کد خبر: 6546| تاریخ انتشار: پنـج شنبه ، ۴ مهر سال ۱۳۹۸ | ساعت ۱۵:۲۲:۰ | تعداد بازدید: ۷۷۸۵

دومین جلسه کمیسیون تخصصی ستاد راهبری و هماهنگی نقشه مهندسی فرهنگی کشور به ریاست دکتر سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز سه ­شنبه 2/7/98 در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی دکتر عاملی پیش از دستور جلسه به ارائه توضیحاتی پیرامون عملکرد این کمیسیون تخصصی و کمیته تلفیق مهندسی فرهنگی کشور پرداخت و گفت: براساس مصوبه سند مهندسی فرهنگی کشور، ستاد راهبری و هماهنگی مهندسی فرهنگی توسط رئیس جمهور یا معاون اول رئیس جمهور به صورت ماهیانه برگزار می شود و کمیسیون تخصصی این ستاد نیز وظیفه کارشناسی بر روی مباحث تدوین شده برای ارائه در صحن ستاد راهبری و هماهنگی مهندسی فرهنگی کشور را بر عهده دارد که در حکم کمیسیون معین ستاد تلقی می شود.
وی افزود: کمیته تلفیق نیز وظیفه تدوین برنامه های 5ساله کشور مبتنی بر سند مهندسی فرهنگی و ایجاد برش ­های بودجه­ ای فرهنگی کشور را برعهده دارد که یکی از وظایف 6 گانه مهندسی فرهنگی کشور محسوب می شود.

