • تاریخ ابلاغ: 9 تیر 1399
  • |
  • شماره مصوبه: 3211

مصوبه سند توسعه دانش بنیان استان بوشهر


قوه قضائیه
مجلس شورای اسلامی
نماینده ولی فقیه در استان بوشهر
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
وزارت آموزش و پرورش
معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
استاندار بوشهر
دبیرکل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان بوشهر
بنیاد ملی نخبگان
دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی
ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور


مصوبه « سند توسعه دانش بنیان استان بوشهر» که در جلسه ۱۲۷ مورخ ۱۳۹۸/۱۰/۲۴ شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور به تصویب رسیده است، به شرح ذیل برای اجرا، ابلاغ می­گردد:

مقدمه

استان بوشهر با برخورداری از ۱.۴۱ درصد از مساحت کشور (۲۷.۶۵۳ کیلومتر مربع) و ۱.۳۷ درصد از جمعیت کشور (۱.۱۶۳.۴۰۰ نفر) و نیز دارا بودن ۶۲۵ کیلومتر خط ساحلی در سواحل خلیج فارس، سابقه دیرینه در تجارت، وجود ذخایر نفت و گاز و قرارگیری در کنار حوزه بزرگ گازی پارس جنوبی و شمالی، تأسیسات نفتی خارک به عنوان اصلی ترین پایانه صدور نفت کشور، وجود منابع آبزی دریایی، برخورداری از شرایط اقلیمی مناسب برای کشت خارج از فصل صیفی جات و گسترش کشت گلخانه ای، برخورداری از نوار ساحلی مناسب و اکوسیستم های مستعد برای توسعه فعالیت های گردشگری قابلیت های بسیاری برای پیشرفت دارد.

در کنار قابلیت های متعدد استان بوشهر، وجود محدودیت هایی باعث شده تا از ظرفیت های بالقوه این استان بهره برداری شایسته ای نشود. کمبود منابع آب شیرین، رعایت نکردن استانداردهای زیست  محیطی در استقرار فعالیت های صنعتی، عدم تناسب شبکه های ارتباطی و زیربنایی با قابلیت های استان، کمبود نیروی انسانی متخصص در سطوح مختلف و متناسب با نیازهای توسعه استان، کمبود فضاهای فرهنگی، آموزش، فناوری، درمان و ورزشی متناسب با شتاب تحولات اقتصادی و اجتماعی منطقه از جمله این محدودیت ها هستند. این محدودیت ها مانعی برای جذب و نگهداشت نیروی انسانی متخصص در استان و مهاجرت از استان شده است.

بهره برداری از توانمندی ها و رفع محدودیت های فوق نیازمند اتخاذ راهبردی جدید می باشد. یکی از راهبردهایی که می تواند استان بوشهر را در این جهت کمک نماید، توسعه مبتنی بر دانش، علم و فناوری و ارتقای مؤلفه های اقتصاد دانش بنیان می ـ باشد. در حقیقت اقتصاد دانش بنیان استانی، شکلی از نظام اقتصادی مستقر در یک منطقه است که با تحلیل ظرفیت ها، ویژگی ها و استعدادهای دانشی و فناورانه موجود در استان، با انتخاب اولویت ‎ های راهبردی برای توسعه دانش بنیان موجب بهره برداری شایسته از ظرفیت ها و رفع محدویت های استان می شود.

در همین راستا استانداری، سازمان مدیریت و برنامه ریزی و کلیه دستگاه های اجرایی استان بوشهر با نظارت و راهبری ستاد راهبری اجرایی نقشه جامع علمی کشور، به منظور اجرایی سازی و تحقق سند چشم انداز بیست ساله، سیاست های کلی ابلاغی از طرف رهبر معظم انقلاب در حوزه های مختلف، سیاست های کلی برنامه های پنج ساله توسعه و نقشه جامع علمی کشور و هم چنین حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان به عنوان یکی از راهبردهای توسعه منطقه ای و مهیا نمودن بسترهای لازم جهت اجرایی نمودن نظام نوآوری منطقه ای و گذار از اقتصاد منابع محور به اقتصاد دانش محور، اقدام به تدوین «سند توسعه دانش بنیان استان بوشهر» نموده اند.

