کد خبر: 24996| تاریخ انتشار: چهارشنبه ، ۱۹ اردیبهشت سال ۱۴۰۳ | ساعت ۱۷:۲:۰ | تعداد بازدید: ۴۱۸

آنچه در پی می‌خوانید یادداشت دکتر رضا علی‌زاده دبیر میز تربیتی اساتید ستاد تعلیم و تربیت دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌مناسبت هفته معلم و استاد است:
چندی پیش محضر مبارک مقام معظم رهبری(حفظه الله تعالی)، دغدغه های خود را من باب تحلیل های متعدد در خصوص حکمت، حکمت بنیانی و.. بیان داشتم، که مورد تفقد ایشان قرار گرفتم .از این رو  به مناسبت هفته بزرگداشت شان و منزلت مقام معلم و استاد، با تمسک به منظومه فکری معظم له، این نوشتار را به رشته تحریر در آورده و به جامعه اساتید تقدیم می دارم.
نخست باید توجه داشت که هدف همه پیام آوران الهی و حتی هدف از آفرینش و خلقت بشر، تربیت انسان و رساندن این انسان به کمال مطلق است. دانشگاه ها ، مراکز و موسسات آموزش عالی به عنوان کارخانه های انسان سازی، که بخش اعظمی از ایام حساس عمر و وقت انسان هایی که در پی  علم  و دانش هستند،  در آن محیط ها سپری می شود،نقش و وظیفه بسیار مهمی را بر عهده دارند.خروجی دانشگاه ها در حوزه تربیت عالم، بایستی به سوی آن انسان کامل و مورد نظر و آرزوی مولانا در شعر زیر  باشد:
دی شیخ با چراغ همی‌گشت گرد شهر                                                          کز دیو و دد ملولم و انسانم آرزوست
دانشگاه در تراز انقلاب اسلامی، بایستی افرادی حکیم و در تراز اسلام  و انقلاب اسلامی را به جامعه وارد نماید که با ویژگی های فکری،ایمانی ،علمی و جهادی خود بتوانند جامعه را به غایت متعالی آن برسانند.
امامین انقلاب اسلامی ایران، نمونه هایی حقیقی و واقعی از این حکما و افراد حکیم را در کلام و بیانات خود معرفی نموده اند،  امام خمینی(ره)، با معرفی منش و شخصیت استاد شهید مرتضی مطهری، اولویت برنامه های اخلاقی مراکز حوزه و دانشگاه را تربیت مطهری ها بیان می دارند،  حضرت امام خامنه ای(حفظه الله) نیز توقع خود از دانشگاه اسلامی را تربیت انسان هایی در تراز امام خمینی، در تراز شهید دکتر شهریاری و در تراز شهید دکتر چمران می دانند، ایشان امام خمینی را به عنوان حکیم معرفی نموده و ویژگی بارز و مهم حضرت امام خمینی را حکمت می دانند. امام خامنه ای خروجی دانشگاه را انسان انقلابی مجسم می سازند که واجد ویژگی هایی ارزشمند همچون شجاعت، علم، تدین، ابتکار و خودباوری می باشند. انسان انقلابی که زندگی و وجود خود را در راه این هدف بگذارند و با جدیت حرکت کنند. معظم له می فرمایند: توقع ما از دانشگاه کشور این است که اگر یک جوان کم اعتقاد وارد آن  دانشگاه شد، زمانی از دانشگاه فارغ التحصیل شود که عمیقا متدین و واجد تعهد و اخلاق دینی شده است. در فضای مقدس دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی با همت اساتید و مربیان، متربیانی با استعداد درخشان، در حین تحصیل و یا پس از فراغت از تحصیل بروز می نمایند و این جریان در دانشگاه ها استمراری و پیوسته است که از آن به نخبه پروری یاد می شود.
 در دانشگاه تراز انقلاب اسلامی که همان دانشگاه اسلامی است، جهت دهی تربیت عالم باید به سمت تربیت حکیم باشد، این متربیان و تربیت شدگان،  افراد دارای حکمت هستند .حکمت همان منظومه ای از فکر، علم و فناوری است. مولفه های خروجی حکت شامل موارد ذیل می باشد:
1-علم و فناوری نافع جدید درون زا و در خدمت انقلاب اسلامی که ناظر به رفع نیازمندی های جمهوری اسلامی ایران و برای حل مشکلات کشور و یا نافع را شامل می شود.همچنین علوم در مرز و لبه های دانش و نوین را نیز شامل می شود که مرزشکنی علمی را به ارمغان می آورد.درون زا بودن نیز از موضوعات مهم است و مفهوم آن این است که این علوم از درون بجوشد و به قلیان درآید. همچنین علوم تولید شده  باید  جهت دار و در راستای خدمت به انقلاب اسلامی باشد
2-مقالات تولید شده ناظر به رفع نیازهای کشور و جمهوری اسلامی داشته باشد
3-کتاب های درسی مرجع را در بر بگیرد
4-الگو و منظومه فکری و عملی بومی و اسلامی باشد. همچنین الگوی ایرانی-اسلامی پیشرفت در آن موج زند تا مبادا از سر غفلت گرایشی به سمت نسخه های بی اعتبار و غلط 2030 دیده شود
5-علوم انسانی-اسلامی دارای جهان بینی اسلامی و مبتنی بر قرآن کریم و مبانی اسلامی بوده و خاستگاه غربی و غیرتوحیدی نداشته باشد.
در آخر اینکه علوم جامع مادیت و معنویت و اهتمام همزمان خروجی های دانشگاه اسلامی به ظاهر و باطن مسائل را داشته باشد 
بنابراین در دانشگاه حکمی مورد نظر مقام معظم رهبری، اساتید باید همزمان با آموختن دانش و علم، فراگیری ایمان ، روشن بینی و اخلاق متربیان را نیز در نظر داشته باشند که ترکیب این عناصرهمان حکت است،این حکمت از علم معمولی بالاتر و جامع تراست و در متربی خصوصیات تیزبینی، معنویت، اخلاقیات، ژرف اندیشی و ارتباط با پروردگار را بوجو.د می آورد. از مهمترین مشکلات جهان امروز جدایی علم از معنویت و اخلاق است.حرکت ارزشمند بوجود آمده اخیر با محوریت چند تن از دانشمندان و نخبگان علمی و فرهنگی کشور، تحت عنوان کنفرانس علم و قرآن، درخورستایش و ستودنی است. 
جهت دهی تربیت عالم باید در تقارن توسعه علم و حکمت یعنی فرگیری دانش ، ایمان، اخلاق و روشن بینی باشد
از دیگر دست آوردها و  تولیدات دانشگاه ها، علوم مختلف است ، البته از دانشگاه تراز انقلاب اسلامی، خروجی فراتر از علم یا همان حکت را مورد انتظار است. حکمت بسنده کردن به علوم و فناوری نوین یا ذکر نافع بودن  و  مانند این ها نیست ............بلکه حکمت منظومه ای از فکر، علم و فناوری با ویژگی منحصربفرد است.این حکمت از علم معمولی بالاتر است، اگر کسی علم داشته ولی از حکت برخوردار نباشد، زندگی او خشک، بی رمق بی معنا، بی جهت ، بی دوام و یا ماشینی است
از دیدگاه مقام معظم رهبری ،درون حکمت واقعی، اخلاق، تیزبینی ، ژرف اندیشی،  معنویت ، ارتباط با خالق و فهم درست مسائل وجود دارد. در حکمت آشنا شدن با واقعیت عالم هستی و طبیعت در مورد انسان و غیر انسان با دیدی والا(نه آزمایشگاهی) قرار دارد.
برای حرکت دادن و هدایت دانشگاه های کشور به سوی حکمی شدن، تربیت حکیم و تولید حکمت و همچنین بهره مند شدن از این اقیانوس بی کران معانی در آموزش عالی، قبلا باید زمینه سازی نموده و ملزومات آن تدارک دیده شود، که کاری بس سترگ و در عین حال برای کشور بسیار مهم و ضروری  است و از ذوب شدن حوزه های علمیه و دانشگاه ها درون یکدیگر تجلی می یابد،. تهیه و انتشار محتواهای لازم و مناسب در این رهگذر، نیازمند عزم ملی  تمامی کنشگران و فرهیختگان انقلابی و دلسوزان نظام و علاقمندان به دانشگاه اسلامی است که حکیمانه  پای در این میدان گذاشته و منظومه ای فکری، علمی، اخلاقی، فناوری  و تربیت اسلامی را با  عنایت به بنیان های فکری ناب حضرت امام خامنه ای(حفظه الله تعالی)، در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور نهادینه سازند. 

لطفا کد زیر را وارد نمایید

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7