کد خبر: 7144| تاریخ انتشار: جـمـعــه ، ۲۴ آبان سال ۱۳۹۸ | ساعت ۱۰:۵۰:۰ | تعداد بازدید: ۲۵۶۶

حضرت آیت الله جوادی آملی با تأکید بر اسلامی شدن دانشگاه ها گفت: آنچه دانشگاه را اسلامی می کند علم دینی است و منظور از علم دینی انحصار در تفسیر و روایات و حدیث نیست.
جمعی از اساتید برجسته علوم دینی دانشگاه های ترکیه که به دعوت جامعه المصطفی العالمیه به ایران سفر کرده اند با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضرت آیت الله جوادی آملی دیدار و گفتگو کردند.
حضرت آیت الله جوادی آملی در این دیدار با اشاره به فرا رسیدن ایام ولادت رسول گرامی اسلام بیان داشت: پیامبر گرامی اسلام که رحمة للعالمین است هر گاه با شخصی صحبت می فرمود تمام رخ در مقابل او می ایستاد و سخن خود را می فرمود و سخن او را می شنید، مخاطب این پیامبر جامعه جهانی است و نه چند کشور محدود.
وی ادامه داد: در سوره مبارکه مدثر سه بار کلمه «بشر» آمده است؛ بار اول حرف دشمنان را نقل می کند که می گفتند معاذالله این کتاب وحی نیست « إِنْ هَذَا إِلَّا قَوْلُ الْبَشَرِ » اما بار دوم و سوم می فرماید « إِلَّا ذِكْرَى لِلْبَشَرِ » و « نَذِيرًا لِلْبَشَرِ » یعنی این کتاب برای همه انسان های جهان است و مخاطب آن جهانی است.
مفسر برجسته قرآن کریم خاطرنشان کرد: در این ایام که متعلق به وجود مبارک پیامبر اسلام است لازم است دو نکته برای علمای اسلام یادآوری شود؛ اول «دید وسیع» آن حضرت و دوم «جهانی بودن مخاطبین» حضرت. در نتیجه وظیفه علمای اسلام این است که جهانی فکر کنند و جهانی حرف بزنند، پیام « لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ » این است که خداوند این مسئولیت را به ما داده تا دیگر مکاتب جهان را بررسی کنیم و آنها را در برابر میزان الهی ارزیابی نموده و این کتاب را قیّم بر همه مکاتب جهان بدانیم و آن را به جهانیان معرفی کنیم تا رسالت خود را انجام داده باشیم.
حضرت آیت الله جوادی آملی اظهار داشت: طبق بیان قرآن، انسان در مواجهه با مرگ، مرگ را می میراند نه اینکه بمیرد، مرگ پوسیدن نیست بلکه از پوست به در آمدن است، در مصاف با مرگ او بدن ما را می گیرد و ما جان خود را از او می گیریم و به ابدیت می رسیم و تا ابد می مانیم. لذا اگر ما موجودی جاودانه و ابدی هستیم در نتیجه باید علمی بیاموزیم که آن علم، ماندنی و ابدی باشد و آن علمِ توحید، نبوت، وحیانیت، ولایت و حقیقت معاد است. ارزش هر کس به علم اوست و ارزش علم به معلوم است، کسی که قرآن شناس و وحی شناس باشد به اندازه قرآن  هم می ارزد.
وی در توصیه ای به اساتید دانشگاه کشورهای اسلامی به ویژه کشور ترکیه ابراز داشت:  اساتید باید علم دینی را در دانشگاه ها ترویج کنند، وجود نماز خانه و نماز جماعت، دانشگاه را اسلامی نمی کند، آنچه دانشگاه را اسلامی می کند علم دینی است و منظور از علم دینی انحصار در تفسیر و روایات و حدیث نیست.
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم ادامه داد: اکنون در دانشگاه ها لاشه علم تدریس می شود، مثلا در رشته زمین شناسی می گویند که زمین چنین بوده است، اکنون در این حالت است و پیش بینی می شود در آینده چنین شود، این لاشه ی علم زمین شناسی است، آنچه این علم را زنده می کند این است که بگوییم چه کسی زمین را آفرید، چرا آفرید و وظیفه ما در قبال او چیست؟! این مسائل، دینی بودن معلومِ علم را تامین می کند، درباره سایر علوم نیز همین گونه است.
حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به آیاتی از کلام الله مجید خاطرنشان کرد: خداوند می فرماید من هر چه خلق کردم به مثابه آیینه است، شب و روز آیت من هستند، اگر کسی این نظم را ببیند اما خدا را با چشم دل نبیند کور است « صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لاَ یبصرون». دانشگاه وقتی اسلامی می شود که کل این نظام را اینگونه بحث کند و نتیجه این می شود که جامعه به تبع آن اسلامی می گردد.
در ابتدای این دیدار گزارشی از روند شکل گیری و تقویت گفتگوهای بین علمای ترکیه و حوزه علمیه قم ارائه شد.

منبع:خبرگزاری رسا

لطفا کد زیر را وارد نمایید

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7