ماده ۱: تعاریف و اختصارات

ناحیه نوآوری: پهنه ای است به منظور استقرار زیرساخت ها و نهادهای زنجیره نظام نوآوری در بوشهر.

ستاد: ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور.

شورا: شورای توسعه دانش بنیان استان بوشهر.

ماده۲: مبانی و اصول حاکم بر سند

در چارچوب مبانی ارزشی نظام جمهوری اسلامی ایران و همسو با ارزش های بنیادین نقشه جامع علمی کشور و سایر اسناد بالادستی کشور و هم چنین لزوم استفاده بهینه و پایدار از نعمت های خدادادی، مبانی و اصول حاکم بر سند توسعه دانش بنیان استان بوشهر عبارتند از:

۱. توجه به فرهنگ اسلامی، ایرانی و بومی؛

۲. توجه به سهم برتر منابع انسانی و سرمایه اجتماعی؛

۳. ثروت آفرینی، ارتقای رفاه عمومی و افزایش اشتغال بویژه دانش آموختگان دانشگاهی؛

۴. عدالت محوری در دستیابی به فرصت های برابر برای افراد، شرکت ها و نهادها؛

۵ . توجه به اقتدار و امنیت ملی؛

۶ . توجه به وحدت و انسجام ملی؛

۷. توجه به تاریخ و فرهنگ مقاومت استان و الگوسازی ملی برای استکبارستیزی؛

۸ . صیانت از محیط زیست بویژه محیط زیست دریایی و منابع آب شیرین در توسعه فعالیت ها؛

۹. توسعه دریا محور با بهره  مندی از ظرفیت های دریایی.

ماده۳: چشم انداز

استان بوشهر در افق ۱۴۰۴ استانی است:

ـ پیشرو در تبدیل ایران به قطب علم، فناوری و نوآوری منطقه در اولویت های منتخب؛

ـ سرآمد در توسعه فناوری و نوآوری، برخوردار از سرمایه انسانی و اجتماعی و نهادهای اقتصادی، آموزشی و صنعتی خلاق، توانمند و کارآفرین؛ با جایگاه اول منطقه خلیج فارس در اولویت های منتخب.

ماده۴: اولویت ها

اولویت های استان بوشهر در افق ۱۴۰۴ عبارتند از:

۱. صنایع دریایی

۱. تولید شناور

۲. تعمیر شناور

۳. صنعت فراساحل

۲. انرژی

۱. صنایع پایین دستی

۲. پتروشیمی

۳. تعمیرات صنایع نفتی، گاز و پتروشیمی

۴. فناوری هسته ای

۳. شیلات و کشاورزی

۱. صنعت آبزی پروری (گیاهی و جانوری)

۲. صنعت گلخانه

۳. نخیلات؛

۴. بذور صیفی جات و سبزیجات؛

۴. گردشگری و تفریحات آبی؛

۵. تجارت خارجی، حمل و نقل و ترانزیت؛

۶. شهرسازی و معماری سنتی؛

۷. استحصال آب شیرین؛

۸. آلاینده های محیط زیستی؛

۹. فناوری های نوین

۱. زیست فناوری بویژه دریایی

۲. فناوری اطلاعات و ارتباطات

ماده۵: اهداف کلان

اهداف کلان استان بوشهر در افق ۱۴۰۴ و در راستای حوزه های اولویت دار (ماده ۴) عبارتند از:

۱ـ افزایش میزان سرمایه گذاری در استان در حوزه های مربوط یه صنایع نفت، گاز و پتروشیمی سالانه به میزان ۲ میلیارد دلار و سایر حوزه ها به میزان ۵۰۰ میلیون دلار؛

۲ـ افزایش تعداد اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی در بخش دانش بنیان به ۱۰۰۰۰ نفر با اولویت بومی و منطقه ای؛

