کد خبر: 6653| تاریخ انتشار: شــنـبـه ، ۱۳ مهر سال ۱۳۹۸ | ساعت ۱۶:۸:۰ | تعداد بازدید: ۴۹۲۴

سازمان جهانی مالیکت معنوی هر ساله اقدام به انتشار گزارش شاخص نو آوری کشورها می کند ، بر این اساس ایران در سال 2019 بالاتر از کشورهای مانند برزیل، عربستان، آفریقای جنوبی و قطر ، نسبت به سال قبل 4 پله صعود کرد.
 سازمان جهانی مالکیت معنوی «WIPO»   با عضویت بیش از 190 کشور از جمله ایران هر ساله با تکیه بر برخی سنجه ها ، گزارش شاخص نوآوری کشورهای عضو را منتشر می کند . با توجه به اهمیت فاکتور نوآوری در پیشرفت ملت ها ، رقابت تنگاتنگی میان کشورهای عضو وجود دارد تا با ارتقاء زیر ساخت های نرم و سخت افزاری در شاخص سالانه مزبور رتبه با کیفیت تری به دست آورند . معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بر اساس اسناد بالا دستی از جمله مصوبه کارگروه عالی  شورای انقلاب فرهنگی وظیفه دشوار هماهنگی میان انبوه ارگانها و دستگاههای دولتی و شرکت ها  و فعالان این حوزه را بر عهده دارد  و البته یکی از مصادیق تایید تلاش سر سختانه ایران برای حرکت در مسیر نو آوری ( علی رغم تمام مشکلات )  می تواند گزارش سالانه این نهاد بین الملی معتبر باشد. ایران از سال ۲۰۱۱ میلادی، به جمع کشورهای مورد ارزیابی سازمان جهانی مالکیت فکری پیوسته است و در آخرین گزارش این سازمان، یعنی «GII 2019»، با چهار پله صعود، در رده شصت و یکم کشورهای نوآور جهان و رده دوم آسیای مرکزی و جنوبی قرار گرفته است. لازم به ذکر است که ایران در سال ۲۰۱۸ نیز، جهشی ده پله‌ای در این زمینه را تجربه کرد و از جایگاه ۷۵ در سال ۲۰۱۷، به جایگاه ۶۵ صعود کرد.
 
سومین کشور جهان در شاخص علوم  و مهندسی
 جمهوری اسلامی ایران در مجموع موفق به کسب امتیاز ۳۴.۴۳ شد و بالاتر از کشورهایی نظیر برزیل، عربستان، آفریقای جنوبی و قطر قرار گرفته است. در این گزارش شاخص های مختلف ورودی مانند نهادها و مؤسسات، زیرساخت، سرمایه انسانی و پژوهش، پیچیدگی بازار و پیچیدگی کسب‌وکار  به عنوان معیار محسوب می شوند . بررسی این شاخص های مبنایی نشان می دهد که ایران در شاخص  « سرمایه انسانی » و « پژوهش »  وضعیت بسیار بهتری را به خود اختصاص داده است. امتیاز ایران در این شاخص، برابر با ۳۷.۶ بوده و با دو پله صعود نسبت به سال گذشته، در رده ۴۵ فهرست جهانی قرار گرفته است . ک . یک نکته  قابل توجه وضعیت بسیار رضایت بخش  ایران در آموزش عالی به‌عنوان یکی از زیرشاخص‌های سرمایه انسانی و پژوهش است. در این شاخص، ایران با امتیاز ۶۲.۶، در رده دوم فهرست کلی قرار گرفته است . بر این اساس ایران از نظر تعداد فارغ التحصیلان حوزه علوم و مهندسی با کسب امتیاز ۴۳.۹ موفق به کسب رتبه سوم جهان شده است .
در میان شاخص‌های خروجی، شامل «خروجی دانش و فناوری» و «خروجی‌های خلاقانه» نیز، امتیاز ایران به ترتیب برابر با ۲۷.۲ و ۳۲.۵ است که رده‌های ۴۶ و ۴۵ جهان را برای کشور به ارمغان آورده است.
ایران در چند سال اخیر، جهشی بزرگ در این دو شاخص تجربه کرده است؛ به‌طوری که از جایگاه ۹۰ و ۱۱۶ در سال ۲۰۱۵، به جایگاه‌های  فعلی دست یافته است. گفتنی است حمایت از زیست بوم های نو آور و شرکت های دانش بنیان نقشی موثر در جهش رتبه ایران در شاخص سالیانه نو آوری داشته است . حمایتی که با تلاشی هر روزه با انبوهی از مشکلات و بودجه و اختیارات محدود ، محقق می شود .

منبع:مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

لطفا کد زیر را وارد نمایید

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7