وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: تأسیس دانشگاه جندیشاپور در هفده قرن پیش حکایت از تمدن دانشبنیان دارد. سیر دانشگاه در ایران با تأسیس دار الفنون توسط امیر کبیر و سپس دانشگاه تهران ادامه پیدا کرده است. دانشگاه تهران به عنوان نماد آموزش عالی، پیشران تشکیل سایر دانشگاهها و منشأ تحولات و پیشرفت در کشور شده است.
محمدعلی زلفیگل در اجتماع ۳ هزار نفری دانشگاهیان در آئین بزرگداشت ۱۷۵۷ سال سنت آموزش عالی در ایران که در محل مصلی دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار کرد: ایران در بیش از هفده قرن پیش دانشگاه داشته و در طول فراز و فرودهایی با ایجاد مراکز علمی همچون دارالفنون و دانشگاه تهران توسعه پیدا کرده است. فرهنگ ایران از از ایام قدیم دانشپذیر و تمدن ایران دانشبنیان بوده است.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، یکی از اتفاقات بعد از پیروزی انقلاب اسلامی را توسعه همهجانبه شخصیت علمی کشور دانست و یادآور شد: از سال ۱۳۶۵ با تأسیس دوره دکتری در دانشگاه شیراز، سایر دانشگاهها با تاسی از این دانشگاه دوره دکتری را توسعه دادند. در واقع نهال درخت تولید علم کشور که امروز خودنمایی میکند، در سال ۱۳۶۵ کاشته شد.
وی اظهار کرد: اگر مروری به روند علمی کشور داشته باشیم متوجه میشویم، پس از چهار دهه از انقلاب اسلامی، دوره اول را میتوان دوره ترویج علم نامید، دورانی کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشگاههای کشور آموزش داده میشد. در دهه دوم با تأسیس دوره دکتری، تولید علم کشور شکل گرفت و در دهه سوم استانداردسازی و استانداردپذیری در حوزه علمی شکل گرفت و این سوال مطرح شد که تولیدات علمی ما علاوه بر کمیت باید از کیفیت لازم هم برخوردار باشد و باید استانداردهای علمسنجی را بپذیریم.
زلفیگل ادامه داد: در دهه چهارم پیروزی انقلاب اسلامی این موضوع مطرح شد که دانشگاههای کشور باید نیازمحور و مهارتمحور عمل کنند و باید دانشگاههای فناورمحور و تمدنساز و حکمتبنیان داشته باشیم. لذا به اینجا رسیدیم که چه کنیم دانشآموختگان دانشگاهی از توان لازم برای کارآفرینی برخوردار شوند. خوشبختانه با تأسیس پارکهای علم و فناوری در کشور و توسعه شهرکهای علمی و تحقیقاتی امروز شاهد آن هستیم که استادان و دانشآموختگان ما در عرصه تأسیس شرکتهای دانشبنیان و هستههای فناور بسیار موفق بودهاند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ایجاد اشتغال برای جامعه تحصیلکرده در مقابل افراد کمسواد از هزینه بیشتری برخوردار است؛ زیرا فرد تحصیلکرده انتظار دارد کاری داشته باشد که از دانش خود بتواند در شغل خود استفاده کند.
وی در ادامه با طرح این پرسش که برای اثربخشی هرچه بیشتر نخبگان و دانشآموختگان دانشگاهها چه باید کرد، گفت: به همت دولت مردمی و مجلس شورای اسلامی در قانون توسعه هفتم کشور احکام ویژهای در زمینه استفاده بهینه از علم و فناوری مصوب شده است.
زلفیگل افزود: بر همین اساس انتظار میرود دولت محترم چهاردهم احکام مصوب برنامه هفتم توسعه پیشرفت کشور را از جمله بحث مکلف کردن وزارتخانههای متولی آموزش و پژوهش به هدایت جامعه دانشگاهی در راستای تحقیقات نیازمحور و دیگری مهارتمحور کردن آموزش را عملیاتی کند.
منبع:روابط عمومی وزارت علوم