۳ـ افزایش حجم فروش شرکت های کوچک و متوسط و دانش بنیان به میزان ۲۵۰ میلیارد ریال؛

۴ـ نسبت ارزش افزوده محصولات دانش بنیان از تولید ناخالص داخلی استان (بدون احتساب صنایع ملی، نفت، گاز، پتروشیمی و صنایع هسته ای) ۳۰ درصد؛

۵ ـ افزایش ۱۰۰ درصدی تعداد مقالات بین المللی، اختراعات و تجاری سازی آنها در حوزه های اولویت دار؛

۶ ـ ارتقای امتیاز استان در شاخص سهولت فضای کسب و کار و قرارگیری بین ۵ استان برتر کشور؛

۷ـ افزایش سهم صادرات کالاهای با فناوری پیشرفته به کل صادرات غیرنفتی به میزان ۳۰ درصد (به جز حوزه نفت، گاز و پتروشیمی)؛

۸ ـ افزایش نسبت سهم تحقیق و توسعه به تولید ناخالص داخلی استان و استفاده از ظرفیت های اقتصادی و علمی و فرهنگی دیگر استان ها برای رشد، شکوفایی و توسعه توان استان بوشهر.

ماده۶ : راهبردها و اقدامات

۱ـ توسعه و ارتقاء زیرساخت ها و سامانه های مورد نیاز توسعه دانش بنیان استان؛

۱ـ اتصال بندر بوشهر به شبکه حمل و نقل ریلی کشور؛

۲ـ طراحی و اجرای پایگاه داده و نظام آمارهای ثبتی و داده های مکانی در استان با تآکید بر داده ها و شاخص های نظام های نوآوری؛

۳ـ توسعه سیستم های ارتباطی فیبر نوری و فناوری های اطلاعات؛

۴ـ تکمیل و بهره برداری از طرح جامع عمرانی پارک علم و فناوری خلیج فارس بمنظور استقرار و فعالیت شرکت های دانش بنیان استان؛

۵ ـ طراحی و توسعه مجموعه زیرساخت های لازم در راستای توسعه سرمایه اجتماعی به منظور جذب و نگهداشت نخبگان و کارآفرینان در استان؛

۶ ـ توسعه منابع پایدار تأمین آب با استفاده از شیرین سازی آب دریا و سایر روش ها و فناوری ها؛

۷ـ تهیه بسته اجرایی بهبود فضای کسب  و کار در استان؛

۸ ـ طراحی و اجرای پروژه شهر هوشمند در بندر بوشهر.

۲ـ ساماندهی موسسات و نهادهای آموزشی (عمومی، عالی و مهارتی) متناسب با مزیت ها و نیاز مندی های استان به منظور تربیت و توانمندسازی سرمایه انسانی و اجتماعی؛

۱ـ توسعه و ساماندهی هنرستان ها، مراکز آموزشی فنی و حرفه ای و مراکز آموزش عالی مهارتی با رویکرد تامین نیازهای حوزه های اولویت دار؛

۲ـ طراحی و اجرای برنامه متناسب سازی تعداد دانش آموزان گروه های نظری و مهارتی با مزیت ها و نیازمندی های استان؛

۳ـ راه اندازی و تجهیز منطقه ویژه علم و فناوری و منطقه ویژه فناوری نفت، گاز و پتروشیمی؛

۴ـ پیش بینی و اختصاص پهنه مناسبی جهت استقرار موسسات علمی و فناوری در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس؛

۵ ـ تعیین سهم و مأموریت هر یک از مؤسسات آموزشی و پژوهشی از اجرایی سازی اسناد بالادستی آمایش آموزش عالی؛

۶ ـ استانداردسازی نسبت استاد به دانشجو در همه مؤسسات آموزش عالی؛

۷ـ طراحی و اجرای طرح آزمونه (پایلوت) دانشگاه خلیج فارس بعنوان دانشگاه کارآفرین؛

۸ ـ طراحی و اجرای سازوکار خلاقیت و نوآوری و اصلاح مهدکودک ها و پیش دبستانی های استان

