کد خبر: 19805| تاریخ انتشار: شــنـبـه ، ۷ اسفند سال ۱۴۰۰ | ساعت ۱۲:۴۲:۰ | تعداد بازدید: ۷۶۱

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس از آغاز رویداد نوآیند در مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: در این رویداد به دنبال استفاده از کارآفرینان سیاستی در حوزه قانونگذاری و سیاستگذاری هستیم و این رویداد تحولی بزرگ در عرصه حکمرانی به شمار می آید.
نشست خبری بابک نگاهداری رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی صبح امروز (شنبه، 7 اسفندماه) با موضوع آغاز «رویداد نوآیند باز» توسط مرکز پژوهش های مجلس در حضور خبرنگاران برگزار شد.
بابک نگاهداری در توضیح رویداد نوآیند باز، عنوان کرد: امروز می تواند روز مهمی برای تحول در حوزه حکمرانی قوه مقننه باشد و رویداد نوآیند باز یک رویکرد جدید در مجلس شورای اسلامی با محوریت مرکز پژوهش ها در مجلس یازدهم بوده که ایجاد خواهد شد.
وی با بیان اینکه «رویداد نوآیند باز» یک رویداد مشارکتی حداکثری است که برای اولین بار در قوه مقننه شروع خواهد شد، افزود: تا به امروز مرکز پژوهش های مجلس یک مجموعه تحقیق و توسعه بوده ولی از امروز با اضافه شدن رویکرد نوآیند باز از ظرفیت بالای محققان، دانشگاهیان و پژوهشگران در قالب این رویکرد استفاده خواهد شد.
رئیس مرکز پژوهش های مجلس تصریح کرد: اگر در گذشته در قالب موسسات تحقیق و توسعه از ظرفیت محدودی استفاده می شد با رویکرد نوآیند باز براساس برآوردهای صورت گرفته تا 200 برابر بیشتر می توان از ظرفیت نخبگانی خارج از مجموعه مرکز پژوهش ها استفاده کرد.
نگاهداری با یادآوری اینکه تحقیقات نشان می دهد پژوهشگران پس از گذشت زمان در یک مجموعه درگیر بروکراسی های معمول شده و در چارچوب ها قرار می گیرند، ادامه داد: همین مسئله بر خلاقیت آن ها تاثیرگذار است و رویداد نوآیند باز تحول بزرگی در این عرصه ایجاد خواهد کرد.
رئیس مرکز پژوهش های مجلس یادآور شد: رویداد نوآیند باز یک رویداد پیشرو بوده و پیش از اینکه مسائل به دغدغه تبدیل شوند به آن ها ورود می کند، در واقع این رویداد مسائل را شناسایی و اولویت بندی و برای آن ها راهکار پیش بینی می کند.
نگاهداری ادامه داد: به طور معمول وقتی مسئله فراگیر می شود و سیاستگذار و قانون گذار تازه به فکر می افتد که راهکار برای مسئله پیش بینی کند اما این رویداد قصد دارد با ورود به مسائل جدید با محوریت مرکز نوآوری و خانه خلاق قوه مقننه به مسائل جدید از قبیل بلاکچین، متاورس و رمز ارزها ورود کند.
این مقام مسئول در قوه مقننه با بیان اینکه ورود ما از زاویه نرم به مسائل با مشارکت اندیشکده ها و دانشگاهیان خواهد بود، اضافه کرد: ما باید برای مسائل جدید برنامه داشته باشیم و در رویداد نوآیند باز به دنبال کارآفرینان سیاستی هستیم.
نگاهداری اضافه کرد: با تاکیدی که ریاست مجلس بر حوزه مردمی سازی و کارآمدسازی دارند، تحقق این دو رویکرد در رویداد نوآیند باز در حوزه قانونگذاری و سیاستگذاری اتفاق خواهد افتاد.
وی یادآور شد: اگر بتوانیم سرعت برگزاری رویدادها را ارتقاء دهیم می توانیم نظام جذب نیروی تخصصی در نگاه نوآورانه را با همین رویکرد پیش ببریم و نسبت به جذب نیروهای نخبه در مرکز پژوهش ها و قوه مقننه اقدام کنیم.
نگاهداری در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه چرا با وجود نهادهایی همچون معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری چنین رویدادی در مرکز پژوهش های مجلس ایجاد خواهد شد و آیا ایجاد چنین رویدادی موازی کاری نخواهد بود، گفت: من با بدنه پژوهشی و فناوری کشور آشنا بوده و دبیر نقشه جامع علمی کشور نیز بوده ام. ما دقیقا با مشارکت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خانه نوآوری و خلاق قوه مقننه را ایجاد کردیم و مرکزی را سراغ نداریم که با رویکرد قانونگذاری و سیاستگذاری در این حوزه ورود کرده باشد به همین دلیل راه اندازی چنین رویدادی برای ما از اهمیت بالایی برخوردار بود.
نگاهداری یادآور شد: یکی دیگر از ویژگی های این رویداد اولویت بندی مسائل بوده در حال حاضر 800 طرح و لایحه در نوبت رسیدگی بررسی در مجلس شورای اسلامی قرار دارد و صدها ایده و پایان نامه در دانشگاه ها کار شده اما مسئله این است که ما روی اولویت ها در این حوزه کار خواهیم کرد و همان طور که به موسسه افکار سنجی مرکز پژوهش های مجلس ماموریت داده ایم نیاز سنجی در خصوص این که چه قوانینی باید به تصویب برسد و مورد نیاز مردم است داشته باشند در این رویداد نیز به دنبال همین اولویت بندی هستیم.
وی در پاسخ به این سوال که نحوه جذب نخبگان در رویداد ملی نوآیند به چه صورت خواهد بود، گفت: رویکرد ما از یک کارگزار پیرو در این رویداد به یک کارفرمای پیشرو تغییر خواهد کرد و ما از ظرفیت نخبگان بیرون از مرکز پژوهش ها در این رویداد بهره خواهیم برد. قطعا در همکاری و جذب نخبگان سختگیری وجود خواهد داشت اما این سختگیری ها فقط در حوزه کار تخصصی و توان کارشناسی و پژوهشی فرد خواهد بود، امیدواریم حتی این طرح به مسئله استفاده از ظرفیت نخبگان و دلگرم شدن آن ها به فعالیت در داخل کشور کمک کند.
در این نشست مهدی عبدالحمید مدیر دفتر حکمرانی مرکز و دبیر شورای سیاستگذاری این رویداد و حجت الاسلام احمد کوهی مدیر گروه آینده پژوهشی مرکز و دبیر علمی رویداد به تشریح جزئیات فرآیند ملی نوآیند پرداختند.
لازم به ذکر است، طبق فراخوان سایت مرکز پژوهش‌ها شروع ثبت‌نام رویکرد یکم اسفند ماه بوده که ارسال ایده‌ها تا ۲۰ اسفند ادامه خواهد داشت. داوری و اختتامیه این ایده‌نیز تا ۲۱ تا ۲۳ اردیبهشت برگزار خواهد شد. نخبگان و پژوهشگران می‌توانند اطلاعات بیشتر فراخوان را در سایت مرکز پژوهش‌ها بخوانند.

منبع:خانه ملت

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7