ارائه گزارش فعالیت های شورای توسعه فرهنگ قرآنی
دستور اول این جلسه ارائه گزارش فعالیت های شورای توسعه فرهنگ قرآنی جهت ارائه در ستاد راهبری و هماهنگی مهندسی فرهنگی کشور بود که در این رابطه حجت­ الاسلام و المسلمین محمدی دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی به ارائه گزارش پرداخت.
در این گزارش اشاره شد: منشور توسعه فرهنگ قرآنی مشتمل بر 10 ماده و دو تبصره است که نظام­‌سازی قرآنی، فرهنگ‌­سازی قرآنی و هماهنگ­‌سازی فعالیت های قرآنی را برعهده دارد و کارکرد اساسی این منشور، توسعه فرهنگ قرآنی در کنار فعالیت های قرآنی است که در جامعه در حال تحقق است.
حجت الاسلام والمسلمین محمد دبیر شورای تخصصی توسعه فرهنگ قرآنی خاطرنشان کرد: قصد داریم از توسعه فرهنگ قرآنی به توسعه قرآنی فرهنگ و علم دست پیدا کنیم و اینکه در بند اول نقشه مهندسی فرهنگی کشور نیز به موضوعات قرآنی اشاره شده است به همین منظور است.
وی افزود: از همین رو کمیسیون ­های شورای توسعه فرهنگ قرآنی نیز در حوزه های علم و فرهنگ دسته‌­بندی شده­ اند.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی ادامه داد: آموزش عمومی قرآنی و تربیت حافظان قرآن کریم، تولید محصولات قرآنی و توجه به نظام­ سازی قرآنی از مواردی است که در دستور کار شورای توسعه فرهنگ قرآنی قرار دارد.
وی افزود: مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی و شورای هماهنگی و گسترش فعالیت های قرآنی استان­ ها در حکم دو بخش محوری فعالیت های شورای توسعه فرهنگ قرآنی است که البته فعالیت های قرآنی استان ها با محوریت و همکاری شورای فرهنگ عمومی تدوین می شود.
حجت­‌الاسلام و المسلمین محمدی در تبیین ویژگی­ های اصلی ساختار شورا و نظام توسعه فرهنگ قرآنی تأکید کرد: نظام توسعه فرهنگ قرآنی زیر نظام دو نظام علمی و نظام فرهنگی کشور است ضمن آنکه رویکرد ایجاد ساختار کمیسیون ­ها در دولت، ایجاد نکردن ساختار جدید در عین بسط و تفصیل مأموریت ­های قرآنی بوده است.
وی در تبیین جایگاه مصوبات شورای توسعه فرهنگ قرآنی گفت: مصوبات شورای توسعه فرهنگ قرآنی برای تمامی دستگاه های مربوطه لازم ­الاجراست.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی گفت: این شورا تا کنون 46 مصوبه و 130 کمیسیون داشته است که به دنبال آن اقدامات شایسته ­ای در حوزه فعالیت های قرآنی تحقق پیدا کرده است.
وی افزود: تا کنون 80 قانون و مصوبه در حمایت از فعالیت های قرآنی تدوین شده است و 13 اداره کل، 4000 مرکز قرآنی مردمی و بالغ بر یک میلیون حافظ قرآنی در کشور مشغول به فعالیت بوده­ اند.
دکتر عاملی: موفقیت­ های زیادی در شورای توسعه فرهنگ قرآنی اتفاق افتاده است
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی دکتر عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه گزارش خاطرنشان کرد: موفقیت­ های زیادی در شورای توسعه فرهنگ قرآنی اتفاق افتاده است و خوشبختانه مراحل زیرساختی در نهادینه­ شدن فعالیت های قرآنی برداشته شده است که امیدواریم با ارائه گزارش در صحن ستاد راهبری و هماهنگی نقشه مهندسی فرهنگی به نهادینه­ سازی و تحقق الزامات اجرایی و بودجه­ ای آن اقدام کنیم.
تهیه پیمایش برای تقویت آموزش قرآنی دانشجویان تحصیلات تکمیلی، نیاز به ترسیم پیامدهای مورد انتظار و نقشه کلی عملکرد ساختارهای دستیابی به اهداف منشور توسعه فرهنگ قرآنی، ایجاد سازمان ­های رصدی و سازمان ­های اعتباربخشی مصوبات قرآنی، مکلف ­کردن کارمندان و مدیران دستگاه های اجرایی در جهت روانخوانی قرآنی، آموزش قرآن در مهدهای کودک سراسر کشور، تسهیل فعالیت های تخصصی مهدهای قرآنی در کشور، آموزش قرآن در فعالیت های دانش­آموزی و آموزش و پرورش، لحاظ کردن احکام قرآنی در تدوین برنامه های 5ساله کشور و ارائه اسناد تفصیلی در این زمینه، همچنین ارتباط بخشی شورای توسعه فرهنگ قرآنی با بدنه دانشگاهی کشور از مواردی بود که در این جلسه بر روی آن تأکید شد.
همچنین در ادامه جلسه سایر دستورات به بحث و بررسی گذاشته شد.
آئین نامه داخلی کمیسیون تخصصی و تقسیم کار مبتنی بر سند های بخشی نیز در جلسه ارائه شد و جمع بندی آن منتهی به نظر اعضاء شد.
گفتنی است در این جلسه حجت الاسلام ابراهیم کلانتری، معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، حجت الاسلام محمدمهدی صالحی، معاون فرهنگی- سیاسی نهاد رهبری در دانشگاه ها، دکتر غلامرضاغفاری، معاون فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، حمیدرضا رستمی، مشاور معاون فرهنگی قوه قضائیه، محمد احیایی، مشاور معاون هماهنگی معاون اول، دکتر سید عبدالحمید احمدی، معاون وزارت ورزش و جوانان، دکتر غلارضا سعیدی، معاون امور فرهنگی و گردشگری سازمان برنامه و بودجه، دکترناظمی اردکانی، دبیر کارگروه مدیریت کلان دستگاه های فرهنگی، دکتر حسن بنیانیان، رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی و پیوست نگاری فرهنگی و خانم ها دکتر سوسن باستانی، معاون بررسی های راهبردی معاونت امور زنان و خانواده و کبری خزعلی، مشاور ریاست شورای زنان و خانواده حضور داشتند.

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7