حجتالاسلام و المسلمین ایمانیپور، پیام مکتب شهید سلیمانی را استقرار صلح عادلانه دانست و گفت: مجاهدتهای شهید سلیمانی نشان داد که او صلح را برای همه و در هرجا لازم میشمارد.
حجتالاسلام و المسلمین محمدمهدی ایمانیپور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سخنرانی خود در سومین کنفرانس بینالمللی «مکتب شهید سلیمانی و تمدن نوین اسلامی» که از سوی مجمع جهانی صلح اسلامی برگزار شد، ضمن تبریک فرارسیدن چهلوسومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و ایام الله دهه فجر گفت: در طول تاریخ، شخصیتهای تأثیرگذار بسیاری پا به عرصه گیتی نهادهاند ولی معدود افرادی هستند که موفق به فرهنگ سازی و ایجاد یک مکتب شدهاند. مکتبی که اولاً اصالت داشته و ثانیاً مؤثر و ماندگار باشد.
وی سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی را از جمله شخصیتهای مکتبساز در جهان معاصر دانست و افزود: این فرهنگ گرچه ریشه در آموزههای اصیل دینی خصوصاً مکتب اهل بیت (ع) دارد ولی قرائت روزآمد از این فرهنگ اصیل در عصر حاضر مرهون شخصیت فرید سرداری است که به درستی لقب سردار دلها را گرفت. همان آن که سلوک و منش او در لسان رهبر عزیز انقلاب اسلامی به مکتب سلیمانی ملقب شد.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اعتماد به وعده الهی و شکیبایی در برابر ناملایمات، درهم تنیده بودن معنویت با سیاست، اعتقاد به نقش مردم و نگاه بینالمللی و جهانی، پاسداری از ارزشهای فطری و بشری نظیر صلح، عدالت و ظلم ستیزی و ولایت مداری را از شاخصها و ویژگیهای مکتب سلیمانی برشمرد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح کرد: تبیین و تشریح هریک از این خصایص نیازمند ساعتها گفتوگو است. به ویژه شاخص ولایت مداری و تشریح مفهوم بلند ولایت که از اصلیترین و زیربناییترین خصوصیات مکتب سلیمانی است.
وی با اشاره به پاسداری از ارزشهای فطری و بشری و مشخصاً «صلح عادلانه» در ویژگی مکتب سلیمانی گفت: تحولات دهههای اخیر در عرصه جهانی و منطقه بهخوبی نشان میدهد که در عصر حاضر «صلح و امنیت» بیش از هر چیزی در معرض خطر و تهدید قرار دارد. به همین جهت آن چیزی که بیش از همه اهمیت دارد، بررسی عوامل تهدیدکننده صلح و امنیت و چگونگی دستیابی به صلح واقعی است.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افزود: کلمه «صلح» از جمله واژگانی است که استعمال آن به صورت خام، گرچه در وهله نخست مقبول و قابل تحقق به نظر میرسد، ولی با دقت نظر، از تعابیری است که بدون ذکر پسوند مناسب، غیر دستیافتنی و غیر قابل تحقق است. به عبارت دیگر معنای فهمیده شده و مورد انتظار از صلح، بدون ذکر پسوند لازم، ناتمام و ناکافی است.
وی همچنین، بیان کرد: امروزه سخن از دمکراسی هدایت شده و مهار شده است. با این تفاوت که غرب تلاش میکند دمکراسی را با لیبرالیسم مهار کند و ما اعتقاد داریم که دمکراسی باید با دین کنترل شود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در موضوع «صلح» نیز حکایت مشابهی وجود دارد. امروزه صلح و امنیت ناپایدار را غیر سازنده میشمارند و به چالش میکشند و صلحی را مقبول میدانند که پسوند «پایدار» داشته باشد. اما به این مهم توجه ندارند که پایداری صلح لوازمی دارد که از امهات آن «عدالت» است.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ادامه سخنانش، مطرح کرد: از منظر متفکران شیعی، ارزش صلح و پایداری آن زمانی محقق میشود که حقوق انسانها و مظلومان در سایه عدالت تأمین شود. سالها است که در سرزمینهای اشغالی فلسطین سخن از صلح میرود ولی هیچگاه صلح پایدار شکل نگرفته است و این امر، دلیلی جز نادیده گرفتن «عدالت» ندارد و تا زمانی که حقوق مردم مظلوم فلسطین و حق برابر آنها در نظر گرفته نشود، شاهد صلح پایدار نخواهیم بود.
وی پیام مکتب شهید سلیمانی را استقرار صلح عادلانه خواند و گفت: در این مکتب، تعلقات قومی و نژادی، جای خود را به عدالتطلبی و تأمین حقوق تمامی مظلومین میدهد. مجاهدتهای شهید سلیمانی در غرب آسیا و حمایتهای او از اقوام و پیروان ادیان مختلف نشان داد که ایشان صلح را برای همه و در هرجا لازم میشمارد.
حجتالاسلام والمسلمین ایمانیپور افزود: اهمیت تلاشهای این شهید والامقام زمانی روشنتر میشود که شناخت درستی نسبت به ویژگیهای غرب آسیا و صلح و امنیت در این منطقه و تأثیر آن بر صلح جهانی داشته باشیم.
منبع:روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی