کد خبر: 5048| تاریخ انتشار: جـمـعــه ، ۱۸ مرداد سال ۱۳۹۸ | ساعت ۱۳:۳۰:۰ | تعداد بازدید: ۶۷۸۲

دبیر ­شورای توسعه فرهنگ قرآنی: معرفت، ایمان و رفتار قرآنی ازجمله زیر ساخت‌های سبک زندگی اسلامی است.
حجت الاسلام و المسلمین ­حمید محمدی­ در گفتگوی ویژه قرآنی درباره حفظ قرآن و سبک زندگی گفت:اگر کسی بخواهد سبک زندگی قرآنی داشته باشد باید معرفت، ایمان و رفتار قرآنی داشته باشد، زیرا این سه موارد سبک زندگی قرآنی است.
وی ادامه داد:قرآن کریم ۷ گام دارد که سه گام آن لفظی شامل روخوانی، روان خوانی و زیبا خوانی و سه گام­ دیگر معنایی  که شامل آشنایی با ترجمه ­و مفاهیم قرآنی، معارف و تفسیر قرآنی است و این گام‌ها نقطه عطف حفظ قرآن است.
وی ­افزود:افرادی که حافظ قرآن هستند در گام‌های لفظی وارد می‌شوند و روان خوانی و روخوانی آن‌ها خوب می‌شود و همین طور در جریان حفظ قرآن نیز به معنا و تفسیر هم توجه می‌کنند.
دبیر ­شورای توسعه فرهنگ قرآنی اضافه کرد:نقطه کلیدی و تعاملی، سوق دادن ­افراد جامعه به سمت حفظ قرآن است و سبک زندگی ­چیزی جز معرفت قرآنی ­، ایمان و رفتار دینی و قرآنی نیست ومانند درختی است که ریشه و ساقه آن معرفت و میوه‌های آن سبک زندگی قرآنی است.
حجت الاسلام و المسلمین­ محمدی در پاسخ به این سوال که چه امتیازات ویژه‌ای برای حافظان قرآن در نظر گرفته شده است گفت:از جمله امتیازاتی که در نظر گرفته شده است این است که در بعد نظری آشنایی با معارف قرآنی و در بعد مهارتی بهره مندی از صحت قرائت است البته جنبه‌های ارزشی ­و ایجابی هم دارد، زیرا جامعه قرآنی ما باید پایبند به اصول و ارزش‌های قرآنی باشد و این جامعه الگوی جامعه اسلامی است و­ باید از ارزش‌های اسلامی بهره‌مند باشد.
وی گفت:در آینده نیز برای حافظان غیر ایرانی در ارائه مدرک ملاحظاتی خواهیم داشت.
دبیر ­شورای توسعه فرهنگ قرآنی ادامه داد: نوع مدرکی که به حافظان قرآن اعطا می‌شود در همه کشور‌ها ارزش دارد و در برخی کشور‌ها بالاتر از مدارک خودشان است.
وی افزود:در گذشته هنرمندان می شدند که در ۵ سطح به آن‌ها مدرک معادل داده می‌شد. حافظان قرآنی نیز مانند هنرمندان از این­ ۵ سطح بهره مند می‌شوند به گونه‌ای که درجه ۲، ۳، ۱ ملاک حفظ قرآن و درجه ۴ ملاک حفظ ۲۰ جزء از قرآن و درجه ۵ ملاک حفظ ­۱۰ جزء قرآن است واین امتیازات به مدرسان قرآنی نیز اعطا می‌شود.
وی گفت:در افق ۱۴۰۴ پیش بینی شده ۵۰ درصد جوانان و نوجوانان و ۳۰ درصد بزرگسالان در حوزه قرائت، مفاهیم و رفتار قرآنی به رشد رسیده باشند که این امر نیازمند انجام وظایف وزارت آموزش و پرورش و سایر دستگاه‌های مرتبط با این موضوع است.
منبع: خبرگزاری صدا و سیما

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7