دکتر ایمان افتخاری، دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی، در جلسهای با هیئتهای اندیشهورز استانی، به نقش نهادهای علمی و دانشگاهی در تدوین الگوی حکمرانی علم و فناوری اشاره کرد.
به گزارش مرکز رسانه و روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر ایمان افتخاری، دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی، در جلسهای با هیئتهای اندیشهورز استانی، به نقش نهادهای علمی و دانشگاهی در تدوین الگوی حکمرانی علم و فناوری اشاره کرد.
وی در این نشست گفت: نشستهای متعددی از سوی هیئتهای اندیشهورز در خصوص روزآمدسازی نقشه جامع علمی کشور برگزار شده که نتایج آن به فرهنگستان علوم منعکس شد.
دکتر افتخاری در ادامه افزود: تاکنون گزارشهای متعددی در خصوص تدوین قوانین جذب با همکاری نهادهای مختلف تهیه شده است. امیدواریم این تعامل که بین سیاستگذاران و استانها شکل گرفته، به ایجاد الگویی جدید و کاهش گسستگی بین سیاستگذار و میدان عمل منجر شود.
وی در خصوص برگزاری همایش ملی الگوی حکمرانی تمدنی علم و فناوری نیز اظهار داشت: این همایش در دو محور اصلی «مقام نظر» و «مقام عمل» برگزار خواهد شد. در مقام نظر، به نظریههای توسعه علمی، شاخصهای علم و فناوری، و مطالعات آیندهپژوهی پرداخته میشود. در مقام عمل نیز اسناد و سیاستهای تهیه شده در شورای عالی انقلاب فرهنگی، مانند اسناد نانو و نقشه جامع علمی کشور، بررسی خواهند شد.
جایگاه نهادهای علمی در زیستبوم علم و فناوری کشور
دکتر افتخاری با اشاره به اهمیت نهادهایی چون جهاد دانشگاهی و بنیاد ملی علم بیان کرد: این نهادها برای ایفای نقش در زیستبوم علم و فناوری کشور ایجاد شدهاند. بنیاد ملی علم برای حمایت از پژوهشهای دانشگاهی و تأمین مالی تحقیقات در TRLهای پایین شکل گرفته و مشابه نهادهای موفق در دیگر کشورها عمل میکند.
وی همچنین به نحوه تقسیم کار بین نهادهایی همچون بنیاد علم، بنیاد نخبگان، و ستادهای معاونت علمی ریاستجمهوری اشاره کرده و تأکید کرد: یکی از مسائل کلیدی، بررسی نحوه تعامل و تقسیمکار بین این نهادها و شناسایی نقاط ضعف و قوت است.
آمایش و مأموریتگرایی، اولویت حوزه دانشگاهی
دبیر ستاد علم و فناوری همچنین به مسئله آمایش و مأموریتگرایی در دانشگاهها پرداخت و گفت: یکی از مهمترین مسائلی که در حوزه دانشگاهها به آن اشاره شده، موضوع آمایش و مأموریتگرایی است. ما نیازمند یک نظام ارزیابی هستیم که بتواند پیشرفت دانشگاهها را در راستای مأموریتهای تعیینشده بسنجند. این اقدامات تحت عنوان ‘بسته آمایش و مأموریتگرایی’ مطرح شده و یکی از راهگشاترین موضوعات در حوزه علم و دانشگاه است.
وی تأکید کرد که توجه به نقش نهادهای استانی در تحقق این مأموریتها بسیار حیاتی است و افزود: بدون ارتباط مستقیم با زیستبوم علمی کشور، سیاستگذاری مؤثر نخواهد بود.