۹ ـ توزیع متوازن مراکز آموزشی و پژوهشی در سطح استان

۱۰ ـ افزایش توانمندی و ارتقای سطح مهارتی و کیفی نیروهای شاغل در صنایع استان

۱۱ـ توسعه همکاری بین المللی برای کاهش فاصله فناوری و ایجاد شرایط همپایی

۳ـ حمایت هدفمند از پژوهش   های کاربردی و توسعه ای و تجاری سازی اختراعات با تأکید بر حوزه های اولویت دار؛

۱ـ طراحی و اجرای طرح احداث و راه اندازی مراکز رشد علم و فناوری تخصصی در حوزه های اولویت دار؛

۲ـ تعریف طرح های کلان تحقیقاتی برای دستیابی به دانش فنی و توسعه صنعت در زمینه حوزه های اولویت دار؛

۳ـ الزام دستگاه ها و شرکت ها به تهیه پیوست فناوری در اجرا و برون سپاری پروژه های کلان؛

۴ـ تشکیل هاب ارتباط صنایع نفت و گاز و دریا در استان بوشهر با سایر موسسات علمی و فناوری در استان بوشهر؛

۵ ـ توسعه و تجهیز کارگاه ها و آزمایشگاه های تخصصی موجود و مورد نیاز و تشکیل شبکه آزمایشگاهی در استان؛

۶ ـ تعیین اولویت در واگذاری پروژه های تحقیقاتی و توسعه فناوری به دانشگاه ها و مراکز علمی و پژوهشی و شرکت های دانش بنیان مستقر در استان؛

۷ـ تدوین آیین نامه اجرایی برای واحدهای تحقیق و توسعه شرکت های بزرگ مستقر در استان با رویکرد استفاده از توان پژوهشی موجود در استان؛

۸ ـ برنامه ریزی برای تقویت مرجعیت علمی استان بوشهر در حوزه خلیج فارس پژوهی در عرصه های ملی و بین المللی؛

۹ ـ طراحی و اجرای طرح جامع ناحیه نوآوری به منظور توسعه پهنه فعال موجود نوآوری و فناوری.

۴ـ تسهیل جذب منابع مالی و سرمایه ای داخلی و خارجی با تأکید بر افزایش مشارکت بخش خصوصی و جذب سرمایه خارجی؛

۱ـ راه اندازی صندوق های مالی جسورانه در حوزه های دارای اولویت؛

۲ـ راه اندازی صندوق پژوهش و فناوری در استان با مشارکت بخش خصوصی؛

۳ـ فعال کردن کارت های اعتباری و نقدی بین المللی در استان؛

۴ ـ تهیه و انتشار عمومی گزارش سالانه فرصت های سرمایه گذاری در استان به منظور جذب سرمایه های بخش غیر دولتی داخلی و سرمایه گذاری خارجی؛

۵ ـ ایجاد جذابیت برای جذب منابع مالی از واقفین و خیرین در جهت توسعه علم و فناوری در استان؛

۶ ـ ایجاد جذابیت و ارائه طرح های توجیهی تولید محصولات و خدمات دانش بنیان برای بازگشت و سرمایه گذاری بوشهری های خارج از استان.

۵ ـ گفتمان سازی و ترویج به  منظور افزایش مشارکت همگانی در توسعه دانش بنیان استان؛

۱ـ ایجاد یک گروه تلویزیونی اختصاصی حوزه اقتصاد دانش بنیان در مرکز صدا و سیمای استان؛

۲ـ طراحی و اجرای برنامه تقویت جایگاه مشورتی تشکل های دانشگاهی و غیردولتی استانی در سطح تصمیم سازی؛

۳ـ تدوین و اجرای برنامه های ترویجی و بهره گیری از نقش گروه های مرجع به منظور آشنا نمودن اقشار مختلف با جذابیت ها و ظرفیت های استان و جذب کارآفرینان و فرهیختگان؛

۴ـ برگزاری جشنواره ها، نمایشگاه ها و انتشار مجلات به منظور ارائه دستاوردها؛

۵ ـ طراحی بسترهایی برای مشارکت مردمی در تشخیص مسائل جامعه، نظارت و ارائه راه حل برای آنها؛

