- اندازه فایل : 5956 کیلوبایت
فلسفه رسانه
20 دی 1397
معرفی برنامه:
فلسفه رسانه را میتوان در حوزههای قلمرو، مسائل، نگرش و رویکرد، روش و دانش و علوم مرتبط، مورد توجه قرار داد. قلمرو فلسفه رسانه، شامل احکام کلی و مطالعات بنیادین و به دنبالِ مبناسازی علوم رسانهای است. بنابراین مبدأشناسی، روششناسی، تبیین منابع معرفتبخش موجه، معناشناختی و تحلیل تکون تاریخی، محدودۀ اصلی این دانش را تشکیل میدهند. اگرچه تبیین روششناسی مطالعات رسانهای بر عهده علوم درجه اول رسانهای مانند ارتباطات یا مطالعات رسانهای نیست و فلسفه رسانه متولی پاسخگویی به این مساله میباشد، اما فلسفه رسانه مانند تمامی علوم دیگر دارای مبادی و روشهایی است که اصل اعتمادپذیری به آنان از مسائل عمده خودِ علم تلقی نمیشود. در واقع تأسیس رشته فلسفه رسانه به نوعی پاسخ به این چالش اصلی مطالعات فلسفی در ایران معاصر است که چگونه میتوان مطالعات فلسفی را در خدمت و استخدام علوم کاربردی قرار داد. بدین ترتیب پیریزی رشته فلسفه رسانه به غنیسازی بنیادهای هستیشناسی و معرفتشناسی رسانه کمک میکند. در نهایت با توجه به دستاوردهای پژوهشی حاصل از رسانهشناسی و پژوهشهای مبتنی بر معرفت فلسفی به رسانه، میتوان به گسترش مطالعاتی با بنمایههای فلسفی پرداخت و به راهکارهای مناسبی در جهت چگونگی و کاربرد تولید و انتقالِ معنا و مفاهیم از طریق رسانهها دست یافت.
فرهنگ، ارتباطات و رسانهکارشناسی ارشد ناپیوسته1397/12/20
لینک های مرتبط
پایگاه اطلاع رسانی دفتر رهبر معظم انقلاب
پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری
پورتال مجلس شورای اسلامی
دسترسی سریع
اطلاعات تماس
تهران، خیابان طالقانی، شماره 436
کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7