معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم گردهمایی اعضای هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی، نقش دانشگاهها در حوزه تمدنسازی را بسیار مهم دانست و گفت: نقش دانشگاهها ابعاد مختلفی همچون تولید دانش، تولید فناوری، تربیت دانشجو، استادمحوری و شراگردپروری است، ولی بسیار مهم است که به نقش بی بدیل استاد در این مسیر توجه کنیم.
دکتر قاسم عموعابدینی، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم گردهمایی اعضای هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی در خصوص تحول و نقش ارزشمند استادان در تحول، گفت: استادان و یاوران علمی(کارکنان)، پایه و اساس مسئلههایی هستند که در حوزه تحولی مطرح میشوند. اگر آنها پای کار باشند و با قدرت کارها را برنامهریزی و اجرا کنند، تحول محقق میشود.
وی با اشاره به حوزه علم و دانش به عنوان محور اصلی و خمیرمایه بیانیه گام دوم، بیان کرد: مقام معظم رهبری به شکلگیری تمدن نوین اسلامی در گام دوم تاکید دارند. اگر این تمدن بخواهد شکل بگیرد بخش اصلی آن حوزه علم و دانش است که باید به آن توجه ویژه شود. بخش مهم جریان تمدنسازی که به فرهنگ و توانمندیهای جامعه و افراد آن بر میگردد، علم و دانش است. نقش دانشگاهها در حوزه تمدنسازی بسیار مهم و ابعاد مختلفی همچون تولید دانش، تولید فناوری، تربیت دانشجو، استاد محوری و شاگردپروری دارد ولی بسیار مهم است که به نقش بیبدیل استاد در این مسیر توجه کنیم.
معاون آموزشی وزارت علوم، با بیان اینکه در کنار صحبت باید به مرحله اقدام برای تحول وارد شویم، افزود: باید کارهایی انجام دهیم تا تحول در علوم انسانی را مطلوب تر، عملیاتی تر و اثربخش تر در مجموعه دانشگاه و جامعه ببینیم و خوشبختانه دانشگاه علامه طباطبائی در جاهایی به صورت عملیاتی وارد شده است. مهم است که ما چگونه به حوزه علوم انسانی بپردازیم. در موضوع تحول در علوم انسانی به متون درسی، بیشتر توجه شد ولی توجه به این بخش کافی نیست بلکه باید به بخشهای مهم دیگر نیز توجه کنیم.
وی ادامه داد: تغییر الگو و سبک زندگی غربی و انقلابهای صنعتی که اتفاق افتاد بر پایه فناوری سخت بود. در انقلاب صنعتی چهارم محصولات جدید و بین رشتهایها شکل گرفت که رفتارهای اجتماعی، سبک زندگی، سبک درمان و حوزههای علوم اجتماعی را تحت تاثیر قرار داد. انقلاب صنعتی پنجم که با فاصله بسیار کمی از انقلاب صنعتی چهارم رخ داد، انقلاب علوم انسانی و توجه به علوم شناختی است.
جریان علم ما باید جریان حکمتی و دانشگاه ما باید دانشگاه دانایی محور شود
دکتر عموعابدینی بیان کرد: انقلاب جدید بر پایه علوم انسانی، معرفت انسانی، دادههای مغز، حوزه های فلسفی، و رفتارهای انسان روی اجتماع شکل گرفته است. بنابراین، موضوع مهم این است که ما هم باید حوزه علوم انسانی را با توجه به اثرات مستقیم آن در اجتماع، جدی بگیریم. با توجه به این امر، آموزش باید تغییر کند، دانشگاه در حوزه تدریس و ارزیابی باید تغییر کند. استادان باید به سیستم دیگری توجه کنند. تاثیرگذاریها بر روی تربیت دانشجویان و جوانان تغییر کرده است و علوم انسانی در راس این جریان قرار دارد.
وی تاکید کرد: محور اصلی گام دوم در ایجاد تمدن نوین اسلامی، علوم انسانی است. علوم انسانی باید جریانها را هدایت و تمدنسازی کند. تغییر سبک زندگی و معرفی الگوی اصلی که میتواند موجب سعادت انسانها شود، باید شکل بگیرد و این وظیفه و نقش ما به عنوان استاد است. در نهایت استاد است که باید زمینه را فراهم کند تا فکر و اندیشه اتفاق بیفتد، فرهنگ تغییر کند و تمدن شکل بگیرد.
معاون آموزشی وزارت علوم، گفت: استادان وسط میدان هستند و دغدغه دارند. فکرشان آینده جوان ها، آینده کشور و جریان تمدنسازی و رسیدن به هدف گام دوم انقلاب است. برای تحقق این امر برنامه بین رشتهای جزو برنامه تحولی است و دانشگاه علامهطباطبائی در علوم انسانی بینرشتهای پیشقدم بوده و این مسیر را شروع کرده است. جریان علم ما باید جریان حکمتی و دانشگاه ما باید دانشگاه داناییمحور شود. موضوع مهم با توجه به تغییرات این است که بتوانیم علم نافع تولید کنیم و دانشگاه دانشجوی توانمند به جامعه عرضه کند.
منبع: اداره کل روابط عمومی وزارت علوم