کد خبر: 16830| تاریخ انتشار: چهارشنبه ، ۱۸ فروردین سال ۱۴۰۰ | ساعت ۱۳:۳۸:۰ | تعداد بازدید: ۱۲۱۴

کتاب «جستارهایی در فیزیک معاصر» تألیف مهدی گلشنی به همت انتشارات علم منتشر شد.
کتاب «جستارهایی در فیزیک معاصر» تألیف مهدی گلشنی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و استاد بازنشسته فیزیک و فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف به همت انتشارات علم به بهای ۵۳ هزار تومان منتشر شد.
در پشت جلد این اثر در معرفی آن آمده است: وقتی در نیمه اول قرن بیستم نظریه کوانتوم استاندارد تکون یافت، بینش پوزیتیویستی بر دیدگاه فیزیکدانان حاکم بود و صرف تطبیق پیش بینی های این نظریه با تجارب برای آنها کفایت می کرد، و دیگر فهم ساختار طبیعت برای غالب آنها مطرح نبود. این روند ادامه یافته است.
در اینجا چند سؤال مطرح می شود:
۱- چرا در حالی که برخی از سرآمدان فیزیک معاصر، نظیر پلانک، اینشتین، واینبرگ، و ویتن غرض از تعقیب فیزیک را فهم جهان طبیعت دانسته اند، این هدف توسط غالب فیزیکدانان معاصر دنبال نمی شود، و صرفاً از فیزیک به عنوان ابزار پیش بینی و سواری گرفتن از طبیعت استفاده می کنند؟
٢- چرا در حالی که در زمان ما برخی از نخبگان فیزیک به بحث های بنیادی در این حوزه پرداخته اند، این گونه بحث ها در دانشگاه های ما مطرح نیستند؟
۳- چرا در حالی که در برخی از دانشگاه های مهم غرب مباحثه و تعامل بین فلاسفه و فیزیکدانان و کیهانشناسان براه افتاده است، در محیط ما این نسیم مثبت نادیده گرفته شده است؟
هدف این کتاب جلب نظر فیزیکدانان و کیهان شناسان ما به افکار انقلابی مطرح شده در غرب در سه دهه اخیر است.

منبع:مهر

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7