۶ ـ تسهیل بهره مندی کسب وکارها و مشاغل دانش بنیانِ نوپا از فضاهایِ در اختیار بخش عمومی یا دولتی؛

۷ـ معرفی و ترویج مشاغل دانش بنیانِ خانگی برای جوانان به ویژه بانوان؛

۸ ـ طراحی و ساخت پارک ـ موزه علم و فناوری در حوزه های دارای اولویت؛

۹ ـ افزایش تعامل با دستگاه های ملی برای همراه سازی و متقاعدکردن آنها نسبت به توسعه دانش بنیان

۶ ـ حمایت از شکل  دهی و توسعه بازار کالا و خدمات دانش بنیان؛

۱ـ راه اندازی خوشه های صنعتی و فناوری در دو حوزه «صنایع دریایی» و «آبزیان و زیست فناوری دریایی»؛

۲ـ راه اندازی مراکز مشاوره کسب و کار نوآورانه در خوشه ها و شهرک های صنعتی و کانون ها و پهنه های علم و فناوری؛

۳ـ اجرای مطالعه شناسایی فرصت های راه اندازی کسب و کار در استان و انتشار عمومی آن؛

۴ـ اجرای مطالعه شناسایی بازارهای ملی و منطقه ای جدید برای کالا و خدمات در بخش های دارای اولویت و انتشار عمومی آن.

۵ ـ انجام مطالعات آینده پژوهی برای کشف کارآفرینی های نوظهور و بازارهای جدید

۷ـ تسهیل راه اندازی کسب و کار به منظور توسعه کارآفرینی و رونق تولید با تأکید بر توسعه کسب  و ـ کارهای کوچک و متوسط.

۱ـ حمایت از بخش خصوصی و تعاونی برای احداث واحدهای تجاری کوچک با کاربری فروشگاهی، صنایع دستی و زینتی در حوزه دانش بنیان در مجاورت دهکده گردشگری؛

۲ـ طراحی و اجرای دریچه واحد خدمات کسب وکار برای فارغ التحصیلان دانشگاهی و افراد صاحب مهارت؛

۳ـ حمایت از توسعه کسب و کارهای کوچک و متوسط در محل شهرک های صنعتی؛

۴ـ ایجاد بسته حمایتی جهت شبکه سازی، برندسازی و بسته بندی از صنایع دستی استان بوشهر.

۸ ـ اصلاح نظام اقتصادی و تولیدی استان با تأکید بر بکارگیری روش ها و فناوری های نو

۱ـ توسعه و تجهیز امکانات دهکده گردشگری بوشهر از طریق بکارگیری فناوری های نوین (منوط به تهیه و تصویب پیوست فرهنگی)؛

۲ـ تبدیل یکی از جزایر بوشهر به عنوان جاذبه ساحل نوردی و طبیعت گردی (منوط به تهیه و تصویب پیوست فرهنگی)؛

۳ـ استفاده از ظرفیت انرژی هسته ای برای شیرین سازی آب دریا و سایر منابع آب نامتعارف؛

۴ـ طراحی و اجرای نظام توسعه شرکت های زایشی در سی درصد شرکت های بزرگ استان در حوزه های دارای اولویت؛

۵ ـ طراحی و اجرای نظام تحقیق و توسعه به منظور ارتقا بهره وری صنایع دارای اولویت استان و واگذاری پروژه ها به موسسات علمی، پژوهشی، فناوری، صنعتی و تجاری استان؛

۶ ـ طراحی و ساخت یک بندر تخصصی نسل چهارم در حوزه کشاورزی و شیلات؛

۷ـ کاهش ضایعات محصولات کشاورزی و طرح جامع مدیریت پسماند؛

۸ ـ افزایش پرورش میگو در واحد سطح به ۸ تن در هکتار در سایت های خاکی و تولید ۲۰ تن در هکتار در واحدهای جدید؛

۹ـ توسعه، استقرار و اجرای سامانه های نوین آبیاری تحت فشار در ۶۱۰۰۰ هکتار؛

۱۰ـ اصلاح شیوه آبیاری ۱۲۵۰۰ هکتار از نخیلات ؛

۱۱ـ استفاده از آب های نامتعارف به میزان ۱۰.۵۸ میلیون متر مکعب؛

۱۲ـ ایجاد و توسعه ۳۰۰۰ هکتار کشت گلخانه ای؛

۱۳ـ دستیابی به بهره وری ۸۵% آب در کشاورزی و صنعت؛

۱۴ـ جایگزینی کشت محصولات مقاوم به خشکی و شوری با صرفه اقتصادی؛

۱۵ ـ تشکیل مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی دریایی و تبدیل آن به هاب منطقه؛

۹ـ تسهیل و حمایت از تدوین و اجرای پیوست فرهنگی طرح های کلان و دارای اولویت

۱ـ ملاحظه ارزش های دینی و ابعاد مختلف عدالت در تدوین طرح ها و پیوست فرهنگی و میراث فرهنگی ایران اسلامی و استان با بهره گیری از ظرفیت ها و ذینفعان استانی

۲ـ ایجاد یکپارچگی و توازن در توسعه اقتصادی و فرهنگی در برنامه توسعه استان؛

۳ـ توسعه و ترویج زبان بومی در کنار زبان فارسی در استان؛

۴ـ برنامه ریزی به منظور شناسایی و رفع تهدیدهای فرهنگی به خصوص با توجه به ارتباطات برون مرزی استان؛

۵ ـ بهره گیری از کلیه ظرفیت ها و ذینفعان استانی به منظور تدوین پیوست های فرهنگی طرح های کلان.

ماده۷: چارچوب نهادی و نظام اجرایی

۱. ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با حضور نماینده ولی فقیه در استان و استاندار بوشهر وظیفه سیاست گذاری، نظارت کلان و رصد اجرای مفاد این سند بصورت دوره ای (۶ ماهه) در ستاد راهبری را بر عهده دارد.

۲. شورای توسعه دانش بنیان استان بوشهر وظیفه برنامه ریزی، هماهنگی، پایش شاخص ها و تسهیل اجرای توسعه دانش بنیان استان در چارچوب این سند را بر عهده دارد.

ترکیب شورا:

۱. استاندار (رئیس شورا)؛

۲. رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان (دبیر شورا)؛

۳. معاون امور هماهنگی اقتصادی استانداری؛

۴. معاون امور هماهنگی عمرانی استانداری؛

۵. یک نفر به انتخاب و معرفی نماینده ولی فقیه در استان؛

۶. یک نفر به انتخاب و معرفی ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور (نماینده ستاد)؛

۷. رئیس دانشگاه دولتی مادر استان (نماینده شورای عالی عتف)؛

۸ . رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و آموزشی استان؛

۹. رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد استان؛

۱۰. رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان؛

۱۱. مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان؛

۱۲. مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان؛

۱۳. مدیر کل آموزش و پرورش استان؛

۱۴. مدیرکل صدا و سیمای مرکز استان؛

۱۵. مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان؛

۱۶. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی

۱۷. مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی

۱۸. رئیس اداره بنادر و دریانوردی استان؛

۱۹. رییس منطقه ویژه علم و فناوری استان؛

۲۰. نماینده انجمن های فعال در حوزه دانشی استان؛

۲۱. یک نفر فعال اقتصادی موفق و پیشرو در پیاده سازی استراتژی توسعه ایده، خلق تیم، تجاری سازی و ورود به بازار؛

۲۲. نماینده شرکت های دانش بنیان استان با معرفی پارک علم و فناوری استان؛

تبصره۱: بر حسب موضوعات و دستور جلسات شورا، مدیران سایر دستگاه های اجرایی دولتی یا بخش خصوصی با دارا بودن حق رای به جلسات دعوت می گردند.

  تبصره۲:   دبیرخانه شورا باید در هر دوره (۶ ماهه) با تشکیل و برگزاری حداقل سه جلسه موضوعات و برنامه های کاری را بررسی و پیگیری نماید.

  تبصره۳:   نقشه راه اجرایی متشکل از طرح ها و اهداف کمی قابل پیگیری از سوی شورای عالی عتف تهیه و در شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع مصوب می شود.

وظایف شورا:

۱. برنامه ریزی، هماهنگی، پایش شاخص ها و ایجاد ارتباطات بین دستگاهی، تقسیم کار بین دستگاه ها و رصد اقدامات در حوزه های تعریف شده در این سند؛

۲. تشکیل کارگروه های تخصصی مرتبط با حوزه های دارای اولویت در سند؛

۳. ارائه پیشنهاد اصلاحات لازم برای بازنگری و به روزرسانی سند به ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در مقاطع حداکثر سه ساله؛

۴. تهیه و تدوین برنامه عملیاتی برای اجرایی سازی اقدامات سند در هر سال برای هر یک از سازمان ها؛

۵. هدایت و هماهنگی منابع و امکانات مالی و سرمایه های انسانی استان بویژه در حوزه های اولویت دار؛

۶. ارزیابی مستمر و نظارت بر حسن اجرای برنامه های محول شده ناشی از اجرای این سند به دستگاه ها و همچنین پایش شاخص ها و ارائه گزارش سالانه به ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور؛

۷. تهیه و پیاده سازی نقشه راه اقتصاد دانش بنیان در حوزه های اولویت دار شش گانه.

ماده ۸ : این مصوبه مشتمل بر یک مقدمه، هشت ماده و سه تبصره بر اساس نسخه نهایی شده در جلسه ۱۲۷ مورخ ۱۳۹۸/۱۰/۲۴ شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور به تصویب رسید و از تاریخ تصویب لازم الاجراست


دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس ستاد راهبری
 اجرای نقشه جامع علمی کشور ـ سعیدرضا عاملی



آخرین مصوبات

  • ضوابط و معیارهای عمومی عضویت (وابسته، پیوسته و افتخاری) در فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران
  • اصلاح وظایف کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران
  • تأیید انتخاب دبیر شورای فرهنگ عمومی
  • سیاست ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان متوسطه)
  • تعیین مناسبت‌های جدید جهت درج در تقویم رسمی کشور
  • تمدید عضویت نماينده شورای عالی انقلاب فرهنگی در هيأت نظارت بر مطبوعات
  • راهکارهای جذب، نگهداشت، تعامل مؤثر و بازگشت نخبگان
  • انتخاب نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی در هیأت امنای «سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک»
  • انتخاب نمایندگان شورای عالی انقلاب فرهنگی در شورای راهبردی علم، فناوری و نوآوری دفاعی و امنیتی
  • انتخاب رئیس فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران
  • ماده واحده «ابقاء رئيس فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران»
  • مصوبه «سند جامع علم و فناوری در حوزه دفاعی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران»
  • ماده واحده «ابقاء رئيس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران»
  • ماده واحده «ابقاء رئيس فرهنگستان زبان و ادب فارسی جمهوری اسلامی ایران»
  • اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک
  • عضویت رئیس بنیاد ملی نخبگان در شورای هدایت استعدادهای درخشان در قالب الحاق یک بند جدید به ماده ۳ آیین نامه تشکیل شورای هدایت استعدادهای درخشان ویژه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
  • انتخاب نمایندگان شورای عالی انقلاب فرهنگی برای عضویت در هیأت عالی تجدیدنظر دانشگاه آزاد اسلامی
  • ماده واحده «تشکیل ستاد توسعه فناوری نانو»
  • «اصلاح بند (د) ماده ۱ قانون تشکیل هیأت امنای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی (اصلاحی جلسه ۷۸۲ مورخ 1395/5/5)»
  • ماده واحده «کلیات ساماندهی امور مربوط به مهدهای کودک»
  • آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

    اطلاعات تماس

    تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

    کدپستی: 1591814313
    (+9821) 66976601 - 7