فرهنگ و رسانه


30 دی 1392


 
معرفی برنامه:
تمامی انسان‌ها در سراسر جهان درگیر رسان‌ها هستند. تقریباً می‌توان گفت همه مردم جهان به طور مستقیم با رسانه‌ها سروکار دارند، به طوری که امروزه رسانه‌ها نقش جدی رهبری افکار عمومی انسان‌ها را برعهده گرفته‌اند. این رهبری افکار  تا حدی پیش رفته است است که سبک زندگی، روابط فردی و اجتماعی و در یک بیان روشن و صریح رفتار، عادت‌ها و طرز تلقی بشر و در نهایت فرهنگ که متأثر از آموزش‌ها و تأثیرات رسانه‌ای است. بشر در میانه دوران تمدنی جدیدی واقع شده است که بخش زیادی از این تمدن را رسانه‌ها رقم زنده‌اند. یک فرایند فرهنگی بی‌انتها که به رسانه‌ها پیوند خورده است و بر اندیشمندان هر سرزمینی واجب است تا این تعامل نو را سامان دهند.
انقلاب اسلامی، انقلاب فرهنگی و منادی احیای ارزش‌های الهی در حیات فرهنگی جوامع بشری است. از این رو حساسیت آن نسبت به رسانه‌ها که در جهان معاصر یکی از موثرترین ابزارها و سازوکارهای ایجاد تحول فرهنگی به شمار می‌روند بدیهی است. بسط فهم نظری و تدقیق در رابطه فرهنگ و رسانه به نحوی که به تولید دانش بومی کمک کند و زمینه‌های مشارکت علمی دانش‌پژوهان کشور را در مبادلات علمی و فرهنگی در سطح جهان فراهم سازد، خود جلوه‌ای از تلاش علمی در کشور به حساب می‌آید. در واقع به شکل خاص، راه‌اندازی دوره دکترای «فرهنگ و رسانه» گامی استوار در تجهیز ملی به دانشی بومی برای تعامل و تبادل فرهنگی در جامعه جهانی است. دوره دکتری «فرهنگ و رسانه» یک دوره تحصیلی میان رشته‌ای است که با هدف تربیت دانش‌آموختگان مسلط به دو حوز علمی و پژوهشی «ارتباطات و مطالعات رسانه» و «مطالعات فرهنگی» تأسیس می‌شود. اگر چه کسب توانایی نظریه‌پردازی و تولید علم بومی توسط دانشجویان در این دوره مد نظر است ولی محصول دیگر این رشته تأمین نیاز رسانه‌های فعال به نیروهای فرهنگی سطح بالا و متعهد و متخصص است.


فرهنگ، ارتباطات و رسانه
دکتری
1392/10